Nekromanti Slå folk i huvudet?

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Någon som har erfarenhet av detta? jag tänker mig en situation där man kommer med en pinne bakifrån och dänger den i någons huvud... blir man medvetslös då? hur länge.. hur svårt är det????

just nu har jag separata regler för detta i mitt rollspel... med det subjektiva kravet att man måste ha ett läge och lämpligt tillhygge som SL godkänner... sen är det ganska enkelt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag tänker mig en situation där man kommer med en pinne bakifrån och dänger den i någons huvud... blir man medvetslös då?"

Ett slag mot huvudet kan leda till en hel kasse olika saker, från blåmärken, bulor och yttre blödningar till värre fall med skallfraktur, hjärnskakning, diverse whiplashskador i nacken och i värsta fall till hjärnskador och döden, men ett stilla insomnande hör snarare till Hollywood än verkligheten.

Så ska du ha något verklighetstroget, glöm idén. Ska du ha ett hollywood-cineastiskt rollspel, kör hårt!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
menas det att med medvetslöshet kommer jävligt stora skador (det går att ordna nämligen)? När jag gjorde lumpen såg jag bilder på soldator som drog hjälmarna av andra soldater och slog dem i huvudet med hjälmarna. Tystare än Ak5, lättare än pianotråd eller kniv. Och om han hade hakremmen knäppt kunde man ju alltid strypa honom i den...

Eventuellt kommer det att bli ett regelförslag med en liten not om hur (o)realistiskt det är....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"menas det att med medvetslöshet kommer jävligt stora skador (det går att ordna nämligen)?"

Ju mer omfattande skadan är desto större är risken för medvetslöshet. Men du får nog räkna med minst hjärnskakning hos den bonkade.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Tvål [OT]

"Rekommendationen är att använda ett föremål som är relativt mjuk så som en tvål i en handduk."

Pinsamt... Nedslagen med en tvål! o_O
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Pinsamheter (OT)

"Det är nästan ändå pinsammare, vad man kan göra med en vanlig tändsticksask"

Typ, tända eld på saker och ting? Jag hoppas att du inte ska försöka inbilla mig att att du skulle kunna döda tolv kommandosoldater, en gammal tant och en fet tax med en vanlig tändsticksask? Till en sådan sak krävs det minst en knappnål./images/icons/grin.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Personligen har jag lyckats undvika det, men jag var med om en olycka där en kvinna föll och slog i bakhuvudet.

Resultatet: Hjärnskakning vilket resulterade i tillfällig medvetslöshet och partiell minnesförlust (hon minns inte vad som hände precisnär hon ramlade). Permanenta skador: problem med lukt/smaksinnet pga. hjärnskador.

När en person blir träffad i skallen (hjärnan) så uppkommer skador främst på tre olika sätt:
1) hjärnan blir omskakad, vilket kan resultera i medvetslöshet, minnesförlust, skador på sinnena och i allvarligare fall hjärnblödning som kan leda till döden.
2) Krossat skallben, vilket ofta leder till (extern, alltså på utsidan av själva hjärnan) hjärnblödning. Dödligt, men (relativt) lätt att behandla, man kunde faktiskt åtgärda det redan på stenåldern...
3) Penetration in i hjärnan, antingen av benflisor från det krossade skallbenet eller från vapnet. I pricip samma resultat som en hjärnblödning, men oftast dödlig. Notera dock att det går att överleva även den typen av skador, men de permanenta skadorna blir oftast allvarliga (blindhet, paralysering, minnesförluster, stora personlighetsförändringar osv.).

Ju hårdare föremål och ju hårdare det träffar desto större är risken att skadorna blir allvarliga (/images/icons/doh.gif), för att bara knocka någon vill du ha ett mjukt/fjädrande föremål som inte riskerar att krossa skallbenet. Ett riktigt hårt knytnävslag kan få någon att svimma (men man skadar antagligen handen om den inte är skyddad). Chanser? jag vet inte riktigt, 10-20% om man satsar på det skulle jag gissa på. Med ett bra tillhygge (stekpanna, någon?) så stiger nog chansen till 80-90%.

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jag säger bara...

Ljuddämpad stekpanna. /images/icons/shocked.gif

Stekpanna invirad i en kökshandduk - och det värsta är att jag varit med om det vid två olika tillfällen, med helt olika spelare!

/Henrik
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Knynävsslag

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Ett riktigt hårt knytnävslag kan få någon att svimma (men man skadar antagligen handen om den inte är skyddad). Chanser? jag vet inte riktigt, 10-20% om man satsar på det skulle jag gissa på."

<hr></blockquote>



Det kan mycket väl räcka med ett knytnävsslag om man bara träffar rätt, en krok eller uppercut på hakspetsen är nog det ultimata och att föredra framför raka slag då en uppercut eller ett krokslag vrider om hela huvudet och mosar till hjärnan ordentligt. Så en bra krok eller uppercut på hakspetsen kommer ha betydligt större chans att slå nån medvetslös än 10-20%, det beror ju på hur bra man träffar. Om man tex studerar boxning kommer man se att hur mycket de än pucklar på varandra så är det så gott som alltid krokar, uppercuts och ibland ett rakt slag (inte lika vanligt) på hakspetsen som får nån av motståndarna i golvet. Visst går det att få ner dem med väl placerade kroppsslag men där går de ned pga plågor snarare än av metvetslöshet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Berätta, berätta (OT)

Ja, men kommandosoldater då? Sådana får man väl slå?

Eller ett rent teoretiskt exempel.

Jag bara måste få veta vad man kan göra med en tändsticksask /images/icons/hairy.gif

-JPS- föreställer sig saker som inte ens McGyver hade kunnat hitta på
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Berätta, berätta (OT)

Jag har visserligen avslöjat det på ett annat ställe i den här tråden

Jo, jag märkte det, men då hade jag redan gjort mitt inlägg. Så går det när man inte orkar läsa hela tråden först.

Drämmer jag näven i en betongvägg går jag inte fullt ut

Det låter faktiskt rätt vettigt, vet du. Själv skulle jag gå ett steg längre och helt och hållet låta bli att drämma näven i väggar. Men jag är ju amatör, förstås.

Så genom att hålla i en tändsticksask så att den sticker fram/upp i mellan tummen och pekfingret och slå en rallarsving som träffar med asken först så slår du betydligt hårdare än med en vanlig knuten näve.

OK. Det som jag föreställde mig var betydligt mera invecklat...

-JPS- adderar erfarenhetspoäng
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Pinsamheter (OT)

"Man slår inte djur och gamla tanter, vad har du för moraluppfattning egentligen. "

Moral är en sjukdom som bara drabbar de svaga./images/icons/devil.gif. Dessutom så är det ju bara dumt att slå på någon som kan slå tillbaka. Ge mig en packad kommandosoldat och ett basebollträ så kan jag slå honom också.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,379
Location
Helsingborg
Med lite salt

Jag skulle ju personligen ta pre-1970 soldatmanualer med en stor nypa salt.

Ta bara det med att ta sig över taggtråd. Amerikanarnas explosiva tub var ju galenskap!!
För att inte tala om idéen med den tyska handburna magnetiska pansarsprängminan där en modig(läs dumdristig) soldat ska springa fram, aktivera och sedan fästa minan på en fientlig pansarvagn. 30 sekunder efteråt smällde den. Den fick visserligen lite användning, men det var mot armerade bunkrar där man smällde dörrar.

Och för att komma in på "improviserade vapen".
Den brittiska tjärsocke-bomben!
Eller varför inte tala om den sk toe-poppern.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Berätta, berätta (OT)

Visst är det jobbigt med livlig fantasi. Det kan vara bra som spelledare, men ställer ofta till problem i vanliga socialsammanhang.

Ack ja. Min livliga fantasi och vana att tänka ett par handlingar i förväg kan leda till de mest egendomliga repliker. Undrar om jag kan få ut någonting på sjukförsäkringen för "hobbyrelaterad social oförmåga"...

Förresten vad föreställde du dig?

Jag hade tänkt ta till en gammal kliché och säga "du vill inte veta", men med take på att du frågade så vill du antagligen veta... Så det får bli "jag vill inte berätta" i stället.

-JPS-
 
Top