Skurkar till Supergänget

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
Feb 23, 2001
Messages
7,736
Location
Linköping
SPÖKSKRÄCKAN

Spökskräckan hävdar att han inte alls är galen. Det är verkligen sant att hans vandrande pinne är ett kriminellt geni som viskar briljanta planer till honom, och har lärt honom hemlig vandrande pinne-kung-fu. Han förstår inte alls varför polisen inte lyssnar på honom och låter honom få sänkt straff i utbyte mot vittnesmål mot hjärnan bakom brotten.
spökskräckan.jpg
Spökskräckan är starkare än en vanlig människa, extremt vig och rörlig, kan pressa sin smala kropp genom förvånansvärt trånga utrymmen, och kan klättra på väggar och tak utan större problem, men det är inte det som är hans viktigaste kraft. Om Spökskräckan håller sig helt orörlig förvandlas han till ett föremål som smälter in i omgivningen, som en parkerad cykel, en brevlåda eller en parkbänk. Förvandlingen är omedveten, så han kan inte välja själv vad han ska förvandlas till. När han har förvandlats till ett föremål är han omöjlig att skilja från ett äkta föremål av samma typ -- det går inte ens att identifiera honom med telepati eller liknande förmågor. Han förblir ett föremål tills han väljer att röra på sig, eller tills föremålet skadas, då han tvingas återta sin naturliga form. Detta är orsaken till den pinsamma incidenten när Tapirmannen slog sönder dricksvattenfontäner, soptunnor och en staty av en rosa enhörning byggd av piprensare av en känd konstnär, medan Spökskräckan stod gömd bakom ett träd och fnissade.

Spökskräckan är väldigt dålig på att slåss, men mycket bra på att undvika att bli träffad. I en strid är det inte så troligt att han skadar hjältarna; istället kommer hjältarna att skada sig själva när de försöker fånga Spökskräckan som springer, duckar och rör sig på oväntade sätt.

Spökskräckan är ingen kompicerad brottsling. Han stjäl saker som är värdefulla, och säljer dem. Ibland gör han det på uppdrag av andra, farligare brottslingar, men ofta är det på eget initiativ, bserat på planer viskade till honom av hans husdjur.

Egenskaper:
Undvika 2
OO Ducka, klättra och hoppa 3

Trick:
OO Finta [Reducerar skadan från en attack till 0]

Tålighet: 2

Om Spökskräckan gömt sig i form av ett föremål är det en handling med Svårighetsgrad 5 att hitta honom.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
Feb 23, 2001
Messages
7,736
Location
Linköping
RÖDA JENNY

Röda Jenny är inte en pirat -- hon är en valfångare. Om du kallar henne för pirat blir hon arg. Om hon blir arg är det risk att du blir kölhalad, eller får gå på plankan.

Röda Jenny bär en medaljong av valben runt halsen. Den ger henne övermänsklig styrka och tålighet, men framför allt skänker den fantastiska egenskaper till det skepp hon styr och det hon fångar med sin harpun. Hennes skepp kan plöja genom jord som om det vore vatten. Jord, sten och asfalt glider åt sidorna vid skeppets för och sluter sig bakom skeppets akter utan att lämna något spår mer än lite vågor som snart lägger sig. När Röda Jenny fångar något med sin harpun kan skeppet dra det med sig som en fångad val. Hennes MO brukar vara att segla in i en stad, harpunera en byggnad och släpa ut den på internationellt vatten för att plundra den. Första gången hon dök upp drog hon med sig en vallokal där statsministern röstade, och höll honom som gisslan, men eftersom det bara är val vart fjärde år har hon dumpat ordvitsandet och harpunerar numera banker eller rika företag.

Helst seglar Röda Jenny ett klassiskt skepp från 1800-talet med en full besättning, men även modernare fartyg kan duga om inget segelfartyg står till buds. Vid ett tillfälle kunde hon, efter att ha återfått sin magiska medaljong, sätta segel på fängelset och segla det till havs till de andra fångarnas jubel.

Egenskaper:
Superstyrka 3
O Harpun 4

Trick:
O Besättningen kommer till undsättning [effekt 3]
O Osårbar [+1 i effekt på försvar]

Tålighet: 4
 

Loffeboll

Veteran
Joined
Mar 11, 2019
Messages
63
Spökskräckan påminner till utseendet lite om en bönsyrsa, vilket enligt mig är ett av de absolut läskigaste djuren...huh (y)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
Feb 23, 2001
Messages
7,736
Location
Linköping
SCHEHERAZADE

Scheherazade heter naturligtvis inte Scheherazade. Ingen vet vad hon heter, eller vad hon är, eller var hon kommer från, för ingen har lyckats kommunicera med henne, röra henne eller påverka henne på något sätt över huvud taget. Hon dyker bara upp från ingenstans, öppnar sin bok och börjar läsa en saga.

Ingen vet vad Scheherazade är. De vanliga gissningarna brukar vara demon, gud eller varelse från en högre dimension. Hon kliver in i vår värld, svävande ett par centimeter över marken, förflyttar sig till någon plats där det finns en stor folksamling, utan att vidröra någon eller någonting. Väl där sätter hon sig tillrätta (fortfarande svävande över marken) och läser högt ur sin bok (som är skriven på ett okänt språk). Alla som lyssnar förstår vad hon säger, oavsett vilket språk de själva talar. När sagan är slut reser hon sig, svävar samma väg tillbaka och försvinner i tomma intet.

Problemet är att sagorna hon läser blir verklighet. När hon läser om rövare, djinner och jättefåglar som skymmer solen dyker de upp och börjar ställa till oreda. När hon läser om jordbävningar, fallande stjärnor eller hur alla dockor plötsligt blir levande så händer det. Som tur är går det att påverka hennes berättelse. När draken som dykt upp bli besegrad blir den det även i hennes saga. Att snabbt lösa de problem som uppstår gör sagan kortare, till glädje för alla. När hon förvinner försvinner även alla varelser hon frammanat, fallna stjärnor bleknar bort och levande dockor blir normala. Effekterna är dock kvar. Om en jätte trampat på ett hus är huset fortfarande platt.

Det är helt omöjligt att påverka Scheherazade på något sätt, varken fysiskt eller mentalt. Alla attacker mot henne glider undan, och för en telepat är hon bara tom luft. Alfahannen släppte ett lokomotiv på henne i frustration och det bara studsade undan. Magikunniga hjältar har försökt fängsla henne eller spåra henne, helt utan framgång. Hon verkar inte ens meveten om att andra varelser existerar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
Feb 23, 2001
Messages
7,736
Location
Linköping
TALLEFJANTEN OG RUMPETROLLET

Norges mest kända superhjälteduo -- den viga Tallefjanten och det kvicka Rumpetrollet -- har en mörk hemlighet: de är egentligen superskurkar.

Det var en ren slump att Tallefjanten och hans unga partner Rumpetrollet över huvud taget blev kända. I ett par år hade de ägnat sig åt spektakulära stölder, där Tallefjantens vighet och klätterförmåga, och Rumpetrollets skicklighet som simmare och förmåga att pressa sig genom trånga utrymmen gav dem möjlighet att stjäla sådant ingen annan kunde komma åt. Så plötsligt en dag var där en annan, mindre skicklig inbrottstjuv på plats, och hade redan utlöst larmet. Tallefjanten knockade honom med en spektakulär onomatopoetisk specialeffekt och just då dök vakterna upp. Bästa utvägen var att posera som hjältar och motta allmänhetens jubel.

Snart upptäckte de att det var en perfekt täckmantel. De kunde fortsätta att stjäla saker som de ville, och ibland kunde de spöa upp andra tjuvar, ta deras saker och överlämna dem till polisen, Mer inkomst och mindre konkurrans! Och än så länge är det ingen som har anat sanningen.

TALLEFJANTEN

Egenskaper:

Supervig 3
O Överraskande pryl i bältet 4
O Comboattack med Rumpetrollet (kryssa för båda, de attackerar varsin hjälte) 6

Trick:
OO Cool ljudeffekt [+1 effekt]

Tålighet: 4

---------------------------------------------------
RUMPETROLLET

Egenskaper:

Hal 2
O Simma (kan endast användas i rätt miljö) 3
O Comboattack med Tallefjanten (kryssa för båda, de attackerar varsin hjälte) 6

Trick:
O Säger "Helige X", där X är något i närheten [omslag]

Tålighet: 3
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
Feb 23, 2001
Messages
7,736
Location
Linköping
RYMDJÄGAREN

När det handlar om galaktisk politik kan man inte direkt säga att jorden ligger mitt ute i ingenstans. Jorden är ingenstans. Därför är den ett perfekt gömställe för kriminellt galaktiskt avskum som vill ligga lågt. Ända tills Rymdjägaren kommer för att hämta dem.

Rymdjägaren är medlem i en galaktisk polisstyrka, och vårt solsystem ligger inom hennes område. Oftast betyder det bara att hon inte bryr sig ett dugg om vad som händer på jorden. Officiellt är planeten obefolkad, eftersom människorna inte var med och bildade det galaktiska förbundet, och inga medlemsarter från det galaktiska förbundet bor där. Det händer dock att galaktiska skurkar tar sin tillflykt till jorden av just den anledningen, och då dyker Rymdjägaren upp.

Det som kännetecknar Rymdjägarens besök är totalt kaos. Jorden är ju som sagt officiellt obefolkad, och Rymdjägaren baserar alltid sina insatser mer på den officiella beskrivningen än på den högst inofficiella förekomsten av byggnader där det bor levande varelser. Hon brukar därför skjuta kraftstrålar och välta hus för att locka fram sitt byte, tills några rådiga superhjältar dyker upp och slår på henne tills hon lugnat ner sig. Därefter kan de, på ett mer sansat och organiserat sätt, leta reda på de intergalaktiska skurkarna tillsammans.

Rymdjägaren är superstark, supersnabb och relativt osårbar. Rymdstaven som hon bär med sig låter henne flyga extremt snabbt (upp till ljushastighet utanför atmosfären), gör att hon kan förstå och tala alla språk, skjuta kraftstrålar, skapa energisköldar och skapa portaler till platser som ligger många ljusår bort.

Rymdjägaren är fanatisk paragrafryttare, och paragraferna är ofta konstiga och obegripliga för människor. När uppdraget är slut blir hon mer trevlig och sympatisk, och beklagar sig gärna över nedskärningarna som lett till att den del galaxmedborgare idag har flera ljusår till närmaste Rymdjägare.

RYMDJÄGAREN

Egenskaper:

Superstark, snabb och osårbar 4
OOO Rymdstaven 5

Tålighet: 5
 
Top