Nekromanti Skugglandet och magi?

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har funderat lite kring skugglandet och den oregelbundna magin där... Hur ser en varelse med magisk syn det hela? Är den magiska väven bara allmänt skum där, kan man se vilka naturlagar som gäller vart tack vare magiförnimmelse? Eller behöver man något "skugglandssinne" för att orientera sig?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Att förnimma det magiska i Skugglandet

Jag vill först göra klart att exakt hur Skugglandet kommer att te sig vad gäller magi och dylikt inte ännu är helt avklarat (då boken är långt ifrån färdigskriven) men då jag likväl har en ganska tydlig bild av hur jag tänkt mig det hela så skall jag försöka mig på att besvara dina frågor.

Jag har funderat lite kring skugglandet och den oregelbundna magin där... Hur ser en varelse med magisk syn det hela? Är den magiska väven bara allmänt skum där, kan man se vilka naturlagar som gäller vart tack vare magiförnimmelse? Eller behöver man något "skugglandssinne" för att orientera sig?
Magisk syn? Jag antar att du syftar på Magiförnimmelse?

Min tanke kring detta är att det för de flesta varelser (som exempelvis människor/alver/dvärgar /tiraker osv) endast har möjligt att få begänsad information med Magiförnimmelse då det är en färdighet och inte ett primärt eller ens sekundärt sinne. Således kräver magiförnimmelse koncetration och fokusering för att kunna användas till fullo (även om det naturligtvis borde ger en viss instinktiv förmåga att kunna förnimma magi även då man inte fokuserar sig på det). Anledningen till att det krävs koncentration för att kunna använda färdigheten är helt enkelt att de vanliga sinnena distraherar förnimmaren i fråga om sensorisk information.

Som en parantes kan nämna att det är det min åsikt att vanliga dödliga i regel inte kan förnimma den magiska väven, eller ens delar av den, då den är/bör vara extremt svårt att förnimma med Magiförnimmelse (svårighet åtminstone Ob6T6).
I annat fall hade nog den magiska forskningen sett mycket annorlunda ut då man ju enkelt hade kunnat utgå från en iakttagelse hur magin faktiskt ter sig i världen. Tvärtom tyder ju magiforskningen i Mundana på att det är något man har kommit till insikt om steg för steg. Drakarnas stora fördel med magin blir ju således att de delvis vet (genom direkt iakttagelse) hur magin förhåller sig medans de dödliga folken får gissa sig till det eller får "bevisa" det med teoretiska modeller.

Skillnaden i detta mot varelser som har Magiförnimmelse (MAG) som ett av sina primära sinnen är att dessa väsen (som exempelvis Drakarna) faktiskt förnimmer världen lika tydligt i fråga om magiska energier och deras flöde som lukt, ljud och visuella intryck. De behöver således inte fokusera sig något nämnvärt på just magiförnimmelsen då det är ett av deras grundläggande sinnen och det således inte kan bli distraherat i samma grad som ett icke medfött sinne.

Så vad gäller information man kan få med magiförnimmelse i Skugglandet så har det väldigt stor betydelse huruvida man har magiförnimmelse som ett medfött sinne eller som en upptränad färdighet.

En varelse med förmåga att förnimma magin skulle finna Skugglandet vara en ytterst intressant men också förvirrande och kanske rent av skrämmande plats då i pincip hela landet är en magisk skapelse (det menar iofs drakarna att Mundana också är men inte på samma direkta sätt). Då problemet i vanliga Mundana kan vara att förnimma magin då den inte alltid är stark så är problematiken här att få någon vettig informationen av magiförnimmelsen då magin är såpass stark och således nästan "bländar" sin betraktare. För en med medfött sinne så kan det vara lättare att hantera detta men för en person med en upptränad förmåga att förnimma magi (dvs med färdgheten Magiförnimmelse) så kan det vara desto mer problematiskt då man inte har samma vana att hantera dessa sinnesintryck (och inte minst då de kan vara väldigt svårtolkade). Det finns därför exempel på magiker som faktiskt blivit galna av att försöka använda denna färdighet i Skugglandet då deras bräckliga sinnen inte kunnat hantera överflödet av magisk sensorisk information eller som kanske inte klarat av att hantera insikten i det de iakttagit...

Skugglandet skulle alltså för en person med färdigheten Magiförnimmelse framstå som en skrämmande plats då intrycken är väldigt starka och kaotiska.

En annan sak man skulle kunna förnimma är även att magin i Skugglandet verkar...annorlunda. De magiska lagarna verkar inte riktigt förhålla sig på samma vis och magin har en egendomlig tendens att framstå som...levande i Skugglandet, nästan som om den hade ett eget medvetande...

Frågan en magiker kan tänkas tvinga ställa sig i Skugglandet blir således "Är det jag som använder magin eller är det magin som använder mig?" en fråga som naturligtvis inte är betryggande då man gör bruk av magi.

Vad gäller att man skulle kunna iaktta naturlagarna med magiförnimmelse så är problemet att de i skugglandet verkar...bete sig lite som de vill, vilket inte gör en mindre förvirrad även om man iakttar hur magin förhåller sig. Exempelvis Drakarna har dock tack var just sin fantastiska förmåga att förnimma magi också en mycket djupinsikt i Skugglandets natur. Detta ligger dock i regel bortom männsklig fattningsförmåga.

Vad gäller förmågan att orientera sig i Skugglandet så är detta ofta något av en omöjligthet för vanliga dödliga från Mundanas yta. Skugglandsfolken å andra sidan verkar inte ha några problem med detta och inte heller drakarna...

Sebastian - som fick idéer på ännu ett par saker att avhandla i den förhoppningsvis kommande boken om Skugglandet samt i en eventuell Mystik&magi 2.0...
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Att förnimma det magiska i Skugglandet

Tackar, detta var mycket intressanta tankar som jag hoppas förverkligas :gremlaugh:
De gånger jag spellet skugglandet har elementarvarelser varit intelligenta och levt i samhällen, t.ex. undiner i ett vattenfall och golemer i ett berg.
Samt även lite talande djur samt ett träd som behövde en golem och en undin som skötare :gremsmile:

Färdighet kontra sinne är intressant, samma sak gäller ju Andeförnimmelse, men man kan väl säga i allmänhet att en magiker som har färdigheten magiförnimmelse kan förnimma filament av längden ett eller högre medan en drake som har grundegenskapen magiförnimmelse kan se alla potentiella filament med längden noll? Samt även ha en allmänt bättre uppfattning om magin.
Går det att jämföra färdighetsvärdet med grundegenskapen? En magiker med 28 i magiförnimmelse (nu snackar vi underbarnet nr 1 som levt i 328 år tack vare biotropiska ritualer), har han bättre uppfattning än en varelse med 4 i magiförnimmelse som grundegenskap?
 
Top