Nekromanti Släktskapet mellan BRP/Runequest och DoD?

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Häromnyligen skummade jag igenom Drakar och Demoner Expert (1985) och sedan lite Drakar och Demoner (1982). Kombinerat med att relativt nyligen ha läst Runequest 6 så tyckte jag att det fanns vissa likheter mellan systemen, trots den stora åldersskillnaden.

Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det första Drakar och Demoner på något vis var besläktat med Basic Roleplaying. Hur är det med det?

Hur ser släktskapet ut mellan BRP/Runequest och Drakar och Demoner?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Drakar och Demoner är en översättning av Basic roleplaying fantasy med lite extra grejer från andra spel baserade på Basic roleplaying så som Stormbringer.

Basic roleplaying i sin tur utvecklades från systemet i första versionen av Runequest som kom 1978.

Eftersom Runequest var fadern till hela basic roleplaying systmet betyder det att spel som Call of cthulhu också är släkt med Runequest.

Runequest var också det allra första procent systemet och skapades som ett svar på D&D och ett missnöje med level systemet det spelet använde.

Edit: Notera att den ganska feminina Albino manen på framsidan av flera Drakar och Demoner produkter är Elric från Stormbringer berättelserna vilket ytterligare stärker kopplingen till Stormbringer spelet.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Så här skulle jag nog beskriva det said:
Drakar och Demoner är en översättning av Basic roleplaying + Magic world + präster som aldrig kom med i Worlds of Wonder

Basic roleplaying i sin tur utvecklades från systemet i första versionen av Runequest som kom 1978.

Eftersom Runequest var fadern till hela basic roleplaying systmet betyder det att spel som Call of cthulhu också är släkt med Runequest.

Runequest var ett system för Greg Staffords Glorantha, Först fick Hargrave uppdaraget att skriva det men Stafford var inte nöjd med hans jobb. Då fick Steve Perrin uppdraget att skriva reglerna, han hade ju sina The Perrin Conventions (DnD husregler) att bygga ifrån.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Jag nämnde att där var:

med lite extra grejer från andra spel baserade på Basic roleplaying så som Stormbringer
Jag tycker jag täckte in grejerna från Magic World i det.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
God45 said:
Edit: Notera att den ganska feminina Albino manen på framsidan av flera Drakar och Demoner produkter är Elric från Stormbringer berättelserna vilket ytterligare stärker kopplingen till Stormbringer spelet.
Ja bilden föreställer Elric och är densamma som på tidiga utgåvor av Stormbringer-spelet, men det fanns inga referenser till Elric-världen i Drakar och Demoner. Och baksidestexten (som verkar hänga ihop med bilden) handlar om en generisk äventyrare i en värld full med orcher, inte en ödestyngd albinoprins i en värld utan orcher.

Någon på Äventyrsspel said:
Den flock med orcher som har jagat dig, befinner sig nu nedanför den kulle där du och ditt bevingade riddjur inväntar deras attack. Orcherna avanserar sakta framåt, skrikande och tjutande, medan de svingar sina kroksablar i luften. Du drar ditt svärd och gör dig beredd. Platsen är vald med omtanke, eftersom bara ett par fiender i taget kan anfalla dig. De första orcherna är nu inom räckhåll, och deras sabelhugg viner genom luften, men tack vare din skicklighet avvärjer du attacken. Orcherna backar snabbt och samlas nedanför kullen medan de livligt diskuterar situationen. Du höjer ditt svärd mot den gröna himlen i en segergest...
Jag har för mig att Elric-bilderna användes för att
1. De är balla.
2. Äventyrsspel fick använda dem till ett rimligt pris.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Spelat hade dock varit bättre om det var mer som Stormbringer böckerna. Det kan man dock säga om alla fantasy spel... :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Owlbearpig said:
1. De är balla.
2. Äventyrsspel fick använda dem till ett rimligt pris.
+1000. Jag skyller att jag är fast i spelkulturen på omslagsbilden till boxen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
StreetBushido said:
Tack för infon!

Jag har länge tyckt det är lite småkul att Elric är på omslagen till Drakar och Demoner-böckerna utan att sedan vara med i böckerna.
Fast det är ju inte Elric.

Möjligen är det Ej-rik, den Billige Pinuppan, hans sedan länge saknade tvillingbror :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
CapnZapp said:
Fast det är ju inte Elric.

Möjligen är det Ej-rik, den Billige Pinuppan, hans sedan länge saknade tvillingbror :)
På samma sätt som det är Börje Salming på omslagen till alla Conan-böcker menar du?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Andra kanske redan har rett ut alla trådarna för dig, men jag (som var med då) kan ju ändå försöka bidra.

Chaosium gjorde ett försök att skapa en generisk regelmotor baserat på sitt rollspel Runequest. Denna generiska motor kallade de för Basic Roleplaying. Tillsammans med tre spelvärldsmoduler - Magic World, Future World och Super World - gavs den ut i lådan "Worlds of Wonder".

Första utgåvan av Drakar och Demoner är en rak (och rätt bedrövlig) översättning av Basic Roleplaying och Magic World. Man utlämnade teurgisterna och lade istället till ett... äventyr... typ.

Så enkelt är det. Att andra utgåvan fick en Elric-liknande bild på lådan, hade inte speciellt mycket med spelet som sådant att göra.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Oldtimer said:
Första utgåvan av Drakar och Demoner är en rak (och rätt bedrövlig) översättning av Basic Roleplaying och Magic World. Man utlämnade teurgisterna och lade istället till ett... äventyr... typ.
Är det inte tvärtom (eller missförstår jag dig) men i Drakar reglerna finns det ju regler för teurgisterna men inte i Magic World. Om jag fattade det rätt så var det inte det färdiga spelet man översatte utan bara en "beta". När Worlds of Wonder kom ut så hade man kapat bort teurgisterna. Och av någon anledning så bytte man i Drakar ut The Vault of Sarkath Han mot Bland alfer och troll.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Drakar och Demoner tog sin avstamp i Basic Roleplaying och MagicWorld. Å-spel köpte en licens för att ge ut en svensk version.

Från och med Expert Drakar och Demoner tog jag över konstruktionsansvaret och utvecklade spelet vidare efter egen tycke och smak. Vi fick dock tillstånd att plocka lite ditt och datt från andra Chaosium-produkter. Bland annat hamnade en del idéer från Pendragon i Gigant.

Elric på framsidan -- tja, vi på kontoret var Whelan-fans och vi erbjöds schyssta villkor för att använda de där bilderna.

Läsa gärna mer här på min blogg >>>

Fler frågor? Jag reder gärna ut detaljerna efter bästa förmåga.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Nu går jag efter minnet (som är bra, men kort). Och som jag minns det fanns inte teurgisterna med i den första versionen, trots att de fanns i (betan av) Magic World.

Kanske minns jag fel där? Vi publicerade ju det som saknades från Magic World i Morgonstjärnan nr 3 och jag hade för mig att teurgisterna fanns bland de sakerna.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Oldtimer said:
Nu går jag efter minnet (som är bra, men kort). Och som jag minns det fanns inte teurgisterna med i den första versionen, trots att de fanns i (betan av) Magic World.

Kanske minns jag fel där? Vi publicerade ju det som saknades från Magic World i Morgonstjärnan nr 3 och jag hade för mig att teurgisterna fanns bland de sakerna.
Från Drakar 82
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Anders: Hur tänker du runt möjligheten (eller omöjligheten) av ett modernt BRP-derivat? Med alla modernisering som gjorts i spel som M:UA, Warlords of Alexander, Runequest 6 etc (t.ex. traumatröskel, nya sätt att hantera framgångsgrad och motståndsslag etc) i bakhuvudet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Etepete said:
Anders: Hur tänker du runt möjligheten (eller omöjligheten) av ett modernt BRP-derivat? Med alla modernisering som gjorts i spel som M:UA, Warlords of Alexander, Runequest 6 etc (t.ex. traumatröskel, nya sätt att hantera framgångsgrad och motståndsslag etc) i bakhuvudet.
Det bör gå alldeles utmärkt. Titta till exempel på Krilles Järn.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Etepete said:
Anders: Hur tänker du runt möjligheten (eller omöjligheten) av ett modernt BRP-derivat? Med alla modernisering som gjorts i spel som M:UA, Warlords of Alexander, Runequest 6 etc (t.ex. traumatröskel, nya sätt att hantera framgångsgrad och motståndsslag etc) i bakhuvudet.
Det bör gå alldeles utmärkt. Titta till exempel på Krilles Järn.
Tror också det skulle funka. Dock bör man rensa ordentligt bland nymodigheterna, göra det tajt. Ta med det bästa, less is more.
 
Top