Nekromanti Skuggvarelse

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Sitter här och bläddrar igenom effekterna i M&M, och läser på effekten Skugga.
"Effekten måste kombineras med någon annan effekt för att skapa något konkret."
Nåååååå. Om denna effekt är Gestalta, som används vid elementarframställning...

Vad säger ni? Levande skuggor.

Tänkte att varelserna inte skulle kunna få skada från något annat än magi.
Deras beröring gör det svårare att se (Ob1t6/Rang), men annars har de ingen attack.

//Kraetyz, snurrig i bollen
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Det förekommer ju faktiskt redan. Om jag inte missminner mig är det just levande skuggor, ond skugga, som dyker upp i Sorgernas Brunn - eller är det demoner?

Jag har själv kört med levande skuggor i mina kampanjer - en av dem både i en rollpersons skugga men dessa skuggor var aldrig stattade och jag gjorde ingen klarhet varifrån de kom så ur den magiteoretiska aspekten har jag inte mycket att bidra med.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Har tyvärr inte Sorgernas Brunn (denna och Jarla, sedan har jag alla som för tillfället går att köpa, exklusive nya Alver), så jag kan inte uttala mig där.

Jo, jag tittar mer efter magiteoretiska förklaringer/statistik.
Varifrån skulle dessa skuggor komma?
Är de en sorts andar som hämtas från Underjorden
för att sedan gjutas in i en Skototropisk kropp?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Skuggan i N&V är ju annars ganska bra, stats och förmågor och sådant. Ganska trevlig sak egentligen. Förutom att jag inte tycker den just ska vara en vandöd. Där kan du ju få lite stat-inspiration iaf.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ah, smarting. Jo, grejen var ju att jag ville komma bort från nekromantin
(vi vet alla varför, egentligen :gremwink: ).
Kanske finns det en magisk varelse för alla aspekter? :gremshocked:
Hur lustigt skulle inte det vara? ^^
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo själva regelbiten i N&V är väl kanske inte den bästa... Men vill man ha stats för skuggor så är det nog en bra plats att börja på...

Jo minns en gammal forumtråd om någon form av Anti-lich , eller snarare alltså en form av "Lichritual" till biotropin. Där disskuterades just liknande om det fanns "nekromaniti" till mer än just den aspekten.

Kan vara värt att söka upp.

Men jag personligen skulle tro att det finns magiska varelser inom alla aspekter, det ända som är problemet är att man lär "finna" dem. Det kanske inte funkar så simpelt som att 'gestalta' och sedan en viss aspekt.

Vore coolt om man lyckades gestalta något nekrotropiskt dock...Läskigt.


/poseur som minns att han har med kronotropiska "element"varelser.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag tror faktiskt att den själva nekrotropiska magiska varelsen ÄR just vandöda.
Simple as so.

Skototropiska varelser skulle väl kunna skapas med Gestalta.
Vissa (termotropi?) är nog mycket svårare.

Nya effekter måste forskas fram! Tack gode Augus att min kampanj utspelar sig i Thalamur. :gremwink:

//Kraetyz, nomotropisk elementar
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
krono - Tidsväsen känns abstrakt, men om man gestaltar en kommer den enligt min åsikt att böja tiden i sin omnejd till den grad att den kan återvända till sitt plan omedelbart, eller omedelbart för den som åkallar den.
nomo - stasisväsen, eller ordningsväsen bör kunna gestaltas om kaosvarelser är en möjlighet. Dessa bör dock ha en vilja att återvända snarast möjligt för att inte störa ordningen och balansen.
ataxa - Kaosvarelser omnämns i flera böcker, så gestaltning av ataxatropi bör frammanna en kaosvarelse. Dessa bör olikt andra varelser inte återvända till sitt ursprung när de väl nedkallats då deras fortsatta närvaro på det fysiska planet sprider vidare oordning i världen.
termo & kryo - Jag ser dem gestaltade som Djinner & Ifriiter.
foto & skoto - ljus och skuggväsen, likt stellarer eller lunioner kanske? Eller möjligen änglar kontra djävlar/skuggor
teo - gudar/avatarer
daimo - Demoner
psyko - Andar och själar - vilket gör att en besjälad varelse är en gestaltad psykotropisk varelse med varaktighet permanent(provisorisk? om reinkarnation gör en ny gestaltning så "dör" den föregående gestaltningen)
bio - Levande väsen? (Dryader, treanter och enter? Träd och växter är väl rätt basic levande ting?)
nekro - Vandöda?
helio, seleno, astro, geo, pneumo, hydro & pyro redan beskrivna
Ikono & Semo - Svårt att gestalta då till och med kongelaten blir speciella (närmast två-dimensionella då de inte har fysisk form) Alternativt får man "levande" ord och bilder som kan innehålla en viss mängd information eller kunskap som är motsvarigt till dess rang. Ett semotropiskt väsen kan forma sig till vilken semotropisk form som helst och således fungera som ett "nödpentagram" till exemepel.
oneiro - Skugglandsvarelser?
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Jadu. Roliga spekuleringar :gremsmile:

Anser själv att:

Ett kronotropiskt väsen - antagligen alltid funnits där, och alltid kommer att vara där, och att de är ganska kompliserade att ta fram. När du väl tar fram dem så är du nog omedveten om det. Eller så ändrar du på något i tiden, och på tidens flöde eller vågor. Vad vet jag? Tror inte de kommer vara särskilt mäktiga eller påtagliga.

Ett nomotropiskt väsen - Antingen inte skulle låta sig frammanas alls, pågrund av att den vill behålla sitt eget statis, och behålla omgivningen och magiflödet som de alltid har varit och alltid kommer att vara, eller skulle vara så väl gömt i det magiska flödet att den kanske inte skulle märkas. Minns jag rätt kan man dämpa och dölja magi med nomo.

Ett termotropiskt eller kryotropiskt väsen - antagligen skulle vara någon slags cool mix av titaner och demoner. Skulle sagt sol, med heliotropi står för solen. Vad sägs om (ord eller begrepp tack)en varelse bestående av vad som ser ut att vara nedkyld eller superhettad luft. ni vet, när ni andas utomhus en kall dag, eller ökenripples?

Ett fototropiskt eller skototropiskt väsen - med största sannolikhet svåra att se. Men annars har jag ingen jätteklar ide.

ett teotropiskt eller psykotropiskt väsen - Gudar och själar. Har föresten hört att kongelerade teotropiska filament är chips eller och läsk som spelarna tar med till sin spelledare x) hehe xP

ett daimotropiskt väsen - demoner

ett biotropiskt väsen - Hmm, denhär är klurig, för antingen utgår man från vandöda, vilket innebär att det isåfall säkert finns en alkemisk variant av alla varelser med :gremtongue: eller så innebär det att det finns någon slags varelse enbart uppbyggd av ren livskraft. x) vet faktist inte.

ett nekrotropiskt väsen - somsagt, klurigt. skulle väll säga "döden" själv är en sådan varelse. men isåfall borde det väll finnas någon slags motsvarighet. moder natur någon?

Ikono och Semo - en bokstav är väll en semotropisk (alkemisk isåfall) verision av en sådan varelse. Men om man tänker, ren semotropi (eller ikono för den delen). En varelse byggd av text och eller bilder? x) jag menar... astro är ju byggd av stjärnor xD

----

Hmm, för övrigt vill jag säga. Bara spekulationer. x)
Tycker eons magi är helt klart intressant. Man kan liksom... andvända den :gremshocked:
Brukade sitt och knåpa på intressanta besvärjelser själv.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Tror ni inte att Världsdrömmaren är en Nomotropisk varelse?
Eller... Ska han verkligen tas upp någonstans? Fan så mycket jag hatar Aeon.

Jag gissar att OM man lyckas frammana ett statisväsen är det förmodligen helt osynligt och omöjligt att upptäcka förutom det faktum att det kväver all magi inom, säg Rangx3 meter.

Någon sade Ent. Kanske är Enter biotropiska "elementarer", om man förutsätter att Vandöda är de nekrotropiska.

Ikono/Semo är svårt, som sagt. Levande runor? <.<

Fototropiska väsen kan ju inte vara SVÅRA att se, Softcloner.
De borde ju lysa som fan.
Skototropiska däremot är ju (enligt mig, då) Skuggor,
och det kan ju bli jobbigt att se i totalmörker.

Termotropi: En svagt humanoid vibrerande samling stekhet luft? :gremtongue:

Kryo: Ungefär som en Sylf, men sjukt långsam och större. Fryser allt i närheten.

Ataxa: En helt slumpmässig samling av föremål som
ligger i närheten när den frammanas. :gremwink:
Tycker jag vore coolt.

//Kraetyz, ska glo på film nu
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
För demonen som det pratas om, se Umbra(/skuggdemon?) i Encyklopedia Mundana; nämns också i texten om Skuggan i V&N, eftersom det är den som ger upphov till Skuggans icke-nektrotropiska övernaturliga krafter.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Av "levande runor" fick jag en skum idé om något slags intelligenta Crop circles eller Nazcalinjer som ligger och lurar i någon djup urskog någonstans under lager av vegetation, alternativt dyker upp helt oförklarligt i någon bondes rågåker. Kort därefter börjar underliga spökskrifter dyka upp på husfasader, symboler tar form i bondens morgongröt, ord börjar hoppa runt på boksidor, analfabeter får plötsligt förmågan att tyda urgamla runstenar vars chiffer inte ens den visaste av lärde lyckats knäcka.

Alternativt en ondskefull bok som dyker upp i folks bokhyllor eller uppslagna på pulpeter, bjuder förrädiskt in till läsning om dold kunskap, och sedan börjar hjärntvätta sina offer och tvinga dem skriva ner ohyggliga formler eller någonting annat genomläbbigt.

Har säkert inte alls med någonting att göra, men ville bara dela med mig av min tanke.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Avid: Låter rätt skönt!
Onda åkercirklar FTW.

Ooh, det fick mig att minnas någonting:
Radh Kamras gamla ruinhuvudstad.
Där ska det ju tydligen finnas böcker med ett urgammalt människofolk "ingjutna" i sig.

Skulle dessa kunna vara semotropiska väsen? :gremshocked:
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Ett mer lågmält men desto mer konspiratoriskt alternativ till besatta rågåkrar skulle vara runor som dyker upp här och var och ställer till oreda. Varje runa är sitt eget väsen och försöker återförenas med sina fränder = dvs, varje bokstav i det skriftspråk som runor är en del av.

Kan lätt bli en kampanj av att antingen resa runt och försöka återförena dessa runor med varandra, eller förhindra dem att göra det om de råkar vara ondskefulla.
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Kraetyz: Men phototropi står ofta för någon slags synvilla av något slag. Osynlighet. Illusion. å andra sidan har du rätt i att den borde lysa.
Skoto däremot har många "gömmande" effekter.
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Reciterar migsjälv: Semotropiska väsen skulle kunna vara en varelse som består av text. Jag menar, astrotropiska väsen består av "stjärnor".
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Softcloner: I sanning. En jävla massa omkringflygande bokstäver av inget material alls. ^^

Fototropi har ju även just det som aspekten är döpt för: "Ljus".
Men visst, någon sorts osynlighet ska den väl ha.
Skototropi-varelserna (skuggorna som tråden började med) kanske skulle ha en "smälta in"-förmåga i mörker? ^^
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Skototropivarelserna skulle väll antagligen ha någon form av "Dölja" och "Vanheder" misstänker jag.

Medans fotovarelsen kanske skulle ha osynlighet och blixt? :gremsmile:

Läste du föresten mitt långa inlägg om eventuella alkemiska altenativ till varje aspekt? Då det alkemiska svaret på nekro är vandöda, och en slags lieman vore den nekrotropiska varelsen.
Och då en alke-biotropiskt svar på vandöda kanske vore enter eller dryader, och en enbart biotropisk varelse kanske skulle vara enbart gjord av biotropisk energi? :gremsmile:
 

Softcloner

Veteran
Joined
2 Sep 2007
Messages
18
Jo. sant. Men tänk om det då finns ännu en uppsättning av alla olika varelser, fast i alkemisk form?
Heliotropisk-alkemisk varelse: sol? x)
 
Top