Nekromanti Skugglandshov och älvakungen[spoiler]

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Hur har ni tänkt er att skugglandet och dess hov fungerar och hänger ihop egentligen? I L&H står det om Svarta Hovet och Månskenshovet om jag inte missminner mig. Där får man ganska klart för sig att det förra är ganska så ont och elakt och det andra i alla fall inte lika ont och elakt (även om skugglandsfolk i allmänhet inte är särskilt snälla och trevliga). Dessutom har det nämnts ett antal andra hov här på forumet.

I ett stycke om Mithera i L&H nämns det att älvakungen sägs finnas infrusen i en pelare av is och att han väntar på att släppas fri av den sjätte vandraren.

Vem är denne älvakung? Har han blivit utslängd från skugglanden eller är han i självpåtagen exil? Vilket hov tillhör han? Om någon har tagit hans plats, vem då? Har hans del av hovet brytit sig ut och blivit de riktigt onda älvafolken (kia sidhe typ)? Men det finns ju redan ett ont älvafolk: Svarta Hovet? Vilka/Vilket hov kan tänkas stödja denne nedfrusne älvakung?

Ös på med bra idéer!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag ser på hoven som i huvudsak politiska fraktioner i Skugglandet; jämför kungariken och nationer i Mundana. Utöver Månskenshovet och Det svarta hovet finns i mitt Mundana åtminstone två hov till; Marmorhovet och Pärlemorhovet, och eftersom båda dessa omnämndes i artikeln om Pärlemorhovet i Fenix 5/08 är de väl att betrakta som officiella i någon kapacitet.

Men eftersom Skugglandet fungerar som det gör, har de olika hoven i mångt och mycket olika teman, något som förstärks väldigt mycket av mina tillägg Pärlemorhovet och Marmorhovet; Månskenshovet och Det svarta hovet var i jämförelse mer lika varandra. Det verkar tex som att bara stagraner och siklar är unika för Det svarta hovet, och bara rimurer för Månskenshovet, men det är väldigt oklart. De 'gamla' skugglandshoven har vidare ett väldigt keltofilt tema, vilket är huvudanledningen att jag kände att Marmorhovet behövdes - det keltofila rimmar väldigt illa med tex den cirefaliska kulturen, samtidigt som denna kultur -borde- ha nån slags band till Skugglandet givet cirefaliernas mytologi angående detsamma. Marmorhovet har en (på sätt och vis) mer sofistiskerad, greko-shakespeareansk feel som rimmar lite bättre med den cirefaliska, kanske även jargiska och mûhadinska kulturen. Men jag vill inte säga för mycket; jag filar på en maffig Fenixartikel om Marmorhovet som jag tror kommer falla i god jord både hos Neogames och bland fansen...så ni får vänta lite på det goda.

En annan anledning att jag kom att skapa nya hov har att göra med dynamiken i Skugglandet; det var helt enkelt inte särskilt intressant om det bara fanns två fraktioner. Fler hov gör Skugglandet till ett mer detaljerat, mer komplext, och i största allmänhet mer intressant ställe, mycket mer tacksamt att rollspela i.

Geografin i Skugglandet är ju lite skum, så det är inte helt lätt att definiera hur hoven förhåller sig till varandra; men Det svarta hovet och Månskenshovet är eviga rivaler, Marmorhovet bråkar med alla, och Pärlemorhovet bryr sig för det mesta inte (utom i mitt Mundana, där Dimmornas herre kontrollerar Det svarta hovet; i det officiella har någon med samma namn endast beskrivits som härskaren över Drömmarnas stad, and I plan to keep it that way). Den huvudsakliga landmassan är (förmodligen väldigt oregelbundet) uppdelad mellan de två rivalerna, en ö precis utanför tillhör Marmorhovet, och Pärlemorhovet hänger i Dimmornas hav. det sägs ju något om 'Skymningsöknen' i artikeln om Pärlemorhovet, så jag antar att det kanske finns ytterligare minst ett hov som är förknippat med zhanerna och darkenerna i Ressi på något sätt. Det är inget jag funderat igenom i nuläget, dock, det är möjligt att Marmorhovet är tillräckligt för att fylla den rollen, även om de har mycket mer påtagliga paralleller till cirefalierna.

Det svarta hovet verkar onekligen primärt upplevas som hotfullt, läskigt, dess medlemmar är elaka och illvilliga på något sätt, och har en förtjusning i Sauron-taggar, kallhamrat järn, svarta kläder och bös. Men jag tror inte Månskenshovet tvunget är några blöthjärtade mesar heller; nån sorts primal nyckfullhet tycks liksom central i många skuggvarelsers beteende, så även om rimurerna i Månskenshovet generellt är ädlare än stagranerna i Det svarta hovet har många av dem nog god kapacitet för våld, tvedräkt och illvilja. Marmorhovet äääälskar krig och blod och älskog, helst i kombo, och Pärlemorhovet består av en massa jättebläckfiskar som tycker att småknytt som människor är till för att ätas.

För människor som hamnar i Skugglandet är det nog ett tämligen farligt ställe oavsett vilket hov man kommer i kontakt med, men visst, Månskenshovet ger dig nog fina klänningar och vänliga ord innan du blir lurad att stanna för evigt i Skugglandet och bli utnyttjad i deras hovintriger, Det svarta hovet ger dig fina klänningar och vänliga ord innan de stoppar dig i en gryta över en överdimensionerad eldstad för att ge dig som kvällsmat åt trollet Sverrúr. Så det finns ju en liten skillnad där.

Nå, nu lämnar jag det officiella och går helt in på mitt eget Mundana:

Jag fetdissar namnet 'Älvakungen', eftersom jag anser att älvor och alver är samma sak (se femtielva gamla inlägg). That being said, så rimmar konceptet med en skugglandsfurste i exil väldigt väl med mina idéer runt Abraxes, Dimmornas herre - "Älvakungen" är då en av Det svarta hovets furstar som drivits i exil sedan Dimmornas herre usurperade tronen. Se också mina idéer runt Skugglandets natur i allmänhet; "Älvakungen" hade mycket väl kunnat vara en varelse från Antichton.

Well, well...sova, kanske.

- Ymir, pömsig
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Gamla hovintriger i skugglandet [spoiler]

Jag fetdissar namnet 'Älvakungen', eftersom jag anser att älvor och alver är samma sak (se femtielva gamla inlägg). That being said, så rimmar konceptet med en skugglandsfurste i exil väldigt väl med mina idéer runt Abraxes, Dimmornas herre - "Älvakungen" är då en av Det svarta hovets furstar som drivits i exil sedan Dimmornas herre usurperade tronen. Se också mina idéer runt Skugglandets natur i allmänhet; "Älvakungen" hade mycket väl kunnat vara en varelse från Antichton.
"Älvakungen" som han kallas av sagoberättare runt om asharinahalvön är en gammal saga av förmodligen cirefalskt ursprung som ofta berättas runt lägerledarna för att skrämma barn och nog kan berättelserna också skrämma de vuxna ibland.

Men "älvakungen" eller som han kallas i skugglandet; Frost kungen. Eller konungen av isen. All kylas furste är ytterligare ett namn. Men han är allmänt känd numera som Den infrysta kungen. Han var för mycket länge sedan kungen över det hov som numera är känt som det svarta hovet. Och endast fragment återstår av hans linje och lojala anhängare ifrån det gamla frosthovet. Frosthovet var ett gammalt hov och hade tidigare goda kontakter med månskenshovet. Men en dag kom "han som kom utifrån" och tillsammans med illojala maktlystna furstar ifrån både frosthovet, andra hov i skugglandet och mäktiga varelser ifrån "andra världar" så ursurperade dom tronen ifrån frostkungen och han som kom att kalla sig dimmornas herre efter kuppen spärrade in honom i en pelare av is för att hans anhängare skulle veta vad som skulle hända med dom om dom skulle våga bryta sig upp emot sina nya härskare. Några utav konunges trogna stal dock pelaren och förde den långt bortom det som nu var "svarta hovets" synfält. Ut ur skugglandet före dom sin kung i väntan på att han skulle vakna ur sin slumber. Dom förde honom till en utav de bortglömda skogarna som fortfarande var djup och svårforcerad i mundana; Mithera. Men kungens närvaro försänkte såsmåningom hela skogen i en evig vinter och dessto mer bortglömd blev skogen, fruktad av de levande på mundana.
Där nu, djupt i dess infrysta väsen håller nu de få kvarvarande trogna hov. Den sista kvarvarande delen av de lojala i frosthovet.
Men, allt är inte frid och fröjd. Skuggvarelserna som huserar där och att skogen är nästingtill bortglömd av civilisationen har gjort att gränslandet är väl påtagligt.
Kungen väntar nu, på han som kallas den sjunde vandraren, en högst påtaglig metafor för kungen har haft fler besökare än så, så att han kan bryta sig ut ur sit fängelse av is och återta tronen ifrån 'dom som kom utifrån'.


/poseur gillar "kallare än is";kungens trognaste.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
"Älvakungen" hade mycket väl kunnat vara en varelse från Antichton.
Den linjen kanske jag kan göra något av då jag just petade in en Antichtonisk flyktingutpost, senare stadsstat, i nuvarande Mithera. Denna stad beboddes av mundana-alvlika varelser men med en rejäl dos utav nordeuropeiska alver (eftersom alv, alf (som uttalas med v, egentligen) och älva är samma sak språkligt ändå är det bara mossigt att nämna alla :p).

Samtidigt gillar jag Poseurs idé om en fd härskare av ett skugglandshov, även om jag skulle låtit Svarta Hovet ha krossat ett annat hov rakt av istället och tvingat dem till lydnad. Den går ganska bra ihop med mina tankar om kölden och Mithera. Förresten kan jag utlova en hel del matnyttig fakta om Mithera när mitt och Ymirs landsprojekt, Cermira, väl anländer i färdig form :gremsmile:.
 
Top