Nekromanti Skytte, träffmallen och avstånd

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Hej,

Jag har ett tag upplevt att gevär blir lite väl roliga på avstånd och att reglerna inte riktigt tar hänsyn till den större spridning som man borde få vid skytte på längre håll. De nuvarande reglerna har förvisso modifikationer för avstånd, men missar man lite på 10 meters håll så blir spridningen lika stor som om man missar lite på 100 meter.

Ett modifierat slag på 50+ innebär ju en fullträff precis där man har siktat. Det jag funderar på är någonting i stil med att man på längre avstånd räknar differensen dubbelt eller mer då man slår sitt spridningsslag.

Exempel: Nisse skjuter med ett vanligt gevär (kort räckvidd 50 m) på Bosse som är 110 meter bort. Det modifierade träffslaget blir 42. Normalt hade detta gett ett spridningsslag på 1T10 där man läst av på 8:e pluppen från mittpunkten. Avståndet gör dock att man dubblar spridningen. (8x2) gör en spridning med 1T20 och man läser av på 16:e pluppen.

Vad jag funderar över är två aspekter:

- var man tycker att gränsen skall gå för att göra en dubbling (och kanske trippling på extrema avstånd)

- hur ska jag göra med de nuvarande avståndsmoddarna? ta bort helt till förmån för denna husregel, sänka dem eller behålla som de är.

Man kan kanske tycka att det är en onödig regeländring och att de nuvarande reglerna tillräckligt simulerar avstånd. Jag ser dock två problem med de nuvarande reglerna - gevär är fruktansvärt effektiva. Det ska de kanske vara, men rent balansmässigt så är min uppfattning att man kan ha lite för roligt med dem. Den andra anledningen är att man kan skjuta på ett mål på 100+ meter utan att särskilt oroa sig för att träffa ett vänligt mål i närheten. En större spridning skulle resultera i att skytten måste vara väldigt skicklig för att våga sig på något sådant.

Mvh / Phelan
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Är inte detta skrivet med utgångspunkt i Western 1st och 2nd edition? Fr o m 3rd edition slår man ju alltid spridningsslaget med en T20 oavsett resultat på träffslaget.

Dessutom är avståndsmodifikationerna lite värre i 3rd ed om jag minns rätt. Ett kikarsikte ger t ex inte plus utan bara mindre minus.

hälsar
Örnie
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Nej, 3rd ed men lite för mkt ur huvudet märkte jag :gremsmile: Du har rätt om T20:an.

Dock - även om avståndsmodifikationerna är rätt tuffa så vill jag vidhålla att det med nuvarande system är väldigt lite spridning på längre håll. Säg att du får slutresultat "10" på ditt träffslag, vilket är riktigt uselt. Jag har inga problem med att detta innebär att du ändå hamnat ca en meter från målet om du skjutit från ett kort håll. Det är det faktum att du fortfarande bara träffar en meter från målet även om det är 150 eller 600 meter bort som jag skulle vilja komma åt :gremsmile:

Som exempel - en hyfsad skytt med FN 30 och gevär skjuter, med grovsikte, på extremt avstånd (-30). Ett snittslag på 10 och målets försvarsbonus gör att resultatet bör bli runt "0". Då har du i så fall träffat som mest en dryg meter från ditt mål. Applicera den situationen på "två män rider bredvid varandra, en är skurk och den andre får absolut inte skadas". Så länge du inte fumlar (1/20) och får resultatat 2-4 (oskyldig träffas av rikoschett, 15% chans OM du fumlat) så finns det inte någon risk att du träffar fel mål på ett avstånd om 500 meter eller mer.

Mvh / Phelan
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Eh, som du beskriver det verkar en regelförändring totalt onödig? Om man missar så missar man väl, det spelar ingen roll med _hur mycket_ man missar, eller? Är det du beskriver (d v s en situation där det är viktigt att veta om man träffar nån närstående) såpass vanligt att det inte räcker med att höfta? Jag skulle bara lägga två träffigurer typ bredvid varandra eller lätt överlappande och låta RP sikta som vanligt. Men det kanske bara är jag?

hälsar
Örnie
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Säg så här då:

Om du på 200 meters håll ser din kompis och en meter till höger står en skurk och hotar honom med ett vapen. Hade du vågat skjuta på skurken med ditt gevär? Jag hade nog tvekat en hel del. Med Westerns regler är det däremot väldigt riskfritt att skjuta.

Den andra konsekvensen med nuvarande system är också att man ganska lätt kan slumpa in skott även på stora avstånd. Med någon variant på regeländring utifrån vad jag föreslagit så blir det också svårare överhuvudtaget att träffa saker på långa avstånd.

Hursomhelst, jag efterfrågade lite förslag på var man ska lägga sig för att få rätt balans. Om du anser att mina funderingar är helt av banan kanske det inte leder så långt att ha dig som bollplank?

Mvh / Phelan
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Sorry. Det var ju rätt okonstruktivt av mej.
Ett enkelt förslag: den man skjuter på kanske får räkna sitt dubbla Försvarsvärde på långa avstånd? Symboliserar att man helt enkelt hinner röra sig mer medan kulan är i luften (se vidare slutet på filmen "Schakalen" - originalversionen med Edward Fox alltså, inte den med Bruce Willis) så när kulan når fram är man inte längre där, typ.

hälsar
Örnie
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Tja du, vet inte så himla mycket om kulbanorna under western tiden, men ta en AK5a så kan du utan några större problem sätta skotten innom 20cm på 300m med vanligt järnsikte.

Antar dock att kulorna har lite sämre areodynamik än NATO 5.56mm ammon, men samtidigt så kan det avhjälpas till stor del med en större krutladdning. Så det känns ändå inte helt fel med spridningen som är nu.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tja du, vet inte så himla mycket om kulbanorna under western tiden, men ta en AK5a så kan du utan några större problem sätta skotten innom 20cm på 300m med vanligt järnsikte.
Du menar om du har bra skjutställning, är lugn, kan ta tid på dig, vet att målet inte rör sig etc?

Om du är skiträdd för att folk skjuter på dig, behöver skjuta på en sekund för sedan försvinner målet bakom trädet, behöver korrigera för att målet springer, inte vet exakt avstånd, ligger på en kaktus etc.. hur bra går det då? :gremsmile:
 
Top