Nekromanti Skurkar och stereotyper...

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Ja, alltså, jag är intresserad av hur mycket folk använder stereotypa skurkar i sina Eon-äventyr.
Hur ofta får det bli onda nekromantiker, demoner, onda gudar eller Lamior som blir karaktärernas värsta fiender?

Hur hanterar ni ondska, vilka personer, och i vilken samhällsställning är det som blir bovar?

jag har funderat lite på vad det är som får en spelare att uppleva en karaktär som ond respektive god, och hur man kan manipulera dem så att de luras göra saker de själva ser som onda... Har ni också det?

Jag tycker det är roligt att filosofiera kring, och man kan också få en del intressanta kampanj-uppslag på köpet...

/Jenin
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Stereotypskurkar förekommer när jag spelleder, för att det av någon anledning är ganska populärt. Kanske därför det blivit stereotyper av just dem... :gremwink:

Nekromantiker och vandöda har jag använt ganska flitigt, det har mest blivit så eftersom mina spelare har rest till ställen där det finns mycket nekrotropiska fält, ofta inte på grund av mig. Dom är dock trötta på vandöda, så jag får väl lägga ner dom... :gremtongue:

"Bovar" finns i alla samhällsklasser när jag spelleder, fast dom har ju självklart olika agenda och resurser.

Vad det gäller ondska är det ju lite klurigt, vi har en Zoriánriddare i gruppen och han tycker självklart att allt med Daak är ondskefullt. Men jag har lyckats få mitt gäng att försöka rangordna ondskan, det har varit många intressanta diskussioner om detta när de vart tvungna att välja mellan pest, kolera, tortyr och ond bråd död, valet har inte alltid varit självklart...
Ondska är så starkt, men ibland behövs det "svart" ondska för att krydda kampanjer (tycker jag), medans gråzonerna ger intressantare "ondingar"...

I "Av blod komna" har jag väl lyckats få min spelgrupp att göra mindre goda saker, mest för att de har kännt att de varit tvugna på ett eller annat sätt.
Det svåra här är väl att få spelarna att välja en "ond" väg utan att tvinga på dem det, ingen spelare vill bli tvingad i en viss riktning. Detta kräver en del arbete men är väldigt kul och leder till intressanta situationer.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Skurkar och stereotyper...(spoilers min grupp)

Undantaget Utmark, där jag använde de SLPs som fanns i artikeln, använder jag ganska lite "rena skurkar" i min kampanj. Spelarna jobbar (mestadels ofrivilligt) för den jargiska inkvisitionen med hotet om häx- och kättarbål av olika grad lite vagt i ryggen, vilket gör det ganska enkelt att sätta dem mot "gråa skurkar". Rollpersonernas egenupplevda främsta fiende är inkvisitionen, personifierad i dess ledare Antillimar de Jehor (som typ aldrig gör något som syns i kampanjen, men ändå...) och de som de är mest rädda för är deras egna allierade som fått liknande överlevnadserbjudanden. Det leder till en hel del intressant spelande. Allt rör sig i en gråskala, och även om en del kommer nära ändarna är ingen av de riktiga skurkarna D&D-Evil, utan människor (och annat) med en övertygelse om att det de gör är rätt, även om det involverar häxbränningar eller stora offer för det högre ändamålet.

Den mest inplanerade nekromantikern ska för övrigt vara en adlig sabrisk nekrolog från Legio Colonan som kommer att bli RPs nästa beskyddare, och inte så mycket fler lik i garderoben är djur och de avrättade bovar han beställt från den närliggande stadens rackare/dödgrävare.

Min mest "onde" skurk (med god marginal) är en väl bildad thalaskisk tvåbarnsfar, som ogillar både dödande och all annan icke-intellektuell konflikt, men å andra sidan är fullt medveten om att vissa offer ibland behövs för det större ändamålet, och att sådant som daaktroende, perenner, lagbrytare, icke-människor och annat avskum är sådant som världen faktiskt klarar sig bäst utan, även om han är mycket (nästan farligt) intresserad av t.ex. jargisk religion och kultur, och äger minst en upplaga av Libera. En följd av sin kultur och uppfostran, som kommer att hänga med en bit i kampanjen.

Några exempel på mer gråa "skurkar" (definierat som "de som inkvisitionen vill ha uppsökta och neutraliserade") som figurerat är

En alkemist som systematiskt mördar de adelsmän som mördat hans fru och håller hans son som gisslan för att han ska tillverka droger åt dem, men i processen dödat ett tiotal oskyldiga. En häxa som lät förgifta den nye präst som hotade att avbryta hennes ostörda leverne på ett stort bål, och därmed indirekt blev orsaken till en inkvisitors död, och hennes unga lärling som utförde mordet. En synsk avfälling från inkvisitionen som gått med Davals maffia med gangsterkrig som följd för att kunna skydda en fredlig samorisk kult i samma stad, vilket sker genom mord på riskabla men i övrigt oskyldiga personer.

I det sistnämnda äventyret gick det så långt att rollpersonerna för att få ut information om en mycket tystlåten kultmedlem lät sin läkekunnige alkemist tortera honom (någon han hade erfarenhet av), vilket de flesta RP (inte spelarna, förhoppningsvis) tyckte var obehagligt, och både gruppens ledare och prästen ångrar sig fortfarande efteråt, trots att mannen överlevde. Äventyret slutade också med att de tillfångatog en man som bara gjort de de själva drömmer om, flytt från inkvisitionen, och korsfästelsen av flera av de objektivt sett helt oskyldiga och fredliga kultmedlemmarna. Kan nämnas nu att ingen i gruppen är "ond", att ledaren själv har de flesta personlighetsdragen hos den typiske hjälten, och att alla utom en avskyr eller hatar inkvisitionen, och detsamma gäller spelarna. De var inte ens lurade.

Kort sagt: alla blir skurkar under rätt omständigheter. Sätt rollpersonernas liv eller annat som är värdefullt för dem på spel, och låt det framgå att den bästa eller enda lösningen tycks vara den som är moraliskt tvivelaktig. Mer ska inte behövas, och valet och efterverkningarna kan bli väldigt häftiga att spela.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
I min spelvärld finns ingen objektiv ondska. Så om en nekromantiker "är ond" beror det bara på att större delen utav befolkningen i det område han lever anser honom ond.

I regel tror jag ondska definieras i världen utifrån RP's värderingar och moral och det är bara deras subjektiva åsikter. I egenskap av spelledare så värderar jag sällan vad slp:er gör utan överlåter det till rollpersonerna.

Ett rått och brutalt och svart humoristiskt exempel är den RP som livnärde sig på rån, inbrott och liknande. Han var en sadistisk mördade som plågade och våldtog samvetslöst. Han själv såg inget fel i det han gjorde och de andra RP gjorde egentligen inte heller det utöver att de tyckte att han ofta överdrev. Men däremot blev han själv väldigt upprörd när han trodde att hans lillasyster var lesbisk och undrade vad hon trodde folk skulle säga om det kom ut.

Ett annat exempel är den rp som dödade sin far därför att fadern våldtog och misshandlade sin hustru (dvs rps mamma). Omvärlden reagerade mycket negativt på rps handligar eftersom fadern inte begått något fel utan bara nyttjat sina rättigheter i äktenskapet. Den onde och kriminelle här blev istället rp som dödat sin far.

Men skulle jag vilja gestalta någon som "ond" så skulle jag helt enkelt låta denne bryta mot RP's moral och värderingar eftersom det är så ondska definieras, helt subjektivt.

Gällande skurkar har vi inte så många förtillfället för kampanjen drog precis igång så inga har hunnit komma in i spelet ännu. Men de kommer, så småningom.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Hur är det man säger?
Så länge du handlar efter din övertygelse gör du ingenting fel. Det är när du går emot dina egna övertygelser och värderingar som du riskerar att kallas ond av dina medmänniskor. Och det är när du handlar tvärt emot andras övertygelser och moral som du anses vara ond av dem. Ett typexempel är väl alla de som genomfört diverse folkmord genom tiderna. Enligt sig själv och deras sympatisörer gör de ingenting fel. Den enes frihetskämpe är den andra terrorist, eller hur var det?

Oj, vad mycket skitsnack.. Men ni förstår nog..
Åter till hemtentan. Oda Nobunaga (1534-1582) började som...
 
G

Guest

Guest
Just ondska är något jag har funderat en hel del kring när det gäller rollspelande, filmer, böcker, spel osv. Jag har personligen lite svårt för klassiska "den onde nekromantikern i sitt svarta torn" och liknande eftersom det sällan finns dynamik i sådana karaktärer. Det finns undantag självklart, men överlag tenderar sådana karaktärer att vara onda bara för ondskans skull även om det finns bakomliggande mål eller skäl.

Jag har tidigare tänkt på vad som faktiskt är skrämmande när det gäller onda karaktärer, och efter att ha jämfört dom karaktärer från film, litteratur, spel osv som berört mig mest ur ett ondskefullt perspektiv kom jag fram till följande: Mänsklig ondska är mycket mer skrämmande än övernaturlig ondska. Monster, onda gudar eller demoner i all ära, men den mörka sidan av en människas själ är bra mycket mer skrämmande.

Som exempel kan man ta en klassiker. När lammen tystnar, och Sir Anthony Hopkins som Hannibal Lecter. Där har ni ondska. Där har ni en skrämmande karaktär. Det behövs ingen magi, inga vandöda, inget övernaturligt... bara ett mörk psyke och man att sätta det i.

Det har varit min filosofi när det gäller ondska i min rollspelsgrupp och jag tycker att det har fungerat bra. Dom onda har varit mänskliga och har haft fel som alla andra, men dom har haft mål som kan klassas som onda. Dom anser att ändamålen helgar medlen, önskar makt över allt, skor sig på andra osv.

Ondska för ondskans skull kan vara bra, men då ska det reflekteras i karaktären. För att citera Michael Caine i The Dark Knight: "Some men aren't looking for anything logical. He can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn."

Det är mitt tips till alla som vill undvika stereotypa onda nekromantiker. Mänsklig ondska, gör dom onda med dialoger och känslor minst lika mycket som deras handlingar.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Ja, att göra ondska till et speltema är ju vanligt, och då känner jag att det i allmänhet är mer givande att ha en genomtänkt och komplicerad ondska som inte är så enkelsidig, helt enkelt för att det blir bättre äventyr då...
Jag knopade själv ihop ett äventyr som handlade om att förändra stereotyper angående ataxatropiker och nomotropiker med utgångspunkt i "vad är ont"-frågan, fast det blev ganska annorlunda när jag slutförde det... I vilket fall kan det vara en källa till inspiration att hålla på att vända på stereotyper, som Ymirs nekromantiker Kumbanigash i tråden om roliga karaktärer...
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Den stereotypa skurken - mörkermagikern i hans svarta torn - kan oftast fortsätta vara en stereotyp i äventyrarens ögon då det sällan uppstår en situation där äventyraren konfronteras med några intryck. Rollpersonerna är aldrig där när han stoppar om sina barn och berättar sagor för dem eller sitter ensam och gråter framför elden med en flaska sabriskt rödvin för att han är så ensam.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Varför inte låta äventyrarna storma in i rummet för att döda mörkermagikern just precis som han stoppar om och säger godnatt till sina barn. Kan rollspelspersonerna då slå ihjäl honom? Och om de gör det är inte de lika onda som mörkermagikern själv? Samma sak kan du göra när han sitter ensam framför elden och dricker sig full och kort bara vänder på huvudet mot de stridsförberedda rollspelspersonerna. Kanske kan man han låta vara så full att han bara ramlar ur sin stol och ligger och krälar på golvet. Hur skulle du reagera då? Skulle du kunna dräpa honom?
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Inte bara det, vi håller fast honom medan någon av oss torterar hans barn till döds - så den elake magikern får vad han förtjänar! :gremelak:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Hehe... Vad jag vill säga är att man helt enkelt får sätta spelarna i en sådan situation så att skurken får framstå på det sätt man vill, vill man att spelarna ska se deras ärkefiende krypa i rännstenen och knappt kan ta sig hem från krogen låt dem möta honom när han är på väg hem från krogen.
Och om nu spelarna ger sig på skurken i hans försvagade tillstånd låt dem, det finns alltid någon som vill hämnas, vakter kanske ser det hela och lyckas komma undan och ryktet hur rollspelspersonerna torterar barn till döds börjar spridas på gatan. Vad gör rpna åt det?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har faktiskt använt urgamla lischar och typiskt "onda" individer när jag varit SL. Fast nu så försöker jag skapa en annorlunda grupp skurkar till min Jargienkampanj. En av dem kommer bli inkvisitor men de övriga vet jag inte än.
Jag gillade Vicotniks inlägg, riktigt bra faktiskt det måste jag komma ihåg när jag fortsätter med mitt kampanjskrivande.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Jo, jag förstod vad du menade. Bilden av skurken som ond vilar på att han är 'den andre'; en mångfacetterad bild saknas och han sammanfattas med några enkla idéer.

Att i slutet framställa skurken som en människa med fel och brister istället för ren ondska är ett vågat grepp och kan säkert av vissa uppfattas som ett anti-klimax. Jag skulle dock verkligen uppskatta det som spelare.

En annan stereotyp är ju att rollpersonerna är goda, något de verkligen inte alltid är. I kanske framför allt fantasy skär äventyrarna halsen av egentligen rätt schyssta vaktsoldater - som faktiskt bara gör sitt jobb och har en familj att försörja - utan att blinka; de skall ju rädda en prinsessa ju!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Ja, jag kan ju hålla med om att framställa skurken som 'människa' skulle riskera att få ett antiklimax, men sen beror det ju på vad man gillar för typ av spel. Skulle jag möta ärekskurken i ett D&D äventyr och han visade sig vara en 'mes' så skulle jag nog bli irriterd, men spelade man säg noir, då skulle jag nog finna det 'roande' med en 'mes' till skurk.
Och jag håller utan tvekan med dig om att rollspelspersonerna är onda, ibland är de till och med ondare än ärekeskurken genom sitt handlande, då spelarna gör vad som helst för att nå sitt mål, även om det kostar flera liv. Så vem behöver egentligen en ond skurk när man har rollspelspersoner(spelare)?
 

Cheron

Veteran
Joined
17 May 2006
Messages
17
Jag gillar den här diskussionen, framförallt med betraktelsen om att rollspelspersoner är onda. JAg hoppas att jag håller mig till trådens ursprungliga syfte med denna tanke:

Jag håller med om att både jag som SL och spelare gång på gång varit med där en rollpersonsgrupp inte på långa vägar varit "i harmoni", utan alltid med våld, excesser och närmast psykopatisk manipulation löser sina äventyrsproblem när det blir konfrontation. Att skapa en "skurk" till en sådan rollpersonsgrupp brukar då ej bli svårt, det är bara att se till att skurken på något sätt blockar rollgruppens intressen, så är spelet igång. Detta går då helt och hållet på linjen att fienden blir den som går emot majoritetens syn på vad som är rätt, där tyvärr man lätt hamnar i att majoriteten är rollpersonsgruppen, inte omvärlden som rollpersonsgruppen skall interagera med.

Dock är det ju bra, för känslan skull, att någon gång nyttja en "ärkeskurk", eftersom det skapar en enkelhet i vissa äventyr i en kampanj, för att svetsa samman en spelargrupp till att fungera bättre till mer komplexa kommande äventyr. Min erfarenhet är att det är oerhört lätt att man i sitt utnyttjande av svartvita effekter som SL då lätt skapar en rollpersonsgrupp som utnyttjar excesser, oftast p g a att man uppmanar implicit till en "ondska skall med våld kväsas"-inställning, och således skall konfrontationer med diverse SLP lätt implicit lösas med svärdet i hand.

Så, om man vill ha ett äventyr med svart-vitt inslag av en "ärkeskurk" som utnyttjar excesser, hur skapar man balans i rollpersonsgruppen interaktion för att främja rollspelandet, istället för med tärningen och svärdet?

Skall man spela på vad som vad som eg är svart och vitt? eller låta ärkeskurken få mänskliga sidor? synliggöra för rollpersonsgruppen att de har långt fler alternativ till strid (och på det viset erhålla ett mer varierat angreppsätt)? Eller något annat? Jag har främst nyttjat mig av alternativ till strid för att skapa balans mellan RP-gruppen och omvärlden, men jag skulle vara mycket intresserad av hur andra har gjort det för att skapa äventyr som inkluderar ärkeskurkar samt uppmanar till "social" interaktion vid konfrontationer, istället för våld.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Cheron said:
Jag håller med om att både jag som SL och spelare gång på gång varit med där en rollpersonsgrupp inte på långa vägar varit "i harmoni", utan alltid med våld, excesser och närmast psykopatisk manipulation löser sina äventyrsproblem när det blir konfrontation.
Har du testat att sända en grupp rollpersonsspelledarpersoner på rollpersonerna? Alltså en grupp burdusa och irrationella slp:s som dyker upp på värdshuset, går fram och ställer en märklig fråga, går därifrån och kommer tillbaka med en annan märklig fråga någon dag senare samt drar blankt mitt i värdshuset för att de skall tvinga fram sanningen ur dem.*

* "Vi vet redan allt, så det är lika bra att du erkänner!" är något av en intern klassiker som används på en massa okända personer av en viss spelare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag håller med dig om att ha en ärkeskurk är ett bra sätt att få gruppen att hålla ihop, men bara för att vi kallar honom för ärkeskurk behöver han inte vara det. En ärkeskurk kan vara så mycket mer än en boss som man ska jaga ner. En ärkeskurk kan vara din kusin som gör allt han kan för att vinna någons förtroende medan han framställer dig i dålig dager hos samma person. Här får du det dilemat att ni tillhör samma släkt och att släkten håller ett vakande öga på er, vilket gör att kusinen 'ärkeskurken' inte tar till våld, utan använder sig utav list och lögner för att göra livet surare för dig. Ska spelaren då hugga ner honom i kallblod? Vad skulle släkten säga om det? Troligtvis skulle rollspelspersonen bli förvisad från släkten för sitt dåd.

Hur ska man då bekämpa denna ärkeskurk som du inte kan besegra med våld? Politik, låt saker och ting ske genom intriger. Låt spelarna tillsammans med ärkeskurken gästa samma gästabud vid hertigens hov. Låt även deras rivalitet vara öppet känd så om någon på endara sida dör så är det troligtvis skurken/spelarna som blir misstänklig gjorda.
Vilket kanske också kan vara ett sätt att smutskasta skurken, hyra lite bus och skicka de på sig själv vid ett väl vald tillfälle för att få stryck, vist risken finns att det spårar ut och någon dör, men då är det ju självfallet den andra som är skurken.

Oftast så behöver man inte försöka lura spelarna till att begå illdåd, sätt dem bara i lägget att de skulle gynna dem att utföra handlingen. Kanske kan en av släktens/hertigens mer inflytelserika personer konfrontera spelarna med ett löfte om att hjälpa dem att 'bli' av med sin rival på ett icke dödligt sätt ifall de hjälper honom att driva in lite skulder från folk i staden. Då skapar du även en alierad och en ny fiende i samma sväng, de får en inflytelserik person som alierad men en hel del folk i staden som ovänner som sen deras rival kan använda mot rp'na. Och då kan du ställa dig frågan är rp'na goda eller onda?
 

Cheron

Veteran
Joined
17 May 2006
Messages
17
Jag gillar Kropotniks och Vicotniks inlägg, man skulle t o m kunna göra en fusion av deras förslag:

Man ser hertigen som den som hindrar RPna från att flyga på släktningen och kungens utsände som rollpersonsgrupps liknande slp. Kungens utsände är ej intresserad av RPnas äventyr och problematik, han är dock intresserad av att till varje pris diskreditera hertigen och kunna avsätta denne med det mandat han fått ifrån konungen. MAn kan låta honom flyta lite i och omkring RPnas äventyr och ställa lite frågor som helst skall få aningslösa svar. Man kanske kan låta denne t o m hjälpa RPna i vissa situationer.

Efter att ha cementererat äventyrarnas uppfattning om att den adlige släktingen är en "ärkeskurk", samt att allt släkten med hertigen som sammanhållande element förbjudit konflikten att övergå i våldshandlingar, kommer kungens utsände att försöka avsätta hertigen och därmed ifrågasätta de begränsningar RPna har i sin "ärkeskurk"-betraktelse. MAn kan tänka sig en scen som där ringens brödraskap utmanar besatte kung Theoden, dvs en grupp som är väldigt självrättfärdigande i sitt uppträde, även om RPna, som inte vet något om kungens utsändes bakgrund och erfarenheter nog kommer att se kungens utsände med hantlangare på ett helt annat sätt.

Sedan kan man alltid fundera på om hertigen verkligen är skyldig eller ej. Skall RPna äntligen göra upp med "ärkeskurken", eller har de fått en annan anledning helt plötsligt? Man kan också skapa ett scenario med "reluctant allies" genom att det är endast tillsammans med släktingen som RPna kan fria hertigen från anklagelserna (eller se till att mörka allt som denne gjort).
 
Top