Nekromanti Skulle uppskatta lite hjälp!

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Såhär är det;
Jag har jäkligt många bra ide'er till uppdrag etc.
Men när jag väl sätter mig ner för att skriva ner det så stannar allt bara. Allt det jag suttit och tänkt ut fastnar i huvet.
Jag kan inte få det att hänga ihop när jag skriver ner det, det är skit jobbigt. Jag vill ju skriva!!!
Så om det är någon som har någon genegalisk ide om hur allt kan lösa sig får du ju gärna dela med dig!
Det kanske bara kommer med tiden...
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Varför inte bara skriva ned de små snuttar till idéer du har? Om du sedan kommer på en snutt till så se bara till att ha lämnat lite plats så att den får plats där (problemet hjälps av med ett ordbehandlingsprogram, men för mig passar det bättre att plita ned idéer på vanligt, icke-interaktiv cellulosa). Försök inte komma på allting på en gång, utan låt äventyret växa fram under ett par timmar/dagar/veckor. Inspiration får man under de mest konstiga tillfällen. Till slut har du troligtvis en massa snuttar som tillsammans bildar ett helt äventyr - vad mer behöver du?

Detta kan iofs skapa problem om du tänkt att skriva äventyr för andra, tja, försök då bara skriva ut dina idéer i en fullständig text.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skriv pyttelitet.

Det är faktiskt svårt att få ner sina tankar på så vis att en läsare kan förstå vad man vill ha fram. Det är frustrerande att ha en massa visioner och inte kunna få ner dem som man vill på papperet, men om du skriver mycket kommer du med tiden lära dig att "tänka i rätt ordning", alltså på ett sådant sätt att det blir lätt för läsaren att förstå vad du menar.

Jag har två idéer:

1. Skriv bara ner kalla fakta, med ett helt opersonligt språk, förklara sedan med dina egna ord för dina kompisar hur de skall begripa vad du har skrivit. (Håller du på och skriver ditt eget rollspel? Skriv då bara ned det allra viktigaste om vapnen, monstrena och annan "sifferinfo" och förklara sedan reglerna muntligt för dina polare.)

Varför då? Jo, för när du har en levande människa att prata med så ser du direkt när han fattar vad du menar och vad som är oklart. Den hjälpen har man inte när man bara skriver på ett papper. Genom att förklara för dina kompisar (försök förklara för dina föräldrar och alla andra som du kan få att lyssna också.) Varje ny gång du förklarar så borde du märka att det går bättre och bättre, och till slut så framstår det ganska klart hur du skall gå tillväga för att få ner dina tankar på papper.

-Det här låter som rena dagistipset, men faktum är att det är jättebra och de flesta gör nog så här utan att tänka på det. Jag märker ofta att när jag pratat om ett projekt med några kompisar så kan jag gå tillbaka till det jag skrivit och korrigera något för att undvika en formulering som lett till missförstånd.

2. Titta hur andra gör. Alltså, titta ordentligt hur dina favoriter verkligen har gjort, hur de har bundit ihop olika stycken på ett strömlinjeformat sätt och fått små textfragment att verka riktigt spännande och roliga att läsa. Jag vet att du redan läst texterna flera gånger förut, men titta ordentligt nu. Det är otroligt hur blind man är när man bara läser en text för att se vad som sägs i den. Om du nu tittar på dem med andra ögon och bara tänker på hur de gör för att inleda sina texter, binda samman dem och sedan avsluta dem, vad ser du? Ja, det är otroligt vad man kan lära sig för nya saker av texter man redan läst flera gånger.

Sno deras uppbyggnad rakt av, vetja. Åtminstone till en början. När de pratar om sina saker så byter du bara ut deras ord mot det som du har hittat på. När man väl har kommit igång så brukar det släppa och man kan skriva hur avslappnat och problemfritt som helst.

Jag hoppas att det kan hjälpa dig, det brukade hjälpa mig en gång i tiden när jag skulle rita serier och inte fick till någon inledning. Det var först när jag läste mina favvoserier som jag kunde se hur de verkligen hade gått till väga för att etablera karaktärerna och förklara handlingen på ett naturligt sätt.

Lycka till!

/Rising
som fortsätter med små teasers:

[color:\\"purple\\"]Apex Duo
Men nu vill jag att du frågar dig själv; vad tror du att de tänker på när de mår dåligt? De har ju ingen att jämföra sig med. De har ju ingen att peka finger och skratta åt. De är ju inte alls som du, för de har ju ingen att trycka ned!

-Utom sig själva.[/color]
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Börja med att sätta rubriker, släng in några stödord under dem vid behov. När du känner att de flesta ideerna finns med kan du börja strukturera vidare och fylla på med den riktiga löptexten.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Egentligen finns det bara ett par råd, och dessa gäller alla som skriver. En av journalisterna jag jobbade med i USA tryckte extra mycket på det.

1) Skriv. Journal, dagbok, novell, rollspel, recension - allt! Skriv tills du stupar, om det så krävs. Men se i alla fall till att aldrig stilla din penna.

2) Läs. Fantasy, facklitteratur, sci-fi, romantik, poesi, skräck. Helt enkelt allt du orkar läsa och inte kräks på efter fem sidor. Ha alltid en bok till hands, och plundra biblioteket med jämna mellanrum. (Om du nu inte är miljonär och bor bredvid en bokhandel.)

3) Skriv enkelt. Rita ut milstolpar och rubriker - saker du tycker det är viktigt att få med. Det räcker oftast med ett enda ord eller en kort mening för att du själv ska förstå vad du menar. Och sedan fyller du helt enkelt i dessa, och du får en naturlig uppställning att följa.


Kort och gott är skrivandets ädla konst något du kan träna upp, precis som allt annat. Språkliga färdigheter är otroligt viktiga, och det är få i dagens samhälle - enligt mina egna erfarenheter - som ens har den EDUx5 grund i modersmål som alla borde ha. Boten mot den sjukdomen är helt enkelt att läsa, skriva och lära.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
När jag skriver äventyr till min D&D-kampanj (som hållit på ett tag), tar jag en hel del hjälp av strukturen i en TV-serie. Där finns en huvudsaklig handling (stora skurken/krisen/whatever), som en stor del av handlingen rör sig om. Dessutom, lite lagom insprängt, finns flera bihandlingar. Dessutom har jag märkt att alltihop blir lättare om man har slutet klart för sig.

Lycka till!
 
Top