Nekromanti Skulle det vara "fantasyetiskt" möjligt...

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Att kalla det fantasy eller icke-fantasy...

Samtidigt så finns det ju flera författare som är allmänt erkända som fantasy och som inte tar i alver och dvärgar med tång ens. Just nu kommer jag bara på Stephen Donaldson och Storm Constantine, men det går säkert utmärkt att hitta fler.
Fritz Leiber tycker jag också är ett bra exempel.

Jag vet inte hur man skall se på en snubbe som Moorcock.

Poängen blir väl att alver och dvärgar inte är nått nödvändigt för fantasy.

Jag tror man ofta blandar ihop en allmän definition för fantasy med det man själv läste först.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Sci-fi [OT]

Ja, det stämmer nog det du säger, men det är ju tyvärr inte bara oinsatta som tycker att fantasy bara är nämnda saker, utan det finns ganska många som spelar rollspel som tycker att "det ska vara så". Man undviker lätt problemet genom att helt enkelt inte sortera sitt spel efter genre utan låta andra göra det själva. :gremgrin:

Sci-fi är (tycker jag) ännu svårare att definiera än vad fantasy är. Om man t.ex. tittar på noveller som vunnit Hugo eller Nebula så finns det en del som många inte ens skulle komma på tanken att kalla science-fiction. Arthur C. Clarke kallar ju LotR för SF till exempel, men det gör inte jag. Hur definierar ni det egentligen och finns det något bra att utgå ifrån? Många verkar tycka att sci-fi bara är vad det låter som, vetenskaplig fantasi, men det håller jag absolut inte med om. Om man breddar sig till fantasi eller vetenskap eller både och, då kommer man närmare men det blir lite för brett då. Hm... :gremconfused:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Att kalla det fantasy eller icke-fantasy[ANT]

Jag tror man ofta blandar ihop en allmän definition för fantasy med det man själv läste först.
Mycket klokt sagt!
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Astrid Lindgren

Bröderna Lejonhjärta och Mio min mio.

Det är två bra exempel på fantasy som normalt inte räknas som fantasy.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
go celledor

Finns ingen som helst anledning till att det inte skulle funka. Det enda man ska tänka på om man inte ska ha med eller inte är ting som motsäger den stämmningen man vill ha i spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det finns en lysande fantasyserie vid namn Meridian som handlar om just detta. Fanns med i "Magic fantasy" som sålde fördjävla dåligt i Sverige och inte finns längre. Fast allt detta visste du väl redan...
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Måste bara lämna en liten tanke

Varför dvärgiska? Kan tänka mig många intressantare varianter av luftpiratsraser, om det är det som man är ute efter.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Böcker och rollspel

Författare - ja. Rollspel - nej.
Eller rättare sagt, det finns förvänansvärt lite icke-typisk fantasy i rollspelen. Jag tror att rollspelare helt enkelt är mer konservativa över hur fantasy skall vara, än bokläsare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Viist så kan du skapa en sådan värld, varför inte... Det är lika fullgott som nån annan värld...Sen att kanske inte alla ser det som fantasy är kanske en annan sak.. Men smak är ju ganska subtilt inimellanåt... :gremtongue:

Min take var då att, i och med att de är djupt beroende på luftskepp så borde det finnas en chans att de har lyckats att utveckla fungerande falskärmar och hängglidare... eller behövs det modernare material till detta?
Säkerligen så har det utvecklat falskärmar & sådant... Har de utvecklat :zeppelinare: så har de säkerligen utvecklat mycket anant som flyger åxå.

Desutom så undrar jag vad folk skulle säga om ett magisystem som inte har de klasiska eldbollarna och allt som hörtill. Utan endast ha "verkligare" konster som levitation, telekenis (hur stavas det egentligen) och liknande. Väldigt likt kraften i star wars...
Visst, varför inte.. Det funkar nog minst lika bra som att kasta iväg en E10 elboll.... :gremgrin:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Måste bara lämna en liten tanke

Därför att jag har sett Long Drong Slayer Pirates modellerna till Warhammer FB. Koolare går inte att få till.
 
Top