Nekromanti Skulle vilja ha lite feedback

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: Konventsbuss från Skåne [OT]

Jag bor ca 50 mil därifrån, och jag bor på andra sidan av sverige. Mina föräldrar skulle nog inte gillat det.....
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Ja fast det gör lixom inte att det känns mer okej"

Jo, det kan jag förstå...

"13:e passageraren (GothCon 2002)"

Oooh. Det äventyret har jag läst, det verkade rikigt grymt. Ifall jag hade vetat vad för slags äventyr det egentligen var så hade jag lungt spelat det. Fast äventyrs texten i foldern lät inte så himla rolig när jag läste den...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Lyckades de som inte var omvända lista ut vad som det bästa vapnet emot de omvända är och var George, som var den enda övelevande en utav de omvända?
Jo, det listade dom ut och nej, george var inte omvänd.

Är glad att du tyckte att det var lite roligt i alla fall...
Äh, var mer än lite roligt...

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Skulle vilja ha lite feedback [OT]

For the record bör nämnas att Dnalor tillbringade totalt 38 timmar på att ta sig från och till GothCon.
Fan alltså! Du vann över mig i lång tid med nästan tio timmar! Och jag tykte det var jobbigt...
Förresten tror jag att jag såg dig på tåget... får se om jag har rätt på forumträffen :gremsmile:

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Vår spelledare nämnde den bara i förbifarten. Han sa ju att de som var kvar på basen hade flugit till den övergivna och sönderslagna basen och sedan flugit tillbaka med liken... Så den stod tydligen i verkstaden.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja fast det gör lixom inte att det känns mer okej.
Alltså de scenarion jag spelade (Stressfaktor, Den sista posten, De utan hjärtan, Do androids dream..., antartica) slutade alla innan de fem timmarna var slut, och det tycker inte jag alls är något dåligt. Antartica tog väl 3,5h för oss och det var nog det som tog längst, kanske slaget av Do androids dream... som jag förövrigt tykte var roligast... Varför behöver det vara långt för?

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jag bor ju på andra sidan sverige ju! [NT]

Du har inte alls lika långt till Göteborg om du bor i skåna som någon, som jag, som bor i Umeå eller någon, som Dnalor, som bor i Luleå. Nu kommer det igen, sydbornas bortskämda syn på långa avstånd. :gremwink:

/Balderk
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Det behöver det inte. Men Antarctika både kändes och var kort när vi spelade det. Kändes oavslutat.

/Johan
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo, fast det gjorde jag också... Fast jag gjorde misstaget att låta Dwayne bli övertagen (fast det var bara för att hans spelare var så himla oförsiktigt...)
Fast det där var väl i en omgång du spelledde och inte inskrivet i äventyret? Då spelar det ingen roll här... Hur som helst, jag har faktiskt en poäng jag tänker komma till. HAde du bestämt vilka som skulle bli övertagna? Enligt vår SL så hängde mycket på att Johnny inte skulle bli övertagen eller dödad, något man inte borde räkna med. Han var den första jag tog över nämligen...

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo, fast det gjorde jag också... Fast jag gjorde misstaget att låta Dwayne bli övertagen (fast det var bara för att hans spelare var så himla oförsiktigt...)
Fast det där var väl i en omgång du spelledde och inte inskrivet i äventyret? Då spelar det ingen roll här... Hur som helst, jag har faktiskt en poäng jag tänker komma till. HAde du bestämt vilka som skulle bli övertagna? Enligt vår SL så hängde mycket på att Johnny inte skulle bli övertagen eller dödad, något man inte borde räkna med. Han var den första jag tog över nämligen... Och då var det tydligen vissa saker som inte skulle kunna hända... Vilket var lite synd.

/Balderk
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Nej, jag hade inte direkt bestämt vilka som skulle bli övertagna... Det enda jag hade bestämt var att Carl skulle bli det första offret... eller så var planen i alla fall...

Jag upptäckte i alla fall att det inte var smart att låta Dwayne eller Janet bli övertagna först, för i så fall så skulle den andra i paret också bli övertagen. (En av mina spelare som spelade Dwayne tog över Janet när de skulle ha lite "rajtantajtan" och andvände lite fina "hjälpmedel" som t.ex. ögonbindlar och rep :gremwink: Medans en annan spelare tog över henne när han masserade hennes fötter på kvällen :gremtongue:)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Skall bara säga att vi hade en trevlig stund innan jag drar igång.

* Varför CoC? Skriv hellre Brp. Att nämna CoC ger lite fel intryck även om det bara står att de använder systemet.

* Vi rollspelade nog inte alls som det var tänkt. Våra rollpersoner var ju vanliga människor. Om det börjar hända konstiga grejor förvandlas vi inte till superkommandosoldater, sliter fram vapnen ur förråden och ger oss ut o jagar. Vi stängde in oss och försökte överleva. Sedan kom norrmännen och sorterade oss och brända hälften. Det hade kanske varit annorlunda om våra rollpersoner fattat att det var nåt rymdmonster i farten. Men nu kunde det lika gärna vara kommunister som ville bygga en robotbas på antarktis.

* När norrmännen kom (och var beväpnade) sköt de två av oss i benen. Det fick oss att inse att de inte skulle tveka att skjuta oss alla samtliga. Vi är fredliga forskare, de är soldater. De har eldkastare. Vi hade inte en tanke på att bryta oss loss ur fångenskapen. Om någon rollperson haft bakgrund som tex soldat, rollspelare eller bara drömt om att bli hjälte hade vi burit oss åt på ett helt annat sätt.

Bra saker:

* Bra med bilder på alla. Enkelt att kopplia ihop personerna med namn o funktion.

* Jag gillade upplägget att rollpersonerna blev övertagna. Saknade kanske lite genomtänkt tips i hur man kunde maximera spelglädjen. Om man bara försökte smyga omkring är det stor sannolikhet att oövertagna rp inte fattar alls vad som händer (som våra). Det hade varit mycket roligare om en övertagen rp skulle visa sig lite som rymdmonster.

* bra känsla med isolering o sådär... mycket trevligt. Man kände sig verkligen utlämnad när man visste att man hade begränsat av allting. Maten, bränsle till generatorn osv.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"* Varför CoC? Skriv hellre Brp. Att nämna CoC ger lite fel intryck även om det bara står att de använder systemet"

Först ville jag bara fråga: vad är Brp? Har nog aldrig hört talas om det.


**spoiler**

Jag använde CoC systemet för att jag tycker att det systemet är bra och så hade faktiskt historien en avlägsen koppling med Lovecraft. Novellen "Who goes there?" som är en utav inspirations källorna till äventyret nämligen Arkiv X avsnittet ICE och filmen The Thing (som äventyret för övrigt är en slags "uppföljare" till) Den novellen inspirardes hur som helst utav Lovecraft's "At the mountains of maddness"

"Om det börjar hända konstiga grejor förvandlas vi inte till superkommandosoldater, sliter fram vapnen ur förråden och ger oss ut o jagar"

Jo, det låter ju logiskt förståss... Men det gjorde inget att ni inte gjorde det. Använde ni hagelgevären överhuvudtaget? Blev ni öppet anfallna någon gång? (av rymdvarelserna alltså)


"Men nu kunde det lika gärna vara kommunister som ville bygga en robotbas på antarktis"

Aha, så ni körde också på kommunist linjen? Det var tydligen ganska många som gjorde det (hade faktiskt också tänkt att göra det i början när jag skrev äventyret, men jag skippade ryssarna och valde norrmän istället)

"Vi hade inte en tanke på att bryta oss loss ur fångenskapen"

Okej, så norrmännen dödade er eller? Tog dom er till deras bas? Såg ni rymdskeppet?

"Bra med bilder på alla"

Tack :gremsmile: Det var faktiskt bilder på riktiga Arktiska forskare :gremgrin:

"Om man bara försökte smyga omkring är det stor sannolikhet att oövertagna rp inte fattar alls vad som händer"

Jo, men visst. Fast det beror mycket på spelledaren om spelarna märker av att ens kompisar är övertagna. I börjar av äventyret var det faktiskt tänkt att ingen RP skulle misstänka en rymdis (vilket iof vore ganska konstigt om de gjorde) De skulle koncentrera sig mest på kocken och eventuellt misstänka varandra ifall dom fått reda på kockens öde (d.v.s. att han blivit mördad)

Kul att du och din grupp tyckte om äventyret i alla fall :gremcool: :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Först ville jag bara fråga: vad är Brp? Har nog aldrig hört talas om det."

Basic Role-playing. Den regelmotorn har använts i en klase spel, inklusive Call of Cthulhu, Drakar&Demoner, Runequest med flera.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Aha!" Sa Mark med förtjusning

Det förklarar saken. Dert är alltså samma regler som i Call of Cthulhu fast det bara är grundstommen. Men man behöver väl knappats skaffa sig den regelboken för att kunna använda dom reglerna väl? Ifall CoC är baserade på dom, menar jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men man behöver väl knappats skaffa sig den regelboken för att kunna använda dom reglerna väl?"

Egentligen inte. Den stora skillnaden mellan grund-BRP och Cthulhu-BRP är Sanity. Den finns inte i grund-BRP. Sen är det småskillnader, som urvalet av färdigheter och liknande, men det är bjäfs.
 
Top