Nekromanti Slå ihop rollpersonsskapande & kampanjetablering?

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag har lite funderingar kring hur jag ska lägga upp informationen i KULT - Illusionens fångar och är tacksam för mer erfarna spelkonstruktörers råd (samt input från alla som är intresserade).

I och med att skapandet av rollpersoner och etablerandet av intrigkartan (och kampanjens bakgrund) är så stark integrerade i KULT - Illusionens fångar funderar jag på att slå samman dessa i ett enda kapitel. Istället för att läsaren introduceras för dem i olika kapitel vill jag smälta samman rollpersoner, intrigkarta och kampanj i en pedagogisk text där allt följer en logisk struktur.

Kapitlet skulle kunna ha följande rubriker och innehåll:
1. Kampanjmiljö: Bestäm gemensamt miljön för kampanjen.
2. Arketyper: Förklaring av arketyper. SL låter varje spelare välja en Arketyp.
3. Intrigkarta - namn: Spelarna väljer namn åt rollpersonerna. SL skriver ner namnen på varje rollperson på ett tomt papper. Hon drar två streck mellan varje rollperson (med en pil mot vardera rollperson <- ->) som senare kan användas för Historia.
3. Mörka hemligheter: Bestäm om rollpersonerna ska ha gemensamma eller individuella mörka hemligheter. Brainstorma de mörka hemligheternas natur. SL skriver ner de mörka hemligheterna och drar streck till de berörda rollpersonerna.
4. Attribut: Förklara attribut och drag. Låt varje spelare välja ett set attribut för rollpersonerna.
5. Nackdelar: SL låter varje rollperson välja 1-4 nackdelar. SL skriver ner nackdelar som representerar yttre hot på intrigkartan. Dra streck till berörda rollpersoner och relaterade mörka hemligheter. Anteckna relationer/mål vid strecken.
6. Fördelar: SL låter varje spelare välja 3 fördelar åt rollperson. SL skriver ner övernaturliga fördelar och gäng på intrigkartan och drar streck till berörda rollpersoner och mörka hemligheter.
7. Sexdrag: Förklaring. Spelarna väljer ett sexdrag.
8. Utseende: Spelarna väljer utseende åt rollpersonerna.
9. Utrustning: Spelarna får egenskaper för specifika ägodelar av spelledaren.
10. Historia: Spelarna etablerar historia mellan rollpersonerna. SL antecknar vid streck mellan rollpersonerna på intrigkartan.
11. Första spelmötet: SL ställer frågor och antecknar potentiella hot och relationer i RPnas liv på intrigkartan.

Nästa kapitel handlar om hur spelledaren fyller ut och binder samman hot. I brist på en halvfärdig intrigkarta (jag skriver på mobilen på jobbet) kan jag visa ett exempel på hur en färdig kan se ut. Intrigkarta!

Tror ni att det här kan fungera? Vad vore bra och dåligt? Något jag glömt? Alla kommentarer är välkomna!
 
Top