Nekromanti Släktfejd

han göte

Warrior
jag har börjat fila på lite ideer till en kampanj jag ska spela med mina spelare, de ska spela 3 stycken bröder i en rik familj och deras far är en framgånsrik handelsman. familjen har i många generationer varit i fejd med en annan familj som även dom sysslar med handel och bor i samma stad. fejden har än inte slutat i blodgjutning med det är tanken att de ska sluta så.
ja men det jag vill ha ut av detta inlägget är tips på sätt familjerna kan jävlas med varandra. har själv tänkt lite att de kan störa de andras handel och välta den andra familjens gravstenar och sådant. någon som har något tips på jävulsskap?
efter som vi spelar i en alternativ värld till mundana så vet jag inte vilken människoras de ska vara men tänkte kanske cirefalier.

Adams

Veteran
Låter som en bra ide.

Jag skulle låta dom vara Cirefalier om du spelar i Mundana. Om du har en egen värld så kan du dock ta vad som helst som du tycker fungerar.

Jag kan tänka mig att det leder till förolämpningar. Handelskonkurans och kanske på gränsen till strid när medelmar möter varandra i en trång gränd och ingen vill såklart gå åt sidan.

Äventyr skulle kunna vara allt från att sabotera för den andra familjen till att vinna över dom på ärligt sätt. Kanske så har ett äventyr inte alls med familjefejden att göra. Men rollpersonerna möter dom av en slump och fejden är i fullgång.

Sóm avslutning så vill jag säga att jag skulle börja en sådan kampanj med rollpersonerna som barn (och det skulle vara en återblick för att sedan starta med det riktiga) Då kanske dom ser sina fäder vara ovänner med den andra familjen.

Cheron

Veteran
Hmm...

Intressant, saker jag kan komma att tänka på:

* En person som tjänar pengar på en annans tillverkade varor är alltid känslig för ekonomi, man kan kanske låta motståndaren blocka genom hot vävarskrået s a inget tyg kan inköpas av RPns familj och säljas vidare, vilket är deras huvudinkomst.
* RPns familjs anställda, stuvare, vagnsförare, hantverkare etc. blir överfallna.
* Rövarangrepp på RP:as handelskaravan, alt på de karavaner som kommer med grundförutsättningar för RP:nas livsnäring.
* Sätta eld på RP:nas magasin (med risk för att själva få hårda straff för detta, eld i stad är icke bra).
* En utsänd bulvan erbjuder RP:na billiga, mindre tillåtna varor, som sedan den andra familjen väljer att avslöja att t ex "de har tagit lasten från vårat skepp som försvann förra veckan", vilket misskrediterar alt hotar slänga ut RP:nas familj från staden.
* Den andra familjen försöker med alla medel se till att RP:na misslyckas med ett transportkontrakt de har, s a de får betala straff för försening, ett sätt att bege sig ut ur staden.
* En av RP:nas syskon skall gifta sig, och den andra familjen gör allt för att häva det.
* Varför inte köra ett Romeo och Julia-tema? Det kan ju t ex vara grunden till konflikten? Oönskad kärlek sett från föräldrarnas sida, de kanske har rymt, de kanske har dött och båda familjerna skyller på varandra, fast det finns en tredje familj...
* En festtillställning i staden, och RP:nas familj brukar excellerera i någon "sport", typ stavfäktning, ryttarbana eller liknande, bara att den här gången har den andra familjen hyrt in någon/några för att sätta krokben på RP:nas familj offentligt.
* Om RP:nas familj är nya i staden, kanske den andra familjen sprider rykten om dom som förrädare, som säljer sig till andra konkurrenter.

Hoppas att det kan vara till hjälp

Cheron