Nekromanti Skuggornas Mästare

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Jag funderar på att köpa det här rollspelet. är det någon här som har köpt det och kanske kan säga vad som är bra med det, om det har några sämre sidor hur lång tid det tar att skapa en karaktär då recensionen i fenix tycktes lite väl jag menar en timme för att göra en karaktär kan inte stämma(hoppas jag)

Plus sidan som jag har tänkt på är att man verkar kunna blanda en massa olika genrer
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
ThemVSyou;n6090 said:
Jag funderar på att köpa det här rollspelet. är det någon här som har köpt det och kanske kan säga vad som är bra med det, om det har några sämre sidor hur lång tid det tar att skapa en karaktär då recensionen i fenix tycktes lite väl jag menar en timme för att göra en karaktär kan inte stämma(hoppas jag)

Plus sidan som jag har tänkt på är att man verkar kunna blanda en massa olika genrer
Jag håller på att skriva en längre recension. Skall bara göra klart speltestet först, så om en vecka förhoppningsvis.

Väldigt kort: ja, det tar nog en timme att göra en karaktär - om man är van. Det tog oss noobs till systemet 4 timmar att göra 3 gubbar. Men detta är inte bortkastad tid, eftersom du verkligen lär känna din karaktär. Den allra största nackdelen med spelet är nog själva mängden av bläddrande fram och tillbaks som krävs för att pussla ihop hur det skall fungera. När man väl lärt sig grunderna hoppas jag det flyter smidigare. Den största fördelen jag ser hittills är just världen och genre-mixningen. Resolutionsmekanismen är lite ovanlig, och det återstår att se om vi landar i att den är en fördel eller nackdel...
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Ok så det är en bra tid med karaktärs skapandet det är dock ändå en negativ grej för min del för jag gillar när det går fort och göra en karaktär men man kan ändå få en detaljerad karaktär.

det här med fram och tillbaka bläddrande togs också upp i recensionen i fenix vilket jag ser som en grej som händer alla rollspel man har spelat första första gången det lär dock försvinna med tiden som med allt annat när man har lärt sig ett rollspel, genre mixningen skulle jag kunna se som en bra sak och en dålig sak om det görs på ett dåligt sätt av SL alltså att spelarna uppfattar det som rollspelet är splittrat att SL inte vet vad han/hon vill

Men också som en väldigt bra sak då det öppnar upp för fler slags händelser/karaktärer m.m under en och samma kampanj eller äventyr

Men sammanfattningsvis tycker du(och ni andra som läser det här om ni har köpt det) att det är värd ett köpa? boken kostar 329kr på sfbok handeln därifrån kommer jag köpa den om det nu blir ett köp och det är inte alltför dyrt för ett rollspel tycker jag
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Skuggornas mästare är rätt annorlunda jämfört med originalet. Medan originalet handlade om ninjor och agenter som upplevde typiska action-äventyr, så har fokuset flyttats i den nya versionen till att handla om de mer fantastiska sakerna: Utomjordingar, tidsresor demoner m.m. Iofs så fanns ju många av de där sakerna i den gamla versionen också, men de hade ett väldigt begränsat utrymme, kanske fanns det med bland monstren eller nämndes i en lista över hemliga organisationer, men det hölls mer i bakgrunden.

Det märks också på rollpersonerna som är klart mycket tuffare i den här versionen och nog snarare är superhjältar än vanliga agenter. I det gamla spelet så var man kanske en James Bond som kunde utstå smärta bättre än andra och hade ett sjätte sinne för fara. I den nya är man vampyren Lestat som med magi kan resa in i demonplanet.

Reglerna är så pass annorlunda att jag inte kan uttala mig om dem utan att faktiskt testa spelet. Man slår inte för att lyckas med handlingar, man slår för att se hur många poäng man har till att göra saker. Två poäng kan t ex användas till att automatiskt döda två namnlösa henchmen.

tldr: Skuggornas mästare är alver, genetiska experiment och demonologer som slåss mot tidsresande utomjordingar i modern tid. Bland annat.
Ymir said:
arguably ligger den annorlunda stämningen väl ganska mycket i tiden. Ninjaaction är väldigt 80-tal, urban fantasy är väldigt 2000-tal...
Vimes said:
Och 2010-tal är?
Johan said:
Möjligt, men hur är actionfilmerna idag? De som utspelas i nutid alltså. Själv ser jag inte sånt så jag har ingen koll.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Lite sent kanske, men vi skulle vilja flika in ett par saker.

Konstruera rollperson. Väljer man sin karriär noga tar det en timme för en van spelare att konstruera rollpersonen. Slumpar man fram den kan man få ner tidsåtgången till en kvart, halvtimme eller så (att slumpa brukar för övrigt ge oväntat intressanta och kompetenta rollpersoner). Speciellt om man sedan bestämmer sin specialutrustning delvis under spel, eftersom det annars är den delen som tar en massa tid vid slumpgenerering.

Reglerna kan vara både en fördel och en nackdel. Vissa i vår spelgrupp har behövt ett ganska stort antal spelomgångar på sig för att vänja sig vid att allt är omvänt. Andra har tyckt att systemet är det bästa de har testat och att det passar dem perfekt. Inbitna veteraner verkar generellt sett ha svårare att vänja sig än nybörjare. En fördel är att reglerna annars är ganska enkelt uppbyggda - det finns 16 attribut med värden på 1-5, samt expertiser (naturlig fallenhet, specialintressen och dylikt) och förmågor (övernaturliga saker, cybernetik, mutationer, PSI, magi och dylikt). Man har inget värde i varken expertiser eller förmågor. Expertiser kan vara i stort sett vad som helst och omfattar det som spelaren kallar dem. De 16 attributen omfattar allt från tekniskhet och utbildning till snabbhet och styrka.

Spelvärlden är samma som i originalet. Skillnaden är att allt förklaras och har bundits ihop i jubileumsutgåvan. Plus att där det i originalet till stor del bara var sida upp och sida ner med konstigheter och övernaturligheter i den lilla världsbeskrivning som fanns, finns det i jubileumsutgåvan även information om en hel del annat. I originalet var rollpersonerna mer frilansande brottsbekämpare och dylikt, medan de i jubileumsversionen i de flesta fall tillhör en organisation som ger dem uppdrag, utrustning och kontakter.

För att motverka känslan av att det känns splittrat inleds världskapitlet med en hel del sammanbindande information. Resten är upplagt som en verktygslåda som spelledaren kan plocka vad hon vill ifrån. Det gör att hon kan anpassa kampanjen efter spelgruppens preferenser på ett enkelt sätt och köra allt från James Bond-action utan övernaturligheter, eller skräckbetonade äventyr med demoner och påverkan från glömda gudar, till tidsreseäventyr (kanske för att pussla ihop allt med en En Garde! III-kampanj, i och med att spelvärlden är samma i båda spelen). Som hjälp finns en vältestad äventyrsgenerator/inspirationsgenerator.

Blädderproblemet försvinner ganska snabbt när man väl har kommit igång ordentligt. Och för att hjälpa till vid det bläddrande som ändå dyker upp finns två bokmärkessnören i boken, plus att även flikarna på skyddsomslaget kan användas som bokmärken. Det följer med två referensblad med information som används under spel, plus att det står en del spelledarspecifik info på skyddsomslagets flikar.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Tack myling det va det här jag ville veta mer eller mindre jag tror det kommer bli ett köp både för jag vill se själv vad det här är för något plus efter ha läst lite så har jag börjat få lite inspiration på vad jag kan göra
 
Top