Nekromanti Släktforskning och släkthemligheter

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag tycker att släktforskning är otroligt intressant och har därför skapat den här tråden så att alla som känner sig hugade kan avslöja sina djupt begravda släkthemligheter för alla som vill läsa. Eftersom att jag inte har mycket skam i kroppen så kan jag börja med att raljera lite om min gammelmorfar som levde ett brutalt, märkligt, tragiskt och otroligt fascinerande liv:

Min gammelmorfar hette Georg de Gysser och invandrade till Sverige från Petrograd, Ryssland år 1918 i skuggan av den Ryska revolutionen. Han var det äldsta barnet i en stor syskonskara och son till Georg de Gysser d.ä., veteran från Rysk-japanska kriget samt första världskriget, generalmajor i Ryska armén och utnämnd till generalkvartermästare av stora generalstaben av den Ryska provisoriska regeringen under Alexander Kerenskij. Familjen var lågadlig och mycket rik samt intill döden lojala mot Tsaren och det gamla Ryssland, och var därför en given måltavla för bolsjevikernas vrede. Faktum är att flera av Georg d.ä.:s syskon fängslades och avrättades anklagade för att vara kontrarevolutionärer.

Folk som är insatta i svensk kriminalhistoria under mellankrigstiden känner kanske igen dessa namn då familjen De Gysser var synnerligen inblandad i "Militärorganisationen för Ryska Rikets Återupprättande", även känd som "Ryssligan" eller "Hadjetlachéligan" efter gruppens ledare Mohammed Beck Hadjetlaché, som låg bakom morden på (vad man vet) de tre ryska undersåtarna Karl Calvé, Jurij Levitskij och Nikolaj Ardasjev. Ryssligans uttalade mål var att återupprätta det Ryska riket och de tre mördade anklagades för att vara bolsjevikagenter, då de kidnappades, ställdes "inför rätta" och mördades i en villa i Bollstanäs.
Min gammelmorfars roll i Ryssligan var ganska liten, men t.ex. hans syster Dagmar de Gysser användes som lockfågel i åtminstone ett av morden. Vid mordet av Jurij Levitskij, som misshandlades till döds med en eldgaffel när han försökte fly från Ryssligans villa i Bollstanäs, så deltog Georg de Gysser d.y. enligt vissa källor aktivt.

Ryssligan sprängdes av svensk polis år 1919 efter mordet på Nikolaj Ardasjev och ett flertal ur släkten De Gysser dömdes till straffarbete på Långholmen för sin inblandning i morden. Gruppens ledare Hadjetlaché själv (som visade sig vara en pengakåt bedragare) var den sista i Sverige att dömas till döden, men fick sitt straff omvandlat till livstids fängelse. Min gammelmorfar Georg d.y. frikändes dock av allt att döma helt eftersom han ansågs vara "sinnessvag", och dåtida massmedia målade upp honom som praktiskt taget utvecklingsstörd.

Troligen led min gammelmorfar av vad vi idag skulle kalla posttraumatisk stress med tanke på en traumatisk uppväxt där han som tonåring tvingades till fronten för att slåss mot Österrike-Ungern under första världskriget då hans far generalmajoren ansåg att det skulle göra honom till man. Senare i livet arbetade Georg d.y. som bland annat kläddesigner och statist, men drabbades av nya motgångar då hans fru (min gammelmormor) dog bara drygt 30 år gammal (tror det var i astma eller blodförgiftning eller nåt sånt). Han uppvisade aldrig någon ånger över sina handlingar men var, som alla ryssar, melankoliskt lagd och blev alkoholist. Mot slutet av sitt liv, på 1960-70talen så plågades han ofta av paranoida föreställningar om att KGB var ute efter honom. Han dog år 1975 i Stockholm, 76 år gammal.

Mer står att läsa om Ryssligan i bl.a. dessa böcker:
"Ryssligan: flyktingarna från öst och morden i Bollstanäs 1919" av Svante Lundberg (2004).
"Polisen lägger Pussel: Större svenska kriminalfall 1900-1950" (1951), s.189-208.
"Nordisk Kriminalkrönika 1976" (1976), s.409-420.
"Svenska Mord: märkliga fall ur den svenska kriminalhistorien" av Jan-Öjvind Swahn (2004)

Samt på dessa sidor:
http://www.karlsson.at/forsok/ryssligan.html
http://www.internationalen.se/arkiv/1997/41/artikel3.htm
Samt här från och med 7:29.

Försök toppa det, ni!
 
Top