Nekromanti Skyddsänglar?

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
I eons värld vad skulle ni vilja säga är skyddänglar i själva spelet?
Ja om man tänkr rent övernaturliga i spelet och inte som i "min biomantiker/vapenmästaren" eller min väns karaktär.. xP
Utan då mer som övernaturligt fenomen ,tex som i religionerna? x)
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Vid en viss qadosh skulle eventuellt helgon kunna hålla ett öga på dig, om nu religionen har sånna. Annars, tja. Favorit-troende kanske? xD Jag vet, favoriserar gudar sånna tillbedjare? Hmm...
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag tror jag skulle definiera en skyddsängel som något som ingriper och hjälper en person (av de vanliga dödliga släktena) när den hamnar i svårigheter. Ett krav är att detta väsen kan vaka över rollpersonen utan att vara fysiskt närvarande, eller åtminstone inte konstant synligt. Så det skulle kunna vara vilket väsen som helst, demoner, andar, gudar, skuggfolk, väsen från drömplanet osv bara den vakar över någon.

I min förra kampanj hade en rollperson en gud som skyddsängel, mer eller mindre, samt något som kan beskrivas som en levande skugga (inte den vandöda typen utan en den typ som saker kastar när ljus faller på dem). De höll konstant koll på rp'n och ingrep om hans liv var i akut fara.

Så får att sammanfatta och upprepa mig lite: En skyddsängel är ett väsen som vakar över någon utan att vara konstant synlig eller fysiskt närvarande. Det är nog min definition.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag skulle säga att andar är den klassiska skyddsängeln i eon. En ande med hög Quadosh kommer inte blekna på andeplanet och kan se ner på de dödligas värld och försöka hjälpa personer.

Om en ande får ett kommando av sin gud så kommer denne försöka hjälpa dödliga t.ex.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Frågan är väl iofs vad en ande kan göra i praktiken förutom att mörda folk i andestrid (blir ju iofs en intressant take på skyddsängeln...) - enligt SLG kan väl andar i bästa fall (dvs. som spöken) göra sig synliga i den vanliga världen, men inte mera?

Vi skulle helt enkelt behöva boken Schamaner & drömvandrare eller iaf Demoner & demonologi.

Som vanligt :gremwink:

EDIT: Eller, om skyddsängeln kan se ut i det materiella planet och kommunicera med sin skyddsling ökar ju möjligheterna en del - "jag får en känsla om att jag inte ska gå igenom den här dörren..." - men jag har för mig att reglerna inte säger någonting alls om de frågorna...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
"Ängel: Enligt strikt magiteoretisk definition en sorts demon." - Encyklopedia Mundana, sid 72

Men, jo, det vore trevligt om någon tog tag i det begreppet, då det uppenbarligen existerar...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Är inte en ängel ungefär en form av undergud inom religoner som inte tillåter mer än en gud? Typ Mhîmrätten eller Daakdyrkan?

Det är åtminstone så som jag sett det.

När ett helgon dör så finns ju chansen att han uppnår apoteosis.
Om religionen bara har en gud, så kan guden välja att bara göra honom till "halv-gud" dvs ängel istället.


Gudar är väl också enligt strikt magiteori också demoniska väsen, väldigt starka demoniska väsen dock?


/posuer gillar diablo 2 änglar med ljustentakelvingar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Är inte en ängel ungefär en form av undergud inom religoner som inte tillåter mer än en gud? Typ Mhîmrätten eller Daakdyrkan?

Det är åtminstone så som jag sett det.

När ett helgon dör så finns ju chansen att han uppnår apoteosis.
Om religionen bara har en gud, så kan guden välja att bara göra honom till "halv-gud" dvs ängel istället.
Jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin har stött på termen någonstans i Eon (och jag har läst i stort sett allt publicerad material till spelet), utom just den lilla snutten i EM...

Gillar din idé dock, som någon slags medelrankning mellan helgon och gud... bästa versionen jag har stött på hittills, inklusive mina egna sporadiska försök. Och med de nuvarande reglerna för Qadosh och apoteos (den korrekta svenska termen; "apoteosis" är felstavad engelska :gremwink: ) lär det behövas en mellannivå för att inte vart och vartannat långlivat helgon ska bli egen gud när de ändå håller på.

Gudar är väl också enligt strikt magiteori också demoniska väsen, väldigt starka demoniska väsen dock?
Strikt magiteoretiskt är gudar teotropiska väsen och demoner daimotropiska väsen; dvs. helt "väsenskilda" (hahaha...). Möjligen undantaget thalaskisk magiteori, men jag har fått intrycket av att deras åsikter om gudar snarare är en religiös idé än en magiteoretisk.

Spoiler L&H

Och rent metamässigt är det ju snarare demonerna som är gudomliga väsen, bara förvridna och med mindre universella förmågor

/posuer gillar diablo 2 änglar med ljustentakelvingar.
/agree (Tyrael är coolast)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Heh. jag har ju rippat Tyraels vingdesign helt skamlöst till Inalea. Jag tror det är just hennes typ av demoner (sukkubus, antar jag), som har den sortens vingar i mitt Mundana, dock; om de inte är så individuella att det är mer eller mindre unikt för just henne. Har jag någonsin med Daaks eller Mhîms änglar lär de ha fjädervingar, för det är också koolt...kanske dubbla par. Det vore maffigt. åh yeah.

(och ändå har Inalea lyckats lura en jargisk general att hon var en av Daaks änglar en gång...och han går liksom fortfarande runt och tror att han fått fitta på order av Gud :gremsmirk: )

- Ymir, gotta have angels
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin har stött på termen någonstans i Eon (och jag har läst i stort sett allt publicerad material till spelet), utom just den lilla snutten i EM...

Gillar din idé dock, som någon slags medelrankning mellan helgon och gud... bästa versionen jag har stött på hittills, inklusive mina egna sporadiska försök. Och med de nuvarande reglerna för Qadosh och apoteos (den korrekta svenska termen; "apoteosis" är felstavad engelska ) lär det behövas en mellannivå för att inte vart och vartannat långlivat helgon ska bli egen gud när de ändå håller på.
Det jag minns termen ängel ifrån är mystik och magi ,tror jag. Fint att du gillar mina idéer iallafall. Jag tycker helt enkelt att enstaka gudar behöver allierade, liksom oavsett hur många troende du har så är det ändå problematiskt att bekämpa flera gudar.
Och angående apoteois så är det min egna översättning såsom jag har valt att se det. Apoteos låter så fult i mina öron, och Apotheosis(tror det är rätt) är ju som sagt engelska.
Men normalt sett brukar jag hålla mig borta ifrån mina egna idéer om svenska språket. Typ som att Kaffe skall stavas med versal, Gud gör ju liksom det.
Nuff off topic.

Strikt magiteoretiskt är gudar teotropiska väsen och demoner daimotropiska väsen; dvs. helt "väsenskilda" (hahaha...). Möjligen undantaget thalaskisk magiteori, men jag har fått intrycket av att deras åsikter om gudar snarare är en religiös idé än en magiteoretisk.
Jo absolut håller jag med dig här, men bara för att deras aspekt är annorlunda behöver det inte betyda att de inte är demoniska väsen.
Och:
Encyklopedia Mundana sid 26: Gud : I strikt magiteoretisk synvinkel en extremt kraftfull demon.


/Poseur vill ha Kaffe.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Änglar & demoner

Det jag minns termen ängel ifrån är mystik och magi ,tror jag.
Ifall du skulle kunna ge en sidreferens vore jag jätteglad; jag är väldigt intresserad av den officiella inställningen till begreppet.

ag tycker helt enkelt att enstaka gudar behöver allierade, liksom oavsett hur många troende du har så är det ändå problematiskt att bekämpa flera gudar.
Tror det står uttryckligen i Religion-delen av SLG (kanske den bästa källan till metafysik-info Eon, om du frågar mig) att har demoner som tjänare och ibland som extra kraftkällor; kolla på Makhtahs dwarkkas för ett faktiskt exempel. Och glöm inte att det finns både andar, helgon och svagare gudar att välja på också (vem säger att de fyra profeterna, som mer eller mindre räknas gudomar underställda Daak, inte är det? Har ju själv haft lite roliga teorier om det här i andra trådar). That being said så bär ändå änglar på så starka kulturella associationer att de per definition är häftiga.

Och angående apoteois så är det min egna översättning såsom jag har valt att se det. Apoteos låter så fult i mina öron, och Apotheosis(tror det är rätt) är ju som sagt engelska.
"Apoteosis" är faktiskt vad det heter på grekiska (romaniserat, vill säga); anledningen till formen "apoteos" är troligen att det andra är mycket krångligare att säga i svenska

Jo absolut håller jag med dig här, men bara för att deras aspekt är annorlunda behöver det inte betyda att de inte är demoniska väsen.
Och:
Encyklopedia Mundana sid 26: Gud : I strikt magiteoretisk synvinkel en extremt kraftfull demon.
Någon har uppenbarligen en mycket lustig definition på termen "demon"...

Ok, tillbaka till EM: Demon: En varelse som lever på andeplanet och har förmågan att viljemässigt manifestera sig på det fysiska planet.

Med den definitionen är det ju inte så svårt att konstatera att gudar är mäktiga demoner; deras inkarnationer måste ju räknas som att "manifestera sig på det fysiska planet". Min definition är alltså annorlunda än den "magiteoretiska" definitionen. Jäkla vetenskapsmän till att aldrig kunna använda den allmänna definitionen på någonting... Vi kollar Magi & mystik.

...där lärde jag mig mycket. Demoner behöver inte materia för att manifesteras. Thakalatribunalerna baserar påstående om att gudar är demoner på att de kan manifestera sig på det fysiska planet (inkarnationer). Måste banne mig börja sätta igång och läsa igenom de mest grundläggande modulerna igen. Det är en guldgruva av information som man aldrig kommer ihåg fanns där.

Slutsats: enligt gängse magiteoretiska definition är gudar och änglar demoner. Jag använder en annan, aspektbaserad, definitionsmodel (och det är den som kommer att ta över i den mer utvecklade framtiden på Mundana, hah! :gremelak: ).

Det betyder dock även att det enda EM egentligen säger om änglar är att de lever på andeplanet och viljemässigt kan manifestera sig på det fysiska planet; vi kan alltså köra på din version utan några som helst problem med det officiella materialet! (ännu :gremwink: )
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har jag någonsin med Daaks eller Mhîms änglar lär de ha fjädervingar, för det är också koolt...kanske dubbla par. Det vore maffigt. åh yeah.
Ja, speciellt med tanke på Mûhadinernas kopplingar mellan himlen och fåglar... måste verkligen börja ha med mera änglar i mitt Mundana... och demoner med, för den delen :gremwink:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om jag inte minns fel så får man gudomlig intervention via helgon i Daak-tron, och då tycker jag det skulle passa med lite ängla-influenser.
 
Top