Nekromanti Slå eller köpa förmågor

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Den här tråden är inte till för SoC-, Fate- eller Västmarksuckers. Den här tråden kräver diskussioner där för(- och nack)delar ligger utöver systemet.

Här är några fördelar som jag upptäckt, och som jag föredrar, med att slå fram förmågor jämtemot att välja ("köpa") dem ur en lista:
× Det går snabbare, då spelaren inte behöver läsa igenom alla förmågor.
× Överraskningen finns kvar hos andra individer, eftersom köpsystem kräver att spelaren läser igenom alla förmågor. Vem har inte varit med om en spelare som har sagt "Ah, den personen har [den] och [den] förmågan"?
× Det skapar unikare rollpersoner, då spelaren inte köper samma saker jämt eller det som ger bästa optningsmöjligheten. Såvida man inte har förmågor likt "+2 på väderförutsägelse" och mer generella förmågor så går det alltid att forma de framslagna förmågorna efter sitt uttänkta koncept.
× Har man inget uttänkt koncept så får man hjälp via slumpen.
× Det kan skapa ett balanssyfte mellan olika folkslag, då kassa "folkslag" (de med låga värden) kan få fler slag än de folkslag som har en massa rasförmågor (som standardalver).

Så, vad föredrar ni? Kommer ni med ytterligare argument för något av systemen? Finns det några sätt man kan modifera ett köpsystem för att få samma "fördelar" som slumpsystemet? Bespara mig gärna saker som "Det här är kasst med...", utan försök istället pusha för den lösning som du gillar.

/Han som hoppas att folk följer förutsättningarna han gav först och sist i inlägget
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Om dina förmågor är "lika mycket värda" så kan man ju, efter SL:s tycke, antingen välja eller slumpa fram förmågorna. Om förmågorna å andra sidan är väldigt olika kan det, för balansens skull, vara bättre att köpa förmågorna så man ställs inför valet att lägga sina poäng på en bra förmåga eller många småförmågor. I det sistnämnda fallet kan man också köra med DoD -91-varianten att man slumpar fram förmågan men köper tärningsbonus.

Dewil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Definitivt köpa

Jag vill ha ett relativt färdigt karaktärskoncept när jag börjar, och det är inte möjligt med slumpgenerering.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har tidigare mest gillat köpsystem, men samtidigt gillat slump lite av de skäl du tar upp... mer variation, minska optning. Dessutom så väljer man ju inte alla sina egna egenskaper IRL, så varför inte i ett rollspel.

Fast ignet hindrar att man kombinerar, låter respektive spelgrupp välja hur man ska köra. Skulle ju till exempel lätt lagt upp listor på alla egenskaper och färdigheter i Saga som man fick rulla på, som alternativt sätt att göra en rollperson.

(som du vet kör jag en kombo i Saga, ett fåtal egenskaper slumpar man, resten - majoriteten - väljs. Det har ju kritiserats till exempel i recensentionen här på rollspel.nu, men what the heck, det är kul med lite kaos. ;-) och vill man inte ha det så är det ju extremt lättmoddat.)

Men personligen kan jag visst tänka mig att köra ett spel där man rullar massor. Har inget principiellt emot det. Med bra utformade listor att slå på kan man få en helt oväntad rollperson som är kul att spela. Och blev man inte nöjd kan man väl få slå om.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Definitivt köpa

"Jag vill ha ett relativt färdigt karaktärskoncept när jag börjar, och det är inte möjligt med slumpgenerering."
Ta en titt på dessa tabeller (pdf, 261 kb, sida 1-2). Vad är det som omöjliggör ditt koncept?

Men visst, man kan få saker som inte alls passar in på konceptet. Visserligen är det designfel i mina öron och kan inte ligga "fenomenet" slumpade förmågetabeller till last.

/Han som vill att man noterar att man väljer bort ett av tärningsslagen på tabellen som länken leder till
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag kommer på mig själv med att föredra att slå fram förmågor om jag ska använda köpesystem... Och det främsta argumentet som jag har för det är:
Det ger mig mer kreativ utmaning, med en framslagen karaktäre tvingas jag grunna på varför den är den som den är, hur den funkar och så vidare baserat på premisser jag inte valt själv. Det gör att jag inte kan fastna i gamla bekväma hjulspår lika enkelt och får större varaition på mina karaktärer.

En snygg feature som jag har upplevt nyligen var min Penndragonspelledare som även designat en tabell för hela bakgrunden (tror i alla fall den var hemmaknåpad), så man slog händelser under uppväxten, men dessa vara vagt formulerade så man själv fick brodera ut dem. Så den karaktär som jag spelar är någon jag nog inte kommit på själv och har en bakgrund som jag inte är säker på att jag skulle fantiserat ihop. Vilket jag tycker är kanonkul, för samtidgit blir han mer och mer min för varje gång vi spelare, eller om jag blir hans...

Sedan är jag ibland en sucker för fritt beskrivna karaktärer, men då blir det sällan system utan friform (eller hemmabyggda basicsystem). Nackdelen köpessytem är för mig som gammal rollspelsräv att jag inte känner något behov av systemet. För många år sedan sötte jag på spelledaren som sa, "sätt ut 100 poäng på saker karaktären ska vara ball på" och sedan körde vi utifrån det, alla hade en bra uppfattning om hur karaktärer skulle se ut och vad som borde ge vad i tärningsform. Med tiden har jag kört samma modell på nybörjare och blivit glatt överraskad över hur lätt det är att få dem att greppa ett så enkelt system.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
I system där förmågorna utgör en viktig grund för karaktärens bakgrund eller personlighet så tycker jag inte att man ska slumpa fram dem. Inte minst för att det kan ge upphov till ganska konstiga och motsägelsefulla kombinationer.

Jag håller med om att slumpen kan erbjuda en större variation, men samtidigt så kan den också medföra att spelare känner sig snuvade på konfekten. För även om förmågorna är balanserade på pappret så kan det ju ändå vara så att spelledaren utformar sina kampanjer på ett sätt som gör vissa förmågor mer önskvärda än andra (hon kanske föredrar strid eller sociala interaktioner som lösningsmetod och då är det inte så kul att få en massa förmågor som du bara har nytta av ute i vildmarken) eller att spelaren ofta föredrar att spela på ett sätt som gör att han personligen värderar vissa förmågor högre än andra.

Men om det bara handlar om en enkel tabell över förmågor som mer utgöra en extra krydda än en viktig grundpelare så skulle jag låta de som ville det slumpa fram resultat och de som istället vill välja skulle få göra det också. Sedan kan man tänka sig olika kombinationer med något slumpat slag och något valt resultat och/eller möjligheten att få fler slag/val genom att betala bakgrundspoäng eller något dylikt om man vill ha fler specialförmågor.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag kan faktiskt leva med att slumpa fram min gubbe helt och hållet. Ifall jag har en aning om vad jag vill spela så kan jag likförbaskat acceptera att man slumpar fram saker som grundegenskaper, med motiveringen att det har man ändå ingen kontroll över som rollperson, man föds till en stor luns eller inte. Dessutom har jag stött på folk som gör samma gubbe om och om igen, alltid den och den fördelen, det och det värdet i de grundegenskapern aoch de färdigheterna. Ofast samma namn dessutom. Det försvåras med ett slumpsystem, vilket jag ser som något positivt.


Storuggla, det är som regler
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Ofast samma namn dessutom. Det försvåras med ett slumpsystem, vilket jag ser som något positivt."
Spelat många system där man slumpat fram namnet eller? :gremwink:

/Han som brukar ta billiga poänger
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
av walium said:
Jag håller med om att slumpen kan erbjuda en större variation, men samtidigt så kan den också medföra att spelare känner sig snuvade på konfekten. För även om förmågorna är balanserade på pappret så kan det ju ändå vara så att spelledaren utformar sina kampanjer på ett sätt som gör vissa förmågor mer önskvärda än andra (hon kanske föredrar strid eller sociala interaktioner som lösningsmetod och då är det inte så kul att få en massa förmågor som du bara har nytta av ute i vildmarken) eller att spelaren ofta föredrar att spela på ett sätt som gör att han personligen värderar vissa förmågor högre än andra.
Fassst, man väljer ju sociala, vildmarks eller stridsfärdigheter också och det kan bli precis lika fel. Med andra ord är det inget som har med huruvida man slumpar fram eller väljer något, eller missförstår jag dig på något sätt?

/Han som hade tänkt att skriva något om spelledarfel, men det är ovidkommande
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Spelat många system där man slumpat fram namnet eller?"

Nya Warhammer har namntabeller :gremgrin:


Storuggla, ilse
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Fassst, man väljer ju sociala, vildmarks eller stridsfärdigheter också och det kan bli precis lika fel. Med andra ord är det inget som har med huruvida man slumpar fram eller väljer något, eller missförstår jag dig på något sätt?"

Det beror litegrann på hur snäva förmågorna är och hur smala karaktärerna blir. Eftersom förmågor är lite speciella, något utöver det vanliga, ett ess i rockärmen, så är de antagligen coolare att få tillfälle att använda än vanliga färdigheter. Om förmågorna enbart består av olika plus på färdigheterna så spelar de en mindre roll.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Traveller i nån inkarnation hade en binge tabeller för hur man fick fram namn med rätt känsla för de olika faktionerna som inte var jordbor. Rätt kul och lätt att peta in i en dator också. Fast jag slog oftast en bunta namn och valde det som kändes bäst.

Kanske en metod som kan fungera för att kombinera slump och valmöjligheter? Slå fram 3 förmågor och välj en som känns kul.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Överraskningen finns kvar hos andra individer, eftersom köpsystem kräver att spelaren läser igenom alla förmågor. Vem har inte varit med om en spelare som har sagt "Ah, den personen har [den] och [den] förmågan"?
Väldigt, väldigt sällan.
Lösningen är att ha med ett system som tillåter modifiering av existerande förmågor och kanske också att man skapar helt nya förmågor. GURPS har bra grejor där, med enhancements och limitations som gör det lätt att göra "egna" saker.

Det skapar unikare rollpersoner, då spelaren inte köper samma saker jämt eller det som ger bästa optningsmöjligheten.
Det har jag inte träffat på spelare som gör, ska sägas. Låter som folk jag inte vill ha att göra med.

mer generella förmågor så går det alltid att forma de framslagna förmågorna efter sitt uttänkta koncept.
Knappast alltid.

Har man inget uttänkt koncept så får man hjälp via slumpen.
Och har man ett uttänkt koncept, så hindras man av slumpen.

× Det kan skapa ett balanssyfte mellan olika folkslag, då kassa "folkslag" (de med låga värden) kan få fler slag än de folkslag som har en massa rasförmågor (som standardalver).
Det är därför man inte har "rasförmågor" utan snarare "paket" av förmågor som köps precis som vanligt. Ska ens ras ha en fördel så ska fanimig fördelarna kosta lika mycket som allting annat. man ska inte få saker gratis bara för att man väljer en viss ras.


Jag föredrar köpsystem helt enkelt för att de har den för mig ultimata fördelen: Man kan skapa sin rollperson i dem, snarare än att få sin rollperson skapad.


M:UA löser det hela hyfsat, där man kan välja mellan att köpa och att slå fram. Även där skapas en spelobalans pga att förmågorna är olika bra, dock.

Jag skulle istället hellre se ett system med lika mycket värda, viktade förmågor. Om alla förmågor är värda lika mycket spelar det ingen roll om folk slår fram fem stycken eller väljer fem stycken, så länge man är överens om hur man gör.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag tycker att det kan vara kul att använda system där man slår fram rollpersonernas förmågor. I alla fall under vissa omständigheter, till exempel när det rör en rollperson som jag inte förväntas spela under lång tid framöver, eller när jag är totalt renons på inspiration.

Det skapar unikare rollpersoner, då spelaren inte köper samma saker jämt eller det som ger bästa optningsmöjligheten. Såvida man inte har förmågor likt "+2 på väderförutsägelse" och mer generella förmågor så går det alltid att forma de framslagna förmågorna efter sitt uttänkta koncept.
Det här är däremot viktigt när det gäller förmågor man får på bakgrundstabeller. Man får inte göra resultaten för:

a) ointressanta
b) generella

Exempel på det första är bakgrundstabellen i Drakar och demoner 4 (och eventuellt i Drakar och demoner 5). Där fick man investera poäng i slag på tabellen och som tack fick man spännande resultat som "Jägarbakgrund, +2 på jaga" eller "Tjuvuppväxt, +2 på Undre världen". Är resulteten så intetsägande kan man lika gärna slänga bort hela tabellen.

Exempel på det senare finns i Wastelands. Det finns faktiskt en ansenlig chans i det spelet att mer än en rollperson i gruppen klär sig i läder och kallar sig för Max som ett resultat av ett slag på bakgrundstabellen. Det funkar ganska dåligt.

/tobias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mini-Maxning (OT)

Det finns faktiskt en ansenlig chans i det spelet att mer än en rollperson i gruppen klär sig i läder och kallar sig för Max som ett resultat av ett slag på bakgrundstabellen. Det funkar ganska dåligt.
Ding-snickelistruntsnack! :gremgrin:
Du har inte insett charmen med Store Max, Lille Max, Småknasige Max och Fullständigt Bindgalne Max!

Erik, it happened to me!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Spelat många system där man slumpat fram namnet eller?
Nä, men i en del spel skulle det faktiskt underlätta om det finns en tabell med hundra namn (eventuellt en per kön) och 1-100 bredvid. Isynnerhet i spel där folk inte helt enkelt heter Kurt Olsson. :gremlaugh:

Erik, min ninja heter Nisegura
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Precis. Slå ELLER köpa.

Nu har jag inte läst igenom alla svar på den här tråden, men vad sägs om att man får välja? Satsa två Poäng för att slå på tabellen, eller köp en valfri förmåga, som alla kostar tre poäng och uppåt. Minmaxare får problem med att köpa samma förmågor om och om igen, eftersom det är dyrt och ineffektivt. Samtidigt kan man bestämma saker som "Den här förmågan passar min rollperson väl. Den vill jag ha. Sedan kan jag slå fram två till, för variationen."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: Precis. Slå ELLER köpa.

Samtidigt får vi en situation där all balans kastas ut genom fönstret...
 
Top