Nekromanti Skugglandshändelser (spoilers)

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mina spelare är på väg att ge sig ut på en liten vandring i Skugglandet (eventuellt med en mer eller mindre inhemsk guide), och jag undrar vad ni har för förslag om händelser, platser mm. som jag kan lägga in för att göra det hela intressantare. Ingenting som kastar kampanjen i en ny riktning, men halvlånga stickspår är helt ok.

De kommer att befinna sig i den isiga och sedan den tempererade delen av Skugglanden (de reser från Ispalatset till Jargien).

Om händelserna involverar riktigt udda varelser som Ikki-mekki och illustrerar för spelarna hur galet och livsfarligt Skugglandet verkligen kan vara är det ett stort plus.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja, att leda dom som man vill är ju inga problem eftersom det är väldigt lätt att gå vilse i skugglandet. Sen finns det ju faktiskt ett helt kapitel om skugglandet i L&H, så där lär det ju finnas en del inspiration.
Jag hade ett tag ett äventyr där jag tänkte ta mina spelare till skugglandet, men vi fick aldrig köra det(spelaren med nackdelen "Dåligt lokalsinne" bestämde sig för att ensam gå ut i skogen på natten under en snöstorm(han gick vilse(och dog))). Jag ska leta lite och se om jag hittar det, och om det finns några sidospår och små uppdrag, för ett helt äventyr kanske är mycket om du redan planerat nåt.

Nej jag hittade inget, men det finns ju en del enkla saker som lätt kan leda till extrema situationer(på gott och ont). En brännare känner för att äta upp dom, och dom ser alla sin högsta önskan inom räckhåll. Deras stora lycka blir fort, antagligen för fort, en kamp för livet! Eller en ikki-mekki blir kär i en rollperson. Dom ser hur den följer efter dom en tid, och långsamt närmar sig. Den börjar leka och skoja och försöker ständigt röra vid, smeka och kyssa sin älskade. Den hjälper denne med allt den företer sig, ända tills den blir avvisad.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Fan vad synd att fler inte svarat i tråden eftersom jag är intresserad utav det själv.

Ska käka pizza nu och sen blir det kvällsjobb, men jag lovar att skriva lite idéer här senare.


/Persson som inte fattar hur han lyckats missa den här tråden så länge.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ok, det blev ju inte så mycket av den här tråden, så jag får väl agera gott exempel... vi börjar med lite faktiskt händelser från spelmötet.

Gruppen eskorterades/guidades av ett mäktigt skuggväsen från Marmorhovet, T'rong, som spelades av en inhoppad spelare. Han fick lite info eftersom, men jag gav honom stora friheter att själv hitta på saker, och det var ganska roligt att försöka passa ihop hans påhitt med mina egna och se vad som hände.

Det började med att de mötte en man i fina, röda kläder som gav lite plothints och förklarade lite saker om ett par gåvor som några av RP fått från Månskenshovet (man ska vara vaksam när det gäller skuggväsen och gåvor... "Var försiktig med vad du önskar" var lite av ett tema i Ispalatset). Efter att mannen försvunnit i en snövirvel gick T'rong genom en pinne, och demonstrerade sedan sin skugglandighet genom att få gruppen stenar och träd de stod vid dela på sig så att de kunde gå igenom den istället för att förbi.

T'rong ägnade större delen av tiden med att inte förklara saker på ett vettigt sätt, sucka och frustreras över att de inte såg logiken i att träd flyttar på sig, björnar kan tala och att vissa andra underliga saker fungerar som de gör.

Senare möter de en enorm björn (ca 3-4 m lång), som T'rong ställer sig och talar till. Den svarar inte hörbart, men pekar åt ett håll och går iväg. T'rong förklarar för någon som undrar att han inte alls frågade om vägen och att björnen är korkad, och går sedan i motsatt riktning mot vad björnen pekade.

Första "natten" går de och lägger sig i sina tält, medan T'rong, som inte sover, stannar utanför för att, eh, inte sova. På morgonen vaknar de och märker att en haukstar - Tummeltrodd - lagt sig att sova i deras tält, varpå gruppens kvinnliga tonåring får ett ubrott och kör ut stackaren (de vet ingenting om skuggväsen...). Där ute har T'rong (som tagit för vana att sätta sig på en stol som uppstår där han sätter sig - illusioner är roligt) satt sig i ring med två stenar, ett träd, björnen och en furan (beskrivning kommer). Han förklarar att han haft tråkigt under natten, talar nedlåtande om sitt infödda sällskap och tar farväl åt dem. Haukstaren agerar grinig gubbe och ger gruppen en liten tankeställare då han passar på att nämna att han tillsammans med en vän jagat bort ett halvdussin siklar (gruppen har mött siklar och lyckades ganska snabbt räkna ut vad det var). Sedan gav sig "gästerna" iväg (stenarna rullade, trädet rörde långsamt på sig).

Nu måste jag sticka, men jag tänker lägga ut lite tips på hur jag hanterat Skugglandet, fler händelser, mina versioner av Ispalatset och De frusna slätterna, min egen "Dimmornas sjö/Den klara sjön" (namn ej bestämt) och lite annat, ifall någon är intresserad.
 
Top