Nekromanti Släppa alla powers fria i 4e?

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag satt och funderade på att skippa kravet att "bara" välja krafter från sin egna class, utan istället plocka dom från valfri. Någon som provat och hur skulle det fungera?

Som jag ser det så är 4e främst taktiskt i planeringsfasen. Alltså när man skapar sin karaktär, väljer krafter och föremål. Dock ganska lite i själva striden(men det är en annan diskussion). Det som alltid stört mig är att det oftast bara finns en bra kraft på varje level, vilket tar bort hela poängen med att välja kraft i huvudtaget. Visst, man kan ju multi-classa, men det tar på sin höjd bort tre av dessa dumma val.

Fördelen med att låta alla välja från alla classer är att man kan helt fritt planera sin karaktär, vilket (så klart) ger fler val. Man kan gynnas av mer utspridda stats och val av feats.

Nackdelen är så klart att alla kan välja allt så vissa klasser som har sämre start missgynnas. Defenders har sina challenges, Leaders har alla bra Words och de flesta Strikers har attack förmågor så som Sneak attack. Controllers saknar dock det mesta. Antingen kan man strunta i det och det blir inga wizards eller så kan man kanske ge dom en extra daily eller liknande.

Några tankar kring detta?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Vad ogillar du med hybrid-klasserna, för det tar bort just det jag har irriterat mig på: hur stöpta varje rollperson blir i sin klass. Det finns normalt bara två vägar att ta.

/Han som tycker multiclassning är misslyckade regler
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kan se potentiella balansproblem, men alla mina andra invändningar är sådana som förmodligen inte intresserar dig*.

Jag förstår dock inte varför man ska välja klass alls om man har ett öppet system? De klass-features som finns utöver förmågorna är ju inte direkt jättestora och knyter dessutom ofta an hårt till de powers klassen har (Warlock, t.ex.).

Jag skulle nog i sådana fall göra mig av med klass-systemet helt och hållet, bara låta folk välja vilka powers och skills och feats de vill för varje level och sedan vara lite mjuk med eventuella party wipes medan man försöker hitta en lämplig encounterbalans (samt dela ut färre XP om det är för enkelt, om man nu är intresserad av en levelprogression som är relaterad till insats).



* I korthet skulle det handla om designintention, begränsningar som föder kreativitet, idéer som uppstår när man tappar kontroll, poängen med rubber meets the road-system, värdet av schabloner och dylikt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Jag tror att allt skulle bryta ihop. En av designfilosofierna bakom klasser i 4e är att ge förmågor till klasser som de som spelar andra klasser tänker "jäklar om jag kunde göra det där" om.

Jag tror man hellre får ändra på encounters så att andra powers kommer till användning.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag glömt skriva att jag varken har PHB 3 eller den nya fina röda boxen, men jag ska kolla upp hybrid-klasserna. För dom finns i PHB 3 eller hur?
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag förstår dock inte varför man ska välja klass alls om man har ett öppet system? De klass-features som finns utöver förmågorna är ju inte direkt jättestora och knyter dessutom ofta an hårt till de powers klassen har (Warlock, t.ex.).
Jag tycker dom gör väldigt stor skillnad. Dels som du skriver så är vissa krafter kopplade till vissa klasser, men främst är de förmågor man får av att välja en klass väldigt stora. Jag vet inte hur det är när ni spelar, men för oss kommer större delen av helande från words. Challenges och deras förmågor hindrar rörligheten hos fienden och en stor del av skadan från en rogue kommer från hans sneak attack. Så jag tycker inte att det är meningslöst att skippa klasserna. Sen gillar jag att ha en class att utgå ifrån.
Jag kan se potentiella balansproblem, men alla mina andra invändningar är sådana som förmodligen inte intresserar dig*.
Jo, det intresserar mig. Begränsningar är bra och det är så klart en viktig invändning mot att släppa alla powers fria. Dock tycker jag inte att 4e har varit så trogna mot begränsningar. Även om man klipper bort multi-classning så skapas större delen av begränsningarna efter att skapelsen är färdig.

Kreativitet av att tappa kontroll är också helt underbart, men samma här så tycker jag inte att 4e stödjer det så värst bra. Man har väldigt få förmågor som kan anpassa sig efter olika situationer så det hela handlar mest om vilka begränsningar man har valt för sig själv. Jag hade gärna sett att det fanns förmågor som gjorde att man fick göra ordentliga val, men det handlar mer om hur taktiskt 4e är och kanske får bli en egen diskussion.

Varför jag var inne på det hela är främst p.g.a. de få faktiska val jag upplever att man har när man skapar sin karaktär. Jag hade gärna sett att 4e varit annorlunda på många punkter. Att släppa lös krafterna kändes som ett ganska enkelt ingrepp. Minimal ansträngning från DMs sida. Var mest nyfiken hur ni andra såg på det hela. :gremsmirk:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag måste ha missförstått vad du var ute efter. Jag tolkade dig som att du inte gillade begränsningarna som klass- och role-strukturen innebär, och då tänkte jag väl att du också ville undvika koncept som "helare", "skadeutdelare" och "försvarare". Men du vill egentligen alltså bara att alla rollpersoner ska ha fler valmöjligheter? I sådana fall är jag rädd att man riskerar att öppna för helt brutna rollpersoner om man släpper alla powers till alla rollpersoner. Man kan dock testa powers från andra klasser på 1 för 1 basis och se om det blir för brutet i praktiskt spel. Men det är nog snarare en väldigt stor insats än det enkla ingrepp som det kanske kan se ut att vara vid första anblick.

---

Däremot väcks ju en lite intressant fråga hos mig. När är en "skapelse" "färdig"?

Resten av diskussionen tror jag förtjänar en egen tråd, ja. Kanske hellre en abstrakt speldesigntråd, till och med.
 
Top