Nekromanti Slå för Karisma

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regler jag hatar...

Svarte faraonen said:
Sedan undrar jag vad du tycker om det som tidigare har tagits upp kring andra förmågor. Tycker du även att det är "uteslutande" att begära viss taktisk förmåga av någon som spelar D&D 4e, eller att begära någon mån av storymässig lyhördhet av någon som samberättar?
Det är uteslutande när man spelar D&D4E, ja. Men det går att komma runt, eftersom D&D4e är ett gemensamhetsspel. Man spelar tillsammans. Således går det även för taktiska apskaft att spela D&D4e och ha glädje av det, eftersom hans schyssta kompisar kommer att hjälpa honom att komma över hans handikapp.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Regler jag hatar...

Varför skulle det vara ett likhetstecken med att vara utesluten och att ens roll inte är jätteverbal? Det finns ju jättemånga sätt att bidra till en grupp, så väl in som off. Och bra mycket fler sätt att vara social på än att vara verbal.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Re: Regler jag hatar...

Krille said:
Svarte faraonen said:
Sedan undrar jag vad du tycker om det som tidigare har tagits upp kring andra förmågor. Tycker du även att det är "uteslutande" att begära viss taktisk förmåga av någon som spelar D&D 4e, eller att begära någon mån av storymässig lyhördhet av någon som samberättar?
Det är uteslutande när man spelar D&D4E, ja. Men det går att komma runt, eftersom D&D4e är ett gemensamhetsspel. Man spelar tillsammans. Således går det även för taktiska apskaft att spela D&D4e och ha glädje av det, eftersom hans schyssta kompisar kommer att hjälpa honom att komma över hans handikapp.
Precis samma tillvägagångssätt går även att använda för Övertala och liknande sociala färdigheter. Vem säger att det alltid måste vara spelaren som hittar på allting? Ta hjälp av kamrater istället.

/Han som, när han är spelledare, kan låta den andre parten släppa igenom sämre lögner
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regler jag hatar...

w176 said:
Varför skulle det vara ett likhetstecken med att vara utesluten och att ens roll inte är jätteverbal? Det finns ju jättemånga sätt att bidra till en grupp, så väl in som off. Och bra mycket fler sätt att vara social på än att vara verbal.
Om man måste vara munlädrig för att spela munlädriga roller så utesluter man omunlädriga spelare från de rollerna, och begränsar deras möjligheter att ha kul. Eftersom hobbyn är så verbal som den trots allt är så blir det snudd på ordfattiga barbarer och stoiska hjältar kvar att spela, och det är inte så himla kul att spela i längden.

Draget till sin spets, förstås, men lika lite som jag vill bli begränsad från kvinnorollerna bara för att jag är man, soldatrollerna bara för att jag är civilist, kommunistrollerna bara för att jag är höger eller alvrollerna bara för att jag är människa, lika lite vill jag bli begränsad från munlädersrollerna bara för att jag inte är lika verbal utan tangentbord.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Regler jag hatar...

Ja, men då är fortfarande ett uteslutande fel ord. Man utesluts inte. Utan det sätts en brgränsing för en spelupplevelse.

Men det är en tvehuggad yxa. Antingen begränsas man i hur ens roll uppfattas eller rollval, eller så begränsas de andras spelupplevelse/inlevelse av en bristande rollprestration.

Korven har två ändar. På något sätt blir det brgränsingar för någon part.

Men inget av fallen talar i normalfallet om ett uteslutande.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Regler jag hatar...

w176 said:
Ja, men då är fortfarande ett uteslutande fel ord. Man utesluts inte. Utan det sätts en brgränsing för en spelupplevelse.

Men det är en tvehuggad yxa. Antingen begränsas man i hur ens roll uppfattas eller rollval, eller så begränsas de andras spelupplevelse/inlevelse av en bristande rollprestration.

Korven har två ändar. På något sätt blir det brgränsingar för någon part.

Men inget av fallen talar i normalfallet om ett uteslutande.
Fast jag tar inte ställning till vilken begränsning som är bäst/värst. De beror på gruppen, spelsituationen, den kreativa agendan, spelstil osv.

Jag ville mest poängtera att inte vara verbal inte innebär att man blir uteslugten. Men det kan varit lite hyperbole i förgående inlägget.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regler jag hatar...

w176 said:
Ja, men då är fortfarande ett uteslutande fel ord. Man utesluts inte. Utan det sätts en brgränsing för en spelupplevelse.
Jag vill ändå hävda att den är uteslutande likaväl som begränsande. Ingen jävel skulle få för sig att begränsa mig från att spela alv bara för att jag är människa, eller soldat bara för att jag är civilist. Ett fåtal skulle ogilla om jag spelade kvinna när jag är man. Men en stor klase folk vill begränsa mig från att spela munlädrig när jag i verkligheten är rätt tystlåten. I alla fall om man får tro den här tråden.

w176 said:
Men det är en tvehuggad yxa. Antingen begränsas man i hur ens roll uppfattas eller rollval, eller så begränsas de andras spelupplevelse/inlevelse av en bristande rollprestration.
Den stora skillnaden är att min taffliga roll inte begränsar ditt deltagande. Du kan fortfarande delta fullt ut, trots min kassa rollgestaltning. Du kanske inte har full utdelning av ditt deltagande, men du kan delta fullt ut.

Jag kan däremot inte delta fullt ut, eftersom jag inte kan spela munlädrig.

Och jag hävdar att på grund av att hobbyn är så verbal som den är så uppstår en stigmatisering av omunlädriga spelare som i praktiken drabbas av ett uteslutande. De uppfattas som kassa rollspelare. Sen huruvida det beror på blyghet, stammande eller att man inte klarar språket så bra spelar inte så stor roll.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Re: Regler jag hatar...

Här trodde jag att du skulle slänga in en passus om att det gör skillnad huruvida beskrivningen kommer före eller efter tärningsslaget, för det tycker jag att det gör. (Märk väl att jag inte polemiserar med dig, utan bara mellan raderna plussar Matiné).

Jag var länge av åsikten att det bästa var att rollspela sociala konflikter och motsvarande utan tärningsslag, och resonerade ungefär som ståndpunktens förespråkare ovan. Men, många rollspelare i avsaknad av välsmort munläder drabbas helt enkelt av lite prestationsångest inför uppgiften att gestalta sociala situationer.

Sedan jag gick över till grundmekaniken "intention-tärningsslag-beskrivning" upplever jag att en stor del av problemet är löst. Spelaren som förut fick tunghäfta när hans karaktär (med tokhög karisma) skulle förföra en skön dam, har med ett lyckat tärningsslag i ryggen ett helt annat flow.

Dessutom finns den härliga bieffekten att spelaren med hög retorisk kapacitet och munläder lika välsmort som Ciceros får chansen att spela ut underbart misslyckade sociala situationer. Tärningarna visar att det gick käpprätt åt fanders, och så spelas det ut, vilket kan vara helt ljuvligt att åhöra.

Särskilt lyckat upplever jag att det blir när man använder tärningspölar där flera tärningar generellt är lyckade och varje lyckad tärning normalt blir en replik. Spelaren behöver alltså inte beskriva allt motparten, spelledarpersonen, säger och gör. Det gör spelledaren normalt sett. Situationen blir inte bara lyckad-misslyckad, utan en dialog.

Och - det kan inte nog understrykas - en oerhört viktig del av rollspelande är för många, bland annat för mig, att få ikläda sig en roll som är olik en själv. Hur många av oss började inte som små klena gossar med att spela stora, starka krigare?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Regler jag hatar...

Ram said:
Många regler är sådana. Det finns alltid möjligheten att säga "Jag slår för spåra" i stället för att beskriva hur man letar spår, brutna grenar etc, hur man "slår för taktik" i stället för att sätta upp en plan för hur man lurar in fiendens anfallande armé i en instängd position mellan två bergsmassiv etc.

Det är bra om man kan spela något man inte är, hur saker hanteras utanför reglerna är upp till det sociala kontraktet.
Mmmm. Jag är en besserwisser. Jag skulle älska att spela ett spel där man måste redogöra för varenda detalj i sina planer!
:gremgrin:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Regler jag hatar...

Krille said:
Den stora skillnaden är att min taffliga roll inte begränsar ditt deltagande. Du kan fortfarande delta fullt ut, trots min kassa rollgestaltning. Du kanske inte har full utdelning av ditt deltagande, men du kan delta fullt ut.

Jag kan däremot inte delta fullt ut, eftersom jag inte kan spela munlädrig.

Och jag hävdar att på grund av att hobbyn är så verbal som den är så uppstår en stigmatisering av omunlädriga spelare som i praktiken drabbas av ett uteslutande. De uppfattas som kassa rollspelare. Sen huruvida det beror på blyghet, stammande eller att man inte klarar språket så bra spelar inte så stor roll.
Frågan är hur man definerar "spela" och "spela munlädrig". För många innebär spela att man faktiskt ger sig in och munhuggs, och om man inte faktiskt konkret munhuggs utan rullar en tärning så har ingen fått spela. Allas spelupplevelse har begränsats. Allas spelmöjligheter har begränsats.

Det finns en massa sätt att få ett meningsfullt och givande deltagande när man rollspelar. Det är inte begränsat till "och min roll ska vara bra på X".

Jag måste hålla med om att bordsrollspel främst är en verbal hobby, varpå det är stigmatiserande att inte kunna hävda sig verbalt, men så gott som alla aktiviteter kommer ha en likande social dynamik.

Det viktiga för hobbyn i sin helhet är att folk får delta utifrån sina förutsättningar, oavsett om det handlar om att man löser det med att slå tärningar eller genom att ge alla plats på andra sätt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Re: Regler jag hatar...

Mmm, det är ett sätt som jag gillar.

Om man har slagit bra och sedan berättar hur man förför jungfrun med en gåva i form av en hink ruttet fiskrens så förstår alla att det är en bra gåva. Slaget var bra -> jungfrun blir överförtjust.

Jag ville spela en framgångsrik förförare, betalade priset genom att sänka mina poäng i en social färdighet. Då skall jag få spela en framgångsrik förförare också.

Är inte det ok med hela gruppen kanske man skall spela ett spel utan sociala färdigheter, eller vara väldigt tydlig med husreglerna innan man gör gubbar.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Regler jag hatar...

I starchallenge kan man lämna över berättarrätten till n ågon annan i spelgruppen man tycker har bättre munläder även om man själv beskriver intentionen.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Re: Regler jag hatar...

Jag håller med ovanstående (intention-slag-beskriva). Vi gör på ett liknande sätt. Vår SL brukar låta oss diskutera i situationer och sedan till olika mycket hänsyn beroende på hur högt färdighetsvärde RP har och hur välsmort munläder (otroligt kinky ord btw) han har. Det funkar toppen men kanske kan det vara värt att prova I-S-B grejen :gremsmile:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: Regler jag hatar...

Han said:
Precis samma tillvägagångssätt går även att använda för Övertala och liknande sociala färdigheter. Vem säger att det alltid måste vara spelaren som hittar på allting? Ta hjälp av kamrater istället.
Det här är nåt jag tänkt på i min egen grupp: man måste räkna ut precis allting själv. Om inte jag kommer på det då förstår inte min spelare det (även om hen är expert inom området). Frågar man om råd sitter medspelarna och SL bara och tittar på en.

(Men OT, tror jag.)

Übereil
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Regler jag hatar...

Jag håller med ovanstående (intention-slag-beskriva). Vi gör på ett liknande sätt. Vår SL brukar låta oss diskutera i situationer och sedan till olika mycket hänsyn beroende på hur högt färdighetsvärde RP har och hur välsmort munläder (otroligt kinky ord btw) han har. Det funkar toppen men kanske kan det vara värt att prova I-S-B grejen smile
Det här tankesättet tycker jag vi kan framhäva lite mer; konstruktiva inlägg är alltid bra!

Gillar man inte tanken att slå för sociala saker kan man hantera problemet genom att tolka det spelaren säger genom rollpersonens färdighetsvärde. En roll med hög karisma kommer i regel att uppfattas positivet oavsett vad spelaren faktiskt säger: det spelaren säger uppfattas som tilltalande oavsett om det är vettigt och vältaligt eller inte. Om spelaren babblar, pratar nonsens och säger fel uppfattas rollpersonen som positiv och engagerad, är spelaren kortfattad och saknar finess uppfattas rollpersonen som ärlig och rak på sak, är spelaren tystlåten har rollpersonen en slags drömsk charm som uppskattas, och är spelaren halvt obegriplig tror alla rollpersonen förmedlar djupare visdom som de ännu inte kan förstå. (det mesta av det här är fritt citerat ur minnet för diskussionen på forumet där jag lärde mig den här tekniken)

Samma metoder kan också i viss mån appliceras på t.ex. intelligens; är rollen intelligent så är spelarens till synes korkade plan i själva verket genial, eftersom rollen insett saker som alla andra har missat (se en valfri Jönsson-ligan-film för ett liknande exempel; "jag behöver ett måttband, en tax, en glasspinne och fyra rosa ballonger...").
 
Top