Nekromanti Skuggornas mästare - Nyheter och förhandstitt

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo


Dags för en liten uppdatering angående jubileumsutgåvan av Skuggornas mästare. För den som inte vet vad Skuggornas mästare är kan man sammanfatta det hela med: James Bond möter X-COM, Cthulhu och gamla folksagor.

Vi har nu lagt upp en ny temporär förhandstitt på Skuggornas mästare. Det är en nedklippt, men fullt fungerande version av spelet. Lite drygt 150 sidor har kapats på ett snabbt sätt. Utseendet är därmed inte som det ska vara, så ta det med en nypa salt.

På tal om utseendet så saknas en hel del bilder fortfarande, plus att många har klippts bort från förhandstitten. Vet någon om någon som vill hälpa till med bilder är det förresten bara att skrika, men tänk på att det är ett nollbudgetprojekt och att enda belöningen är MylingSpelsprodukter (främst spelet och tillbehör, och mängden beror på hur mycket hjälp vi får). Spelet är inte heller helt korrekturläst än och innehåller en del fel.

Filen kommer att finnas tillgänglig i ett par veckor, troligen. Sedan kommer den att tas bort igen.

Framtidsplaner

Vi kan också passa på och nämna lite om vad som kommer att ske i framtiden med spelet.

Första supplementet till spelet blir troligen Skuggornas Väsen, helt enkelt en monsterbok till spelet. I slutet kommer det antagligen att finnas ett kortare äventyr eller skelettet av en kampanj.

I den fulla versionen av regelboken finns just nu två exempel på varje typ av organisation beskrivna. På grund av platsbrist har inte resten fått plats och kommer därför tt läggas i den kommande boken Skuggornas sällskap. Här kommer allt från CIA och MI6 till Hell's Angels, Tempelherreordern, trollen, olika utomjordingar och Leopard Society. Även här finns chansen att boken avslutas med ett kort äventyr.

En annan sak som inte har fått plats är detaljerade fordonsregler. Även dessa kommer troligen i en egen bok, Skuggornas färdmedel.

Slutligen har vi dessutom fått manuset till äventyret En dag som alla andra av Daniel Olsson. Detta äventyr kommer troligen att dyka upp i en egen bok.

När det gäller själva regelboken finns chansen att spelet kommer att tryckas med offsetteknik trots allt. Detta bara för att Tina vill det och är beredd att i värsta fall ta av sina små besparingar bara för att få en bok med hårdpärm.

Länkar

MylingSpels hemsida: http://www.mylingspel.se

Spelets produktsida och förhandsbeställning: http://www.mylingspel.se/index.php?lang=sv&sidid=282

Tinas twitterkonto med uppdateringar om projektet: https://twitter.com/MylingSpel

MylingSpels facebooksida: https://www.facebook.com/mylingspel

Förhandstitten kan tas hem här: http://www.mylingspel.se/te/sm2-prev2.pdf

Övrigt

Vi blir väldigt glada över återkoppling. Har du något att säga om spelet, även om det bara är glada tillrop, så kommer vi att uppskatta det. Detta kan göras här, på MylingSpels forum eller via e-post till info@mylingspel.se (vi är dock inte här så ofta, så vill du vara säker på att få ett svar är e-post eller vårt forum bäst). Glöm inte heller att tipsa vänner och fiender om att spelet är på god väg och att det fortfarande kan förbeställas på spelets Produktsida.

Mvh
/Tina och Jörgen - MylingSpel
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Skuggornas mästare ur ett annat perspektiv

Jag ser fram emot Skuggornas mästare. Visst, det finns en nostalgikoppling till det som jag aldrig haft till En Garde! så det är lätt att gilla rollspelet då. Men det finns en annan sak som gör Skuggornas mästare högintressant och det är Tinaverse. Vad menar jag med det? Jo, i boken finns det en beskrivning av världens metafysik och hur världen fungerar.

Jag älskar sådant. Det som är riktigt coolt med Tinaverse är hur det binder samman Skuggornas mästare med En Garde! I regelboken En Garde! finns det inte så mycket skrivet om spelvärldens metafysik, utan tanken är att det presenteras i det kommande Furstarnas tid. Jag har haft turen att få kolla in lite av materialet då jag skrev Baranrov och Lancea Longini till En Garde! (även om jag tror Tina gladeligen delar med sig av material till folk som vill läsa). När jag nu läser Skuggornas mästare ser jag hur de två rollspelen vävs samman på ett vackert sätt.

Det här känns helt rätt med tanke på att både En Garde! och Skuggornas mästare gavs ut av Ragnarök Speldesign en gång i tiden. Det fanns förstås (mig veterligen) ingenting som band samman dem då, men det känns rätt att väva samman spel som hör samman historiskt och som nu ges ut av samma speldesigners. Det är något som jag kan sakna hos andra svenska spelskapare.

Det här ser jag som en intressant möjlighet för att gynna både En Garde! och Skuggornas mästare: crossovers. Tidsresor är trots allt etablerat som en del av Skuggornas mästare så det gör det väldigt lätt att väva samman de två rollspelen. Skuggornas mästare innehåller en stor buffé av häftiga saker som man kan använda sig av så varför inte plocka en organisation, en varelse och väva in det i En Garde! III:s tidsperiod?

Eller varför inte göra ett äventyr som börjar i En Garde! men som fortsätter in i Skuggornas mästare? Kanske genom en tidsresa, kanske en utomjordisk kidnappning eller ja, i princip vad som helst. Med två olika rollspel blir möjligheterna stora att gagna dem båda. Det är varför jag ser fram emot Skuggornas mästare - och varför folk som gillar En Garde! också bör göra det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Varför är inte ninjan rosa? Jag trodde alla ninjor var rosa i Skuggornas Mästare. :gremfrown:

(men jag har alltid varit svag för spelet, så ni får tummen upp för att ni återuppväcker det!)
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Tack!

Och de rosa ninjorna har blivit så skickliga att vanliga människor inte kan se dem längre. =)

/Tina och Jörgen
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Kan ju passa på att nämna lite fakta om spelet och fråga lita saker.

Spelvärlden är samma som i En Garde! III och Pirater!, och tillför en hel massa bakgrundsfakta även till de som spelar dessa två spel. Metafysik, skapelse, gudarna utanför tid och rum, varför vissa varelser finns och sådant tas upp i Skuggornas mästare. Det ska dyka up någongång i framtiden i supplement till En Garde! III, men tills dess finns i varje fall Skuggornas mästare att gå till. =)

I spelet finns texter skrivna av en rad andra gamla rollspelsrävar, förutom mig. Hit hör Robert Jonsson (diverse småtexter), Anders Blixt (stämningstexter), David Bergkvist (stämningstexter), Gunilla Jonsson (återanvänt originalmaterial) och Michael Petersén (återanvänt originalmaterial).

Spelmotorn är helt ny. Reglerna från den första utgåvan har därmed blivit helt utbytta. Regelsystemet bygger nu på vanliga sexsidiga tärningar. Hur svårt ett slag är simuleras med fler tärningar. Ett lätt slag ger fler tärningar och det bästa resultatet räknas. Ett svårt slag ger också fler tärningar, men bara det sämsta resultatet räknas. Dessutom är hela systemet uppbyggt så att man först bestämmer attribut som man slår för, sedan köper man handlingar, manövrer och hur man löser problemet med tärningsresultatet. Hur allt fungerar är därmed inte helt traditionellt.

Rollpersonerna har, precis som i originalutgåvan, ett tvådelat rollformulär. Ena sidan tar upp deras svenssonliv, täckmantel och ordinära färdigheter. Den andra sidan tar upp allt som har med deras hemliga identitet att göra, allt från kodnamn och moderorganisation till speciella förmågor, agentutrustning och professionella kontakter.

Något som vi undrar nu är ...

Är det någon som har några önskemål om innehåll? Är det något som vi inte får glömma att ta med i regelboken?

När det gäller de kommande monsterboken. Är det någon som har något önskemål angående varelser som bara måste finnas med?

När det gäller boken om hemliga organisationer. Är det någon som har önskemål angående organisationer som måste finnas med?

Några önskemål angående fordonsregler?

Förslag på fler supplement?

/Tina och Jörgen

PS. Även om vi inte är så aktiva med att svara så lovar vi att vi läser alla förslag och tänker över dem.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Skuggornas mästare är nu skickat till tryckeriet. Med lite tur får de som hjälpte till med finansieringen spelet innan jul. Och med ännu större tur kommer det även till vissa butiker innan jul. Spelet är offsettryckt med svartvit inlaga på blankt papper. Boken är hårdinbunden och har ett extra skyddsomslag. Två referensblad följer med i paketet.



I början av nästa år kommer vi troligen att köra igång crowdfunding för supplement till spelet. Mer information om det finns här: http://www.mylingspel.se/forum/index.php/topic,706.0.html
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Jag gillar verkligen hur svärdet går in på baksidan och flamman lyser upp där. Riktigt snyggt! :gremsmile:
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Tack!

På den tryckta boken har omslaget för övrigt ljusats upp något också. Glömde göra det innan vi postade det här. Skyddsomaslaget till boken har samma omslag förresten, fast med ett par välanvända tabeller på flikarna också.
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Vi har lyckats få ihop en hel del material under utvecklingen. Det behövs i stort sett bara bilder till vissa av dem så kan de ges ut. Andra är mest framtidsplaner och storhetsvansinne än så länge, men med lite tur kommer i varje fall monsterboken till GothCon.
 
Top