Nekromanti Släng ett getöga... färdighetsslag

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ungefär som man kan ana av rubriken... om någon har en stund över, så kasta ett getöga på mitt färdighetsslagssystem och ropa till om ni ser något konstigt eller obalanserat.

Tack! :gremlaugh:

ps. Sorry för att det är en pdf, men den är å andra sidan rätt liten... ds
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Kan du motivera de fyra olika faktorerna? [NT]

Tja, inte mer än att jag ville ha dels en bra balans mellan grundegenskaper och färdighetsvärde samt en bra balans mellan slump och fasta värden. Sedan kändes det som en intressant grej att avgöra hur mycket man vill satsa på de fasta värdena (som "garanterar" en viss framgång) och slumpvärdena (som gör att man kan lyckas med svårare saker).

Så motiveringen handlar mest om spelbalans, inte så mycket om huruvida det är "realistiskt". Är det en stor nackdel med ett system tycker du? Kanske det blir ointuitivt när det är såpass abstrakt?
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
getögat slängt, och det förstår inte riktigt.

Jag förstår nog inte riktigt hur det ska fungera, du får gärna förklara.

Så långt som att man har ett förutsättningsvärde och ett träningsvärde följer jag med.
Men sen kommer potentialen och skickligheten in i bilden. Som jag förstår det är det skicklighetstärningen T2-T10 + en svårighetskonstant som måste vara likamed eller lägre än förutsättning + träning + potential för att man ska lyckas ? Eller ?

Då är det alltså bäst att ha T10 potential och T2 skicklighet?
Vad har svårigheten för värde ? Är det helt enkelt ett sätt att beskriva hur många siffror det finns på skicklighetstärningen ?

----------

I övrigt. Det är kul med innovativa lösningar för alltmöjligt, men det blir ganska många tärningar. T4 är en rätt jobbig tärning enligt mej eftersom den känns svår att slå så att man får en "bra" slump.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ganska lattjo, men...

Släng iväg Skickligheten all världens väg. Dels låter skicklighet som förutsättning+träning, dels suger det att slå två olika slag varje gång (dessutom som det ena slaget känns som att slå det första slaget en gång till). Bättre att beräkna effekten med Potential-slaget istället.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: getögat slängt, och det förstår inte riktigt.

Hmm, är jag så dum att jag inte slänger med ett exempel får jag skylla mig själv att ingen förstår va? :gremsmile:

Nåväl, här är ett exempel, får se om det klarnar lite efter det:

Geitz är rätt duktig på färdigheten akrobatik och ska visa upp en volt för publiken.
Geitz har förutsättningen Rörlighet 1 som akrobatik är kopplad till. Han har träning 2 efter en lång tids övning och innötning. Hans potential är T6 och skickligheten är också T6.

Hans färdighet ser alltså ut så här i slutändan:
3 + T6/T6

Nu till volten:
Spelledaren bedömer att svårigheten för denna volt är 6, en svår volt med andra ord.
Nu rullar Geitz spelare tärningarna.
potential visar 4 och skicklighet 1.
Resultatet av slaget är alltså 7/1 (till potential lag man ju till de fasta värdena förutsättning och träning).

Så vad hände nu?
Eftersom resultatet översteg svårigheten (7 är högre än 6) så lyckas Geitz med sin avancerade volt. Skicklighetstärningen visade 1, så även om volten lyckades så blev den bara okej, inte så snygg eller elegant.

För att se om man lyckas slås alltså förutsättning + träning + potential. För att se hur väl man lyckades så läser man av skicklighetstärningen. Egentligen inget annat än det vanliga "lyckas" och "effekt".


För att svara på din sista fråga:
Det absolut bästa man kan ha är 2 + 3 + T10/T10.

För alla värden gäller att ju högre de är, desto bättre.

Hoppas det blev klarare nu :gremlaugh:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
I will come clean

Ska jag vara helt ärlig så håller jag delvis med dig. Det främsta skälet till att det finns en andra tärning i slaget är för att i närstrid är det tänkt att den andra tärningen representerar "försvar" och den vanliga tärningen "anfall". Men det verkade konstigt att blanda in en helt ny tärning just för strid, därför försökte jag få in den i största allmänhet.

Ett mindre skäl är att man med två tärningar kan få in fummelregler rätt enkelt, även med "små" tärningar som T10.

Kan man godtyckligt slänga in fler tärningar i en viss handlingsresolution (strid) som inte finns där annars? Eller bör man helt enkelt fixa om strid så att det inte är beroende av en extra tärning?
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Nu förstår jag bättre, tack + 2 grejer.

Oh, nu blev det getögat glasklart :gremtongue:.

Nu när jag förstår det tycker jag om det mer faktiskt, i alla avseenden utom att det faktiskt krävs 2 tärningsrull för att göra någonting.
Det jag framförallt gillar är att du gör skillnad på att lyckas och att lyckas med stil. Det uppmanar enligt mej till lite mer utspelande av vad man egentligen gör. Man kan ju rent regelmässigt hugga ned någon elegant alternativt bara brutalt och våldsamt.

Men angående de 2 tärningsrullen. Om nu RP inte ger ett jota om han lyckas snyggt eller inte, så behövs ju egentligen inte skickligheten.
Exempelvis om RP är inlåst i en bagagelucka tillsammans med en massa eltejp som han måste fly ifrån. Då blir ju resultatet det enda av betydelse, ingen ser ju om han tar sig lös speciellt stilfullt.
Så mitt förslag är att du slopar skickligheten när den inte behövs.

Sen låter namnen väldigt abstrakta för de värden de faktiskt representerar. Här är bara vad jag tycker skulle passa bättre;

Potential : Framgång.
Skicklighet: Stilslag, estetik.
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Re: I will come clean

Kan man godtyckligt slänga in fler tärningar i en viss handlingsresolution (strid) som inte finns där annars? Eller bör man helt enkelt fixa om strid så att det inte är beroende av en extra tärning?
Håll det konsekvent bara så är jag nöjd iallafall :gremgrin:.
Om du har värden som börjar innebära något helt annat för att man ska slåss lite så blir jag förvirrad.

Nu kanske du inte frågade mej, men jag svarade iallafall :gremtongue:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Nu förstår jag bättre, tack + 2 grejer.

utom att det faktiskt krävs 2 tärningsrull för att göra någonting.
Här måste jag försvara mig: man rullar ju båda tärningarna samtidigt, så det blir ju bara ett rull :gremsmile:

Nu verkar det som att effekten är lämpligare attt baka in i det vanliga slaget, men dina invändningar tror jag inte biter helt faktiskt. Om man är inlåst och vill ut så är det viktigaste att man lyckas, helt klart, men effekten i det här sammanhanget skulle antagligen visa hur snabbt man lyckas, och det kan ju spela roll, särskilt om bilen är under vatten :gremsmile:

I ett kunskapsfärdighetsslag skulle effekten kunna betyda att man hittar mycket om det man letar efter osv.

Men som sagt, att ha effekt som separat tärning kanske inte är speciellt smidigt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: I will come clean

Håll det konsekvent bara så är jag nöjd iallafall
Ja, jag håller med, konsekvent bör det vara. Men närstrid kommer aldrig att kunna se exakt likadant ut som låsdyrkning om man vill bygga upp strider runt motståndsslag (vilket jag absolut vill). Så vad jag vill åt är väl egentligen... hmm... a verisimilitude of consistency :gremlaugh:

Det får inte avvika för mycket, men att ha en mekanik som är uppdelad i två grundläggande system är nog något jag får räkna med. Så länge de liknar varandra tillräckligt mycket tror jag inte det vållar så värst stora problem heller.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: getögat slängt, och det förstår inte riktigt.

Ett tips - byt ut " / " till " | " eller liknande - jag trodde att du införde en division i formeln...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: I will come clean

Tja... jag GILLAR ju konsekvens, men det är ändå lite mungo med den där extra-tärningen. Hmm... hmm... det beror kanske lite på hur mycket man slåss, eller nåt. Du kanske kan beskriva stridssystemet som det ser ut idag också?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: I will come clean

Väldigt enkelt om stridssystemet:

Tanken var ett motståndsslag med den "vanliga" tärningen, den som får högst träffar motståndaren om slaget också var högre än extra-tärningens resultat ("försvars"-tärningen mao). Om inte så hamnade den som förlorade det vanliga tärningsslaget i underläge och striden fortsatte med fler motståndsslag, nu svårare för den i underläge. Tanken var att chansen skulle finnas att man inte blir träffad direkt, utan hamnar i en underläge/övertags-situation.

Men nu funderar jag nästan på om det inte är bättre med ett statiskt försvarsvärde som minskar för varje "runda" i underläge istället. Då slipper man extratärningen och kan fortfarande hamna i en "underläge/övertags"-situation samtidigt som man också kan få in en träff direkt efter en slagväxling.

Så var tanken ialf :gremsmile:
 
Top