Skyttegravs fantastik

Gamiel

Myrmidon
Det känns som vi är i en period då det kommer ut en hel del fantastik media som utspelar sig i skyttegravsmiljö, ofta i en fantastisk version av Första världskriget eller men också i påhittade skyttegravskrig. Jag tänkte den här tråden för att dela och diskutera skyttegravs fantastik, må så vara skräck, science fiction, fantasy eller en kombination av de alla eller något helt annat. Behöver inte vara en hel värld, det räcker med enskilda bilder, eller bara egna korta koncept för skyttegravs fantastik.

Hade egentligen tänkt börja denna tråd med en presentation av Yellow King RPG:s The War spelvärld men klockan är sent så istället tar jag och delar två trailers för videospelet Trench Tales:

Mutant Chronicles har ett antal skyttegravskrig pågående, på flera olika planeter, men jag vill dela den bild från MC som jag tycker känns mest sådant:
90996bb358f097fc7a98f52f07381983.jpg

Av Paul Bonner

Har just upptäckt det här spelet:
A War Transformed WWI on the Doggerland Front från Osprey publishing
9781472856258.jpg

har inte läst eller spelat det själv, så här är Ospreys egna presentation av spelet:
"The Great War meets the horrors of forgotten folklore in this occult skirmish wargame.

1916: A World Transformed. As the Great War raged, the Moon fell from its orbit. Seas shifted, uncovering new lands and revealing what tide and time had concealed. Long known as a potent occult power, the Moon's descent also heralded the terrifying resurgence of magic. Long-forgotten gods and spirits began to stir in hidden groves and caverns and old traditions found new strength. Soon, stone circles echoed once more with the chanting of ancient rituals and menhirs were again bedecked with wildflowers and presented with offerings of honey and blood.

1918: A War Transformed. Rival nations battle on new fronts, seeking dominance with weapons of spell, song, and sacrifice. Thrust to the surface, Doggerland, the ancient bridge between Britain and Europe, becomes a crucial battleground in the conflict. In this alien landscape, raiding parties pick through the ribs of wrecks and the ruins of lost villages, war machines festooned with totems and fetishes roll over the brittle bones of long-dead giants, and cavalry charge across plains made verdant by the vegetation returning to this new land with unnatural speed.

A War Transformed is a skirmish wargame set in a world where World War I was utterly changed by forces far beyond human comprehension. Players command small forces of infantry, cavalry, artillery, and other… stranger… troops on the Doggerland Front. Fast-paced gameplay and a tense initiative bidding system are combined with authentic folk traditions and occult philosophies of the era – it is a game of rifle and relic, of bayonet and belief, of machine gun and magic."

För ett antal år sedan så spellede jag ett one-shot (som blev ett two-shot om jag inte missminner mig) med en förenklad version av Dark Heresy reglerna som utspelade sig i en egen påhittade första världskriget, dieselpunk, setting.

Premissen var klassiskt västfronten skyttegravskrig, årtal av dödsläge, statisk front, men med övernaturliga element. Huvudsakligen att Ibland när soldater dör under extrema omständigheter så återvänder dem som gengångare eller så kallade "martyrer" med exceptionella krafter. Varje Martyr har krafter unika till dem, men dem är oftast väldigt farliga och instabila. Befälhavarna på båda sidor av kriget var säkra på att dem var nyckel till segern.

Rollpersonerna var medlemmar i ett specialförband vars jobb det var att fånga in dessa Martyrer innan fienden gjorde detsamma.
Fraktionen dem tillhörde var legionärer, i en romerska republiken inspirerat lands arme, som tillbad naturlagar som gudar.
Dem bar självklart Lorica segmentata och repetergevär med gladius bajonett. Men även Pilum kastspjut med handgranater på.

Fienden var en viking/Saxare inspirerade fraktion som var mindre teknologiskt utvecklade men hade hjälp av feer som bland annat lockade ut folk i ingenmansland, gömde "trenchraiders" med illusioner och spanade för artilleri.

Fans även diesel ångande mechs (vilket dem fick se på nära håll) i diverse storlekar. Också flera andra fraktioner som dem bara hörde rykten om
samt flera Martyrer och övernaturliga element ("Du vill inte ha natt vakten imorgon, jag har hört rykten om att dem hittade kompaniet till söder slitna i stycken på morgonen efter förra fullmånen")

1ca29ed9c56cc4220db6043ebb33ebee.jpg
754774062706116870587139d841a1f2.jpg
b9ba50ddeda8d19011c559f3e5ea6bc4.jpg
110f3a1b5610358753eb1cec8ef4dc0c.jpg

Back