lokomotiv
Veteran
Skyfront 1918 – tack för att ni spelar, och lite om vad som kommer härnäst
Hej!
Jag tänkte att det var dags för en lite större uppdatering om Skyfront 1918 och vart projektet är på väg.
Först och främst: stort tack till alla som spelar, testar, rapporterar buggar och kommer med idéer. Det är först när riktiga spelare börjar använda systemen på sätt som jag själv inte har tänkt på som många av de viktigaste förbättringarna blir uppenbara.
Jag har varit lite långsam med att svara på feedback den senaste tiden eftersom det varit ganska mycket på jobbet. Det betyder däremot inte att feedbacken försvinner i ett svart hål. Jag läser den, samlar upp den och mycket av den påverkar faktiskt vad jag prioriterar i utvecklingen. Så fortsätt gärna att skicka in både stora och små synpunkter.
Vad händer närmast i Skyfront?
En hel del av det kommande arbetet handlar om att göra själva striden tydligare och mer levande, snarare än att bara lägga till fler regler.När ett flygplan skjuts ned vill jag exempelvis att det ska lämna ett vrak på slagfältet. Genom att peka på vraket ska man kunna se vilken sida och pilot det tillhörde. Det gör både slagfältet mer levande och hjälper till att berätta historien om striden medan den pågår.
Jag vill också gallra ganska hårt i händelseflödet. I dag visas en del saker som tekniskt sett har hänt, men som inte är särskilt intressanta för spelaren. Målet är att viktiga händelser ska bli lättare att upptäcka i stället för att drunkna i brus.
Även presentationen av manövrer, skador och status ska bli tydligare. Det ska vara lätt att förstå när du faktiskt behöver göra något och vad som påverkar ditt flygplan.
Ett konkret exempel är bränslet. Det är fullt möjligt att bli så upptagen av att försöka skjuta ned någon att man upptäcker alldeles för sent att tanken i princip är tom. Då kan man råka befinna sig på helt fel sida av slagfältet och få en mycket lång glidflygning hem framför sig.
Jag tänker inte ta bort den risken – den är en del av spelet – men bränslet och kritiska bränslenivåer behöver vara betydligt tydligare så att spelaren faktiskt får chansen att fatta beslutet: ska jag fortsätta slåss, eller är det dags att försöka ta mig hem?
Ett mer levande slagfält
Jag vill också tidigarelägga fler objekt på kartan.Det innebär bland annat observationsballonger, terräng, berg, hinder och andra mål som påverkar hur ett uppdrag spelas. På sikt ska olika uppdrag kunna kännas betydligt mer olika än att bara vara samma flygstrid på en tom karta.
Jag tittar dessutom på möjligheten till en mycket större – kanske i praktiken obegränsad – stridsyta. I stället för en hård kartkant skulle ett flygplan som lämnar själva stridsområdet tillräckligt långt kunna betraktas som att det har lämnat striden.
Det skulle bland annat göra reträtt, navigation, bränsle och jakt på flyende motståndare mer intressant.
Kampanjer, skvadroner och statistik
Kampanjsystemet kommer också att fortsätta växa.Jag vill att en kampanj ska kunna skapa mer av en berättelse över tid: hur skvadronerna lyckas, vilka flygplanstyper som presterar bra, hur individuella piloter utvecklas och vilka rivaliteter som växer fram.
Det finns redan stöd för en del av detta, men jag vill knyta ihop systemen bättre så att man efter en längre kampanj faktiskt kan titta tillbaka och säga:
”Den där skvadronen bar nästan hela offensiven.”
eller:
”Den där förbannade piloten sköt ned min Arch Nemesis två gånger.”
Det är ungefär där jag vill hamna.
Skyfront ska lämna Nextcloud
En större förändring pågår också bakom kulisserna.Skyfront började som en applikation inne i Nextcloud, vilket har varit ett väldigt bra sätt att snabbt få användare, inloggning och annan infrastruktur på plats.
Men det innebär också att spelet blir beroende av Nextcloud. En uppdatering av Nextcloud kan förändra API:er, säkerhetsmodell eller andra tekniska delar och därmed potentiellt påverka Skyfront trots att jag inte har ändrat en enda rad i själva spelmotorn.
Därför bygger jag ett eget system som heter Gatehouse.
Gatehouse ska bli den gemensamma ingången till mina framtida applikationer och spel. Där hanteras konto, inloggning och behörigheter, och efter inloggning får man en dashboard med de applikationer man har tillgång till.
Målet blir alltså ungefär:
Webbläsare → Gatehouse → Skyfront
Skyfront blir då en helt fristående applikation och betydligt mindre beroende av externa plattformar.
Befintliga spelare ska naturligtvis inte behöva börja om. Målet är att användarna ska kunna migreras över till Gatehouse när det är dags.
Och eftersom det finns aktiva matcher tänker jag inte göra någon dramatisk ”nu byter vi allt och hoppas på det bästa”-migrering. Den nya lösningen ska vara färdig och verifierad innan Skyfront kopplas över.
Skyfront är också en testbädd för fler spel
Skyfront är dessutom på väg att bli något mer än ett enskilt WW1-spel.En stor del av arbetet jag gör nu handlar om att bygga en spelmotor och en teknisk plattform som går att återanvända.
Ett ganska självklart nästa steg är andra världskrigets luftstrider.
Samma grundidé med positionering, manövrer, multiplayer och kampanjer kan användas, men med helt andra flygplan, prestanda, vapen och taktiska möjligheter.
Jag tittar också på ett betydligt mer annorlunda spel: ett postapokalyptiskt fordonsstridsspel i Mad Max-stil.
Där vill jag gå betydligt längre än att bara välja ”bil A” eller ”bil B”. Tanken är att man ska kunna köpa ett fordon och sedan bygga det över tid: motor, vikt, pansar, vapen, bränsle, komponenter och andra kompromisser.
Ett fordon skulle alltså kunna bli nästan lika mycket en karaktär som piloterna är i Skyfront.
Och långt senare skulle samma grund kanske kunna utökas till ännu märkligare fordon.
Ja, även flygande sådana.
Det ligger betydligt längre fram, men det är en del av anledningen till att jag lägger så mycket tid på infrastrukturen nu. Målet är inte bara att bygga ett spel – utan att bygga en grund som gör att jag kan bygga flera.
Fortsätt gärna att testa
Skyfront kommer alltså fortsätta förändras ganska mycket.Om något känns märkligt, svårt att förstå, obalanserat eller bara onödigt krångligt: säg till.
Och om ni får en idé som börjar med:
”Det vore rätt coolt om…”
…så vill jag väldigt gärna höra den också.
Många av de bästa förändringarna hittills har börjat ungefär så.
Tills dess: fortsätt flyga, fortsätt skjuta på varandra och försök komma hem med ett flygplan som fortfarande åtminstone till största delen kan beskrivas som ett flygplan.
Och håll koll på bränslet.
Åtminstone tills jag gjort det svårare att glömma.
/Mikael