Nekromanti Skuggvarelse

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Fahnen:
Det var någon som postade i en tråd någon gång om att en improvisationsmagiker försöker alstra 200 miljoner filament, fumlar, och frammanar en rang 200 miljoner Helion, A.K.A. en sol.

Bye bye, Mundana. :gremwink:
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Haha, nu behöver vi bara kasta besvärjelsen kontrollera helion... lättare sagt än gjort...

Men för att återgå till ämnet. Den bör ju ha liknande upplägg som de andra varelserna, men andra "vapen" och "fördelar".

Skotan

STY 10 [3T6]
TÅL 10 [3T6]
RÖR 10 [3T6]
PSY (10) [3T6]
VIL 10 [3T6]
SYN 10 [3T6]
HÖR 7 [2T6]

Förflyttning: 7m/runda
Chockvärde: 5xRang*
Skadetålighet: 5rutor*
Vinit: 7
Insikt: 7

*Chockvärdet beräknas inte på ordinerie sätt utan är lika med fem gånger skotanens rang. Alla skotaner får automatiskt skadetålighet 5.

Anfallsmanöver
Korrumpera: (auto) Räckvidd [5-10-20-40m] Orsakar effekten vanheder**.
Mörkt hjärta: (9+Rang), Trauma***, Si(1/2)

**Om offet inte lyckas med ett slag under sin VIL så blir alla offrets slag mot heder +Ob1T6 per rang som skotanen består av, under Ob1T6 rundor.
***Mörkt hjärta har följande egenskaper: För varje rang orsakar 1T6 trauma om offret misslyckas med ett slag mot heder.

Försvarsmanövrar: Alltid motanfall
Träfftabell: Samma som för humanoider. Observera att en skotan inte påverkas av extraskador, skotaner halverar dock all ickemagisk skada innan. Tar dubbel skada av blixt.
Rustning: Generellt, [H0,K0,S0]
Färdigheter: Gömma 14, Smyga 14.
Språk: En skotan kan inte tala men avger svaga näst ohörbara viskningar var styrka är beroende av skotanens rang. Däremot förstår den talade kommandon på alla språk.

Egenskaper: På avstånd kan en skotan slå en fiende med korrumpera. I närstrid har den ochså möjlighet att andvända mörkt hjärta. En skotan påverkas ej av extraskador, tar inte smärta (den tar som alla andra elementvarelser trauma av effekten semotropisk cirkel) och tar ej heller blodförlust och behöver heller inte slå chockslag. Om den misslyckas med ett dödsslag försvinner skotanen och sprids i rummet mot alla skuggor som finnes. En skotan kan ej heller greppa eller greppas och får ingen utmattning.

---

Vad säger ni? :gremsmile:
Tänkte eftersom stellaren fick stjärnsmäll (och det är absolut inge astrotropisk effekt! >.<) så tyckte jag att skotanen lika gärna kunde få mörkt hjärta :gremsmile:
några kommentarer, ändringar?
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
För att det inte ska gå att göra så där så kör vi med en husregel: fummel kan bara provokeras om det är mer än hälften sexor. Vilket gör att han inte skulle lyckas att alstra så många filament. Annars kan man bara säga. Jag vill alstra ett sexsiffrigt nummer filament och sedan se de härliga dödliga konsekvenserna för alla etablerade spelledarpersoner och karaktärer :gremfrown:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Softcloner: Grejen är den att han kommer att fumla.
Läs okontrollerad dissipation på Heliotropi, om jag minns rätt frammanas en vild Helion.

Ang. Skotanen: Ser sjukt skön ut, men jag skulle nog slänga in en förmåga för att få den att smälta in i andra skuggor i utbyte mot några grundegenskaper.
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Å andra sidan har alla magiska varelser de grundegenskaperna. Se M&M. Tänkte att det är upp till spelledaren, han har ju gömma och är i princip en skugga. Folk som försöker upptäcka honom lär få slå

Ob3T6 + (Ob1T6 för att han är skototropisk per rang?) + (Ob1T6 för att han står gömd i en skugga) : Det borde ge folk som försöker spotta honom Ob5T6+?

Men det är just därför jag har satt in den regeln. för att det är störigt om en hämdlysten spelare spränger kampanjen i bitar x)
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Aha, jag förstår. Jag erkänner - jag brukar inte läsa i trådar om magiteori och när jag väl läser jag inte särskilt noga...
Men kul grej för magikern! :gremlaugh:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Då gillar jag tanken på levande bokstäver som flyter längsmed tvådimensionella rutor mycket mer. Klockrena spioner och ju högre rang, desto större. Helt tvådimensionella så de kan inte ses ifrån sidan.

Selenomar (Rank 1+)
Sty 0* (0), Tål 11 (3T6+Rang), Rör 5** (0T6)

Rang 1: Kan kontakta den bok den släpptes lös av och beskriva i berättarform vad den ser. Kan bara beskriva i enkla ord och saker som inte förändras

Rang 3: Kan beskriva rörliga föremål

Rang 5: Kan läsa

Rang 7: kan aktivera besvärjelser genom sig själv

*Har ingen styrka
**Rör är lika med 5 x rang
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Gemstone: Sjukt skön.
Kanske skulle ha någon förmåga att bli starkare om flera Selenomarer är i närheten?
Typ Rör skulle kunna vara 5xRang + Antal andra Selenomarer inom 2 meter?

Fylla ett rum med Selenomarer som glider omkring utmed väggarna som galningar och registrerar allting utan att du kan hindra dem. ^^
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Borde inte en mer korekkt term vara Semonomar eller semomar? Tänkte bara påpeka Semotropi(tecken) Selenotropi(månen)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Softcloner said:
Nöjd med svaren du fått? :gremsmile:
Det här har varit en mycket rolig tråd, och idéer har man.
Semonarer kan ju faktiskt Rakhori använda som spioner. ;P

Tråden är för övrigt nu till för ytterligare spekulationer om magiska/alkemiska varelser. ^^
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vidare modifiering på Semomaren:

En Semomar är ett Semotropiskt väsen, de är nästintill tvådimensionella och kan således "flyta" längstmed plana ytor. En Semomar kan inte lösgöra sig från den platta ytan, och om man, t.ex. via levitation eller pentagram lyckas isolera den yta som semomaren befinner sig på kan den inte röra sig bort från denna. Semomaren är alltså bunden till den yta den befinner sig på.

Semomarer är kapabla att väva enskilda effekter, en semomar kan känna till sin rang antal effekter och har FV 5+rang i besvärjelse, Semomarer kan använda sig av alla vanliga aspekter, dvs inga anti-aspekter, och har FV 5+ rang i samtliga. Semomarer använder sig enbart av improviserad magi. Om en Semomar gör kroppslig alstring tar den ob1T6 trauma per filament.

Det som gör Semomarer farliga är deras förmåga att bilda ord. Två semomarer som "flyter" in i varandra bildar en tillfällig förening. Två rang 3 Semomarer kan smälta samman och kan då gemensamt väva besvärjelser.

Förenade Semomarer kan göra ett av följande när de bildar ord:
1. Semisk assistans: En Semomar väver improviserad magi och de Semomarer som har ingått i ordbildning ger vävaren antingen ob1T6 lättare för alla slag mot besvärjelse eller ob1T6 mot en specific aspektalstring.
2. Semisk cooperation: Semomarerna väver en gemensam improviserad besvärjelse. Samtliga semomarer alstrar då en aspekt och väver med denna en effekt. Samtliga effektvävningar från samtliga semomarer slås sedan ihop.

Notera att en stor mängd semomarer kan dela upp sig i par och låta hälften göra en Semisk cooperation och den andra hälften göra sin partners handlingar lättare.

Kanske lite abuse?

Ikonoklaster:

Ikonotropiska väsen, kan göra ritualmagi?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Lite input då. Jag gillar iden med att dom är tvådimensionella och bundna till fasta ytor, jag tycker dock dom inte att dom borde kunna röra sig. Kanske ändra skepnad till andra symboler, och på det sättet kanske kunna kommunicera.
Vad jag inte förstår är varför i hela helvetet dom skall kunna magi för? Känns väldigt krystat och väldigt obalanserat i allmänhet i mina öron.
Men om dom nu måste kunna magi, vilket jag återigen inte tycker att dom ska kunna. Så borde dom absolut inte kunna kasta improviserad magi. God damnit, dom är ju ändå semotropiska varelser, bundna till viss ordning som symbolerna består utav. Liksom tecken och symboler borde ju om något göra att den är bunden till den gudomligt (men ofta bortglömda) fina konsten; formaliserad magi isåfall.
Än hellre borde den kunna använda sig utav kanske läsa skrift eller liknande.
Förstår inte heller varför dom skall kunna smälta ihop och bilda någon form av total rangketchup med mos.

Så helt lätt, tycker hela idén luktar värre än dom värsta förmågorna man kan ge sina vandöda.

/poseur kaffesugen
 
Top