Skuggornas rike – en berättelse från Barovia

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
105
Location
Göteborg

Inledning​

Byborna försvann en efter en. Först Marta och hennes lille son Andrei, därefter Ilona från bondgården, och till sist jägaren Oleg. När hans sönderslitna kropp påträffades vid skogens rand spred sig ryktet som en löpeld: skogen var hemsökt av ett monster. Bud om hjälp skickades till grannbyarna, och snart samlades ni – områdets främsta krigare – för att följa spåren och möta fasan i mörkret.

Spåren ledde er djupt in bland träden. Dimman blev tätare för varje steg, och tystnaden låg som en våt filt över världen, kvävande och onaturlig, som om själva skogen höll andan inför vad som skulle komma.

Till slut öppnade sig träden och ni såg en port så åldrad och mäktig att den tycktes uthuggen ur själva berget. Två väldiga stenstatyer, krigare i rostiga rustningar, stod på var sin sida som uråldriga vakter. Deras huvuden var sedan länge borthuggna, men deras händer vilade fortfarande hårt om svärdens hjalt. Den höga järngrinden mellan dem var märkt av rost och tidens tand, men gapade nu vidöppen – som om den väntat på just er.

På marken fortsatte spåren, djupt inristade i jorden, och förde er genom porten, in i det dimhöljda land som bredde ut sig bortom. Bakom er reste sig dimman som en mur och stängde vägen tillbaka. Framför er låg skogar och berg, svepta i grå dis.

Och i det ögonblicket kände ni, med en fasa som trängde in i märg och ben, att ni hade trätt över en gräns där era öden redan var inskrivna i en mycket mörkare historia.




Om kampanjen​

Detta är en tråd för ett forumrollspel i mörk fantasy-miljö, löst baserat på kampanjen Curse of Strahd. Här berättar vi tillsammans en historia om mod, mörker och öden som formas i skuggornas land.

Spelet är anpassat för 3–6 spelare. Ni spelar människor som dragits in i en farligare värld än de någonsin anat. Tillsammans följer vi deras kamp för överlevnad när de konfronteras med makter som trotsar både förnuft och tro.

Fokus ligger på berättelsen. Konflikter och strider avgörs genom ett enkelt tärningsslag av spelledaren, medan konsekvenserna uttrycks i berättelsen och genom tillstånd – ord som skadad, rädd eller hungrig. På så sätt kan spelet flyta framåt i forumformat utan att fastna i långa stridsrundor eller bokföring.

Den som vill delta skapar en rollperson och kliver in i dimman. Tillsammans väver vi en mörk historia där ingen kan vara säker på att återvända.



Skapa rollperson​

Berättelsens huvudpersoner är människor och krigare utsänd på jakt mot det som hotar bygden.

Gruppen börjar med följande föremål:

  • Matransoner: 2 per person (torkat kött).
  • Varma vildmarkskläder: 1 per person
  • Vapen: varje person bär spjut, yxa, sköld, båge och kniv
  • Silverpilar: 20 st totalt för gruppen (gemensam resurs)
  • 2 starka nät för att fånga rovdjur
  • 4 rep
  • 1 oljelykta med 1 liter olja (≈ 50 timmars ljus)
  • 3 jakthundar (Brun, Tassa och Krok).
Resurserna är begränsade. Att hushålla med dem och använda dem smart kan avgöra skillnaden mellan överlevnad och död.

Personliga föremål​

Varje rollperson får välja ett särskilt föremål de tagit med sig inför jakten:
  • Medicinväska – bandage, nål och tråd, samt enkla salvor.
  • Ringbrynja och järnhjälm – tungt men livräddande skydd.
  • Kryddpåse och kastrull – för varm mat och en känsla av normalitet.
  • Halsband av djurtänder – en skyddsamulett mot mörkrets makter.
  • Extra fällfredskap – järnkäkar eller snärjfällor för större byten.
  • Flaska starkt gift – nog för att försvaga eller döda ett djur, men farligt att hantera.


Vad du behöver göra​

För att skapa din rollperson:

  1. Välj ett namn.
  2. Välj ett personligt föremål från listan ovan.
  3. (Valfritt) Beskriv din rollpersons utseende och bakgrund.

Speltillfällen​

Kampanjen kommer att pågå i ett lugnt men jämnt tempo: målet är minst ett inlägg var tredje dag. Kampanjen startar när vi har minst 3 spelare, och nya spelare kan ansluta även efter att spelet har börjat.
 
1. Nikolai
2. Medicinväska
3. Misslyckade studier i Vallaki slutade i skandal och förbjuden romans. Med rudimentära medicikunskaper försöker Nikolai nu finna lyckan på något annat sätt, kasta bort sitt liv på ett stilfullt sätt eller förlora sig i en dimma av dekokter och tinkturer. Äventyret får förtälja vilket det blir.

Han har en jättesnygg mustasch.
 
1. Wojtek Myśliwski

2. Kryddpåse och kastrull

3. Wojtek började tidigt att livnära sig på jakt. Först med snaror och fångstgropar sedan med pilbåge. Han sålde kött och pälsar på marknaden och njöt av att få vara ute i vildmarken. Ibland tog han mindre ströjobb för att jaga skadedjur bland byarna. Nyfikenhet och vandrarlust fick alltid Wojtek att hålla sig till skogen, men känslan av tillhörighet med sina fick honom att alltid stanna nära till civilisationen. Det fanns alltid en trygghet med andra människor som han aldrig lyckats skaka sig av trots sina långa färder.
 
Last edited:
Back
Top