Nekromanti Skulle du köpa äventyr?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Tjena.
Pratade för ett tag sedan med en producent i branschen som berättade att Äventyrsspel/Target Games alltid har haft svårt att sälja äventyr till sina rollspel.
"Kunderna är mer intresserade av moduler som beskriver en del av världen eller en speciell ras etc. Äventyren skriver de själva."

Detta tycker jag är konstigt, speciellt som de äventyr som jag har hittat på nätet alltid suger *#¤"#* (med några få undantag).

Men hur är det egentligen, skulle du köpa äventyr? Eller tycker du att du gör dem bättre själv?

Mitt bästa köp var just "Oraklets Fyra Ögon", ett äventyr.

/Basenanji
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Vi har nog aldrig spelat ett köpe äventyr. Vet faktiskt inte varför men vi har bra SL's som kommer på bra äventyr.

Det känns det lite vettigare att slänga ut 200kr på en bok som beskriver en plats/ras som kan ge inspiration till ett äventyr, istället för att slänga ut samma summa på ett äventyr man spelar ett par möten.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Som jag nyss skrev i skräckforumet så skriver jag inte äventyr, spelar inte heller färdiga, utan spelleder alltid utifrån informationen som strömmar ut ur fantasidelen från hjärnan.

Jag kan inte hålla med dig om att de flesta äventyren på nätet är dåliga, det finns många riktigt bra, men visst, de bästa äventyren är just de köpte. Ibland är de riktigt riktigt riktigt bra faktiskt. Jag har väl inte direkt så många äventyr i min spelsamling, som jag sa innan så gillar jag att skapa eget ur fantasin, men till gamla goa Dod har jag väl ca 10 äventyr. Vissa är riktigt bra, tex Den Femte Konfluxen (som kommer där i slutet efter bla Oraklets Fyra Ögon) som jag dammade av och läste igenom för några veckor sen... alla de möjligtheter som finns för rollspelarna där, ja, wow.

Men rollspelsmötet behöver inte nödvändigtvis bli bra för att äventyret är en tio-poängare... oftast är det spelarnas humör som bestämmer hur det blir, så därför brukar jag inte lägga ner mycket tid på äventyren :gremwink:

Mac - som skulle velat läsa igenom Oraklets Fyra Ögon också :gremsmile:
 

ceralion

Veteran
Joined
13 Mar 2001
Messages
52
Location
Piteå
Jag kan tänka mig att införskaffa ett antal officiella äventyr, men det är inte alltid vi spelar igenom dem. Istället läser jag dem ofta för inspiration. Föredrar faktiskt att göra så eftersom jag vet vad vår spelgrupp tycker om för spelsätt och vilket innehåll de föredrar. Har aldrig stött på ett enda bra äventyr gjort av en privatperson dock.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
ARrgh.. UnConnected min gode vän, nu svarade du före mig en gång till :gremsmile: Men som du säger och som jag sa, det bästa (i alla fall billigaste) är oftast när spelledaren hittar på direkt eller bara skriver lite lite innan och spelleder utefter det... Anders (för er som inte vet vem det är, tänk bara: "den självklara spelledarens") äventyr var ju alltid väldigt roliga när vi spelade, och ändå hittade han bara på under äventyrets gång :gremsmile:

Nu kom jag å tänka på något helt annat. När spelledaren säger: "Jag ska köpa 3 äventyr, vill ni hjälpa till att betala för dem, eftersom det är ni som ska få spela dem?", borde då spelarna dela på priset med spelledaren? :gremwink:
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Ja och nej. Beror på. Om spelledaren köper allt annat kan det väl vara lite snällt av spelarna att lägga någon krona.. :gremshocked:

Men vi (jag, den självutnämnde spelledaren och några till) brukar lägga pengar på olika spel istället. Anders köper det mesta till Eon och WoD, medan jag står för bla NeoTech och Kult.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag inte bara köper äventyr, jag stödköper fan äventyr! Själv har jag inte tid att ens i närheten förverkliga de få äventyrsidéer jag har, så jag är beroende av bra äventyr. Och de man hittar på nätet tycker jag sällan duger längre än nåt jag själv kan improvisera ihop, så då kan det kvitta .

Så ja, jag köper äventyr, alla jag kommer över, nästan.

Perfekt tycker jag är Riotminds grej, att släppa en massa bakgrundsinformation i äventyrsböckerna! För då kan de prångla ut säljande äventyr! Och göra fler äventyr! Och då blir jag glad.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Samma sits!

"Själv har jag inte tid att ens i närheten förverkliga de få äventyrsidéer jag har, så jag är beroende av bra äventyr. Och de man hittar på nätet tycker jag sällan duger längre än nåt jag själv kan improvisera ihop, så då kan det kvitta ."

Det är samma sak för mig. OM jag som all förmodan skulle komma på något vettigt äventyrsförslag så har jag i princip aldrig tid att göra något vettigt av det. I stället brukar de idéerna hamna lite här och där utifall spelarna tar ett sidospår...

Dessutom så gillar jag känslan av att ha ett rejält genomarbetat äventyr att spela.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Dela på kostnaden

Vi gjorde så förr när vi spelade att alla la sin lilla slant i böckerna som vi köpte. Numera är det dock så att vi alla ha varsitt spel som vi ansvara för. Jag har DoD6 (och köper sådeles allt till det spelet) en annan har Eon och ytterligare en annan har N2. På så vis så delar man ju på kostnaden fast spelledaren kan känna att spelet är sitt...

Men om man bara spelar ett spel så tycker jag nog att det är bra om alla drar sitt strå till stacken. Rollspel kan faktiskt vara en ganska dyr hobby. De jobbiga blir senare om man splittras... "vem äger vad?".
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Nej

Jag skulle med 98% sannorlikhet inte köpa ett äventyr. (DVS om jag inte får ett för tokbilligt, typ 20-50 kr.) Inte heller områdesinfo. Helt enkelt av den simpla anledning att jag inte orkar hålla reda på alla Nidlands kast/sociala statusar, Hylsolges skeppstillverkning osv....

Då känner jag det bättre att ha en helt egen värld, egna äventyr. (Eftersom köpäventyren oftast bygger på den officiella världen).

Jag kläcker en bas idé baserat på RP'nas karaktärer och relation till allt, sen så bygger man vidare på den och när man har allt till 70% klart så spelar man, improviserar resten.

Jag tror det är fler som gör så, men man är för lat att skriva ner äventyren, mestadels för de är till en egen värld, dels för att de är formade till speciella RP, dels för att äventyret inte var 100% klart till att börja med.

Denna teknink har av mig som SL tillämpats under 3 års tid, spelandes minst 1 gång i veckan. Och ingen har klagat hitills av mina spelare.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Samma åsikt.

"Jag kläcker en bas idé baserat på RP'nas karaktärer och relation till allt, sen så bygger man vidare på den och när man har allt till 70% klart så spelar man, improviserar resten."

Exakt min spelledarstil. Jag har basidén klar för mig, om jag är riktigt inspirerad t.o.m. nedskriven, och improviserar resten. För mig känns det då schysstare mot spelarna, för om jag har färdiga lösningar på saker och ting så blir jag oftast smått besviken när de inte följer dem. Naturligtvis har jag alltid en aning om hur saker och ting ska skötas, men aldrig nuförtiden nedskrivet. På så sätt öppnas många fler möjligeter för spelarna.

I övrigt har jag av två orsaker bara början av äventyr nedskriven. För det första finns då inget att försöka "köra" in spelarna på när de spårat ur ordentligt, och för det andra är jag oftast för lat för att ens orka skriva ner sluten, även om jag först har det för avsikt. :gremcrazy:
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Ja

Även om man förstår att det är svårare att sälja äventyr än bakgrundsmoduler (självklart är en bakgrundsmodul mer återanvänbar) så är jag en av dem som skaffar alla äventyr jag kommer åt. Anser generellt att proffisionellt producerade äventyr håller en högra klass än andra (inte för att detta heller är konstigt).

/Benax
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kanske

Större delen av köpeäventyr passar inte mig eller min spelgrupp. En del, framförallt större episka grunkor, kan dock vara värda att skaffa. Jag är dock snorigt kräsen på den punkten.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ja, men...

...det är ett undantag. Äventyr säljer en tredjedel av vad regelböcker säljer.

M.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Om det är äventyr som används för att få in stämningen till en värld är jag helt öppen för köpta äventyr. T.ex. äventyren Vinterskogens Hemlighet (dock inte köpt, men ändå officiellt introduktionsäventyr) och Vildhjarta till DoD6 är väldigt stämningsskapande.
Dock har jag precis köpt Snösaga och finner den kampanjen något irriterande med sina många SLP (kan tilläggas att jag endast läst 20 sidor än)...

/Black Dwarf, är för lat för att hitta på äventyr som inte blir för rälsade och gillar därför genomtänkta, köpta äventyr bättre..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ja

Jag brukar försöka äga allting till de rollspel som jag gillar. Själv föredrar jag äventyr som innehåller tillräckligt mycket bakgrundsinformation för att man ska ha någon nytta av dem även när de är färdigspelade.
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
ja visst köper man dom om dom är bra och välgjorda.. men visst så letar man ju på nätet oxå men dom brukar ju inte vara lika bra som dom som man köper.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: JA!

Absolut.

Jag köper mycket hellre äventyr än bakgrundsmoduler, och allra minst gärna köper jag regelutbyggnadsmoduler. Jag upplever det inte som om att jag har tid att göra en massa äventyr, och om ett köpt inte riktigt passar min spelgrupp går det iaf snabbare att anpassa det än att göra ett helt eget.

Är det nåt som jag avskyr är det rollspel med hundratals regelmoduler som ska beskriva varje tänkbar ras eller tänkbart yrke. Nä, fram för mer äventyr i handeln!
 
Top