Nekromanti Skytte i skog

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
En fråga angående avståndsstrider i skog. Hur gör man för att få med alla träd i striden, hur mycket svårare kan det vara? Om två personer med armborst/båge står vid varsitt träd. Den ene skuter, den andre undviker...enligt reglerna ger det svårihetsökning för undvikning om det är lite bökig terräng. borde det inte bli enklare att då akta sig in bakom trädet eller liknande? Sen ifall den där fegisen står bakom trädet, ska man improvsera hej vilt om vilka områden som går att träffa från skyttens dåvarande position i förhållande till trädet?

Jag undrar hur ni har löst det...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
En fråga angående avståndsstrider i skog. Hur gör man för att få med alla träd i striden, hur mycket svårare kan det vara?

Jag skulle gett inga till ett par tärningar extra beroende på hur mycket av kroppen som trädet eller annan växtlighet skymmer/täcker upp.

Om två personer med armborst/båge står vid varsitt träd. Den ene skuter, den andre undviker...enligt reglerna ger det svårihetsökning för undvikning om det är lite bökig terräng. borde det inte bli enklare att då akta sig in bakom trädet eller liknande?

Jag skulle nog inte sänka svårighetsgraden för undvikaren utan istället ge skytten en ökad svårighet. Eller när jag tänker efter så blir jag lite tveksam...jag kanske skulle ge någon tärning lättare ändå...nä det blir nog så att skyttten får svårighetsökning medan undvikaren inte får något modifikation alls.

Sen ifall den där fegisen står bakom trädet, ska man improvsera hej vilt om vilka områden som går att träffa från skyttens dåvarande position i förhållande till trädet?

Jag skulle improvisera hejvilt, de områden som känns logiskt för just den situationen skulle vara träffbara.
 

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Eller så kan man räkna trädet som en sorts stor och träig sköld :gremgrin: och där med räkna det som ett passivt skydd för de delar som är skyddade bakom trädet. :gremtongue:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Skytte i skog [ANT]

Eller så kan man räkna trädet som en sorts stor och träig sköld och där med räkna det som ett passivt skydd för de delar som är skyddade bakom trädet.

Fast jag skulle nog slopa det där med 50% chansen att träffa ändå. Skulle se lite dumt ut ifall skytten prickade av t.ex axeln som helt täcktes upp av trädet.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Har haft ett liknade problem med kastknivar.
Men se vart projektilen träffar och är det en del bakom trädet så tar ju trädet skadan. Fast det var ju Eon2 då men det ska väl inte vara några stora ändringar.

/DarkoMystico hides beneath a oak
 

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
Det är väl upp till skytten:

1. skytten vill inte ha några extra tärningar så skulle jag (SL) bestämma vilka kroppsdelar som är synliga (träffbara) och låta spelaren slå på träfftabellen som vanligt med risk att träffa träden som är ivägen.

2. spelaren siktar på de synliga kroppsdelarna. DVS vanliga regler för sikte/måtta.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det borde bli lättare att undvika.
Om man misslyckas med undvika (utan träd) och skytten lyckas så träffas man förmodligen för att skytten apassat sig.
Men med ett träd så spelar anpassningen ingen roll, det lilla man behöver vika undan räcker.

Fast det beror nog på vilket avstånd som gäller, hur fort kan en pil eller skäkta flyga?

Svårigheten i Eon är lömsk, det är större risk att bryta av sin pilbåge om man skjuter mot ett litet mål eftersom svårighetsökning leder till ökad risk för fummel.
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Svårigheten i Eon är lömsk, det är större risk att bryta av sin pilbåge om man skjuter mot ett litet mål eftersom svårighetsökning leder till ökad risk för fummel.

Om du tycker det är ett problem (det tycker jag) så kan jag rekommendera den frivilliga regeln "Konstiga avståndsfummel" på sidan 24 i SLG. Jag har för avsikt att införa den regeln genom hela eon så gott det går. Framförallt för att det ska gå för duktiga karaktärer att göra imponerande saker. (Har man 25 i FV ska man kunna kunna slå 6-7 tärningar utan att fummla varannan gång.)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Skytte i skog [ANT]

varför tror du det? det skulle väl se helt naturligt ut om pilen gjorde en sådär 3 stycken 90graders svängningar mitt i luften för att träffa axeln bakom trädet? :gremlaugh:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
I och för sig [NT]

det skulle väl se helt naturligt ut om pilen gjorde en sådär 3 stycken 90graders svängningar mitt i luften för att träffa axeln bakom trädet?

Det naturligaste i världen :gremsmirk:
 
Top