Nekromanti Skugglandet enligt Daak?

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Jag undrar hur Daakkyrkan ser på skugglandet? Jag uppfattar det som om de flesta i Mundana känner till begreppet skugglandet, men att olika religioner har olika förklaringar på vad det egentligen är. Vidare så föreställer jag mig att Daakkyrkan inte precis ser skugglandet som ett slags paradis, för att uttrycka det milt. Men hur exakt skulle en Daakpräst i Er kampanj förklara vad skugglandet är? Själv har jag lite trevande förklarat det som ett slags gränsland mellan det demoniska planet och Mundana, där allsköns vidriga vedervärdiga odaakaktiga varelser finns. Men jag skulle gärna höra hur Era daakpräster skulle redogöra för det hela. Tack på förhand!
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Till att börja med tror jag att folk vet att skugglandet finns eller känner till begreppet skugglandet (just skugglandet då). I olika kulturer så har det troligtvis andra namn för det och dessa är troligtvis mest förekommande i sagor för att skrämma barn som inte beter sig som de ska och det är nog precis så i Jargien med. Lite som folksägner om "tomtar och troll". Just Daakkyrkan tror jag inte aktivt talar om skugglandet för att de inte vill att folket ska veta om detta odaakaktiga ställe (om ens alla präster nu vet om det), men när de talar om det tror jag, som du skriver att de talar om skugglandet som en plats där demoner finns, ett ställe där Daaks fiender gömmer sig för hans heliga ljus. Men som jag skrev tidigare tror jag även att det i Jargien förekommer sagor och berättelser om de varelser som finns där men att de kanske inte aktivt refererar till skugglandet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag skulle nog säga att Daak ser skugglandet som en del av "helvetet", sen tror jag inte rikigt skugglandet är lika kännt i jargien eftersom det till stora delar består av civilisation, vilket gör det väldigt svårt för skugglandet att manifistera sig.
Möjligtvis i utkanten av jargien skulle det kunna manifistera sig eller i kammor och då skulle det med största sannolikhet jämföras med helvetet.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
De kanske ser skugglandet som ett misslyckat försök av någon av Daaks fiender att skapa en egen värld utan någon Daak i. Vilket naturligtvis blev ett stort fiasko.

Edit: Jag menar en värld utan Daak. Hur skulle det se ut? Ja titta bara på skuggvärlden!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jag undrar om en Daak-präst ens skulle erkänna Skugglandets existens som en entitet. Få vet om att det faktiskt finns, och färre ändå är nog skolade Daak-förkunnare.

Det låter som ogudaktig sagor, vidskepelse och skrock! En sann Daak-troende skulle aldrig låta sig luras på avvägar!
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det här är en jättehäftig idé, och kan tänkas säga en del om daakkyrkan; varje religion existerar för att möjliggöra glädje och värdighet i en värld som vill krossa båda delarna. Daakkyrkan har httills haft väldigt lite glädje i sig, och ännu mindre vision. Om skillnaden mellan världen med Daak, och världen utan Daak, är så uppenbar, och består av solsken, civilisation, frånvaro av mordiska "demoner" och möjligheten att undvika elaka härskare, så blir denna frånvaro plötsligt mer begriplig; man har s.a.s. redan uppnått stora delar av sitt ideal.

Det förklarar också varför det jargiska samhället är så tättbebyggt som det beskrivs; skugglandet manifesteras där folk är få, och kunskaperna begränsade - mao. öter de de delar av verkligheten där människor inte upprätthåller civilisationens fana och daaks ord. Om vi tänker oss en gammelzoroastrisk världsbild, där daak inte bara slåss mot demoner utan också mot "gråheten"/"intigheten" (representerad av skugglandet), så blir frånvaron av skuggland i Jargien ett teologiskt integrerat bevis på hur gott jargien jämförelsevis är. Det tar också bort behovet av en personlig djävulsfigur med samma maktnivå som Daak, och möjliggör sättandet av Antimon som den ledande demonen (koalitionen mot daak).

Om daakkyrkan alltså står i ett tvåfrontskrig - mot synd, för civilisation - så blir många av dess peculiariteter mer begripliga. Bravo Iskaral; jättehäftig ide
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Du får inte glöma att skugglandet kan manifistera sig i städer, men det är extremt ovanligt.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Vicotnik said:
Du får inte glöma att skugglandet kan manifistera sig i städer, men det är extremt ovanligt.
Fair. Det beskrivs dock som städer utan system, utan ordning. Vilket i sin tur skapar ett religiöst imperativ kring stadsplanering.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Precis min tanke, skugglandet är sagor, skrock och vidskepelse som pöblen hittat på för att underhålla eller skrämma barn. Merparten av Mundanas befolkning har nog ingen aning om att det ens finns.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Tack så mycket Tell! Det var bara en tanke, men den kanske var riktigt bra :gremsmile: Nu får jag lust att skicka en högst motvillig Daakpräst "ner" i skugglandet. Jag måste bara komma på en tvingande anledning. En så viktig anledning att alla medel är tillåtna. Kanske måste han (finns kvinnliga Daakpräster?) till och med liera sig med en NEJ SÄG DET INTE! Jo jag säger det: En alv! Och en Magiker! Ja det finns nog en kampanj här någonstans.

Tänk till exempel att Prästen nödgas rekvirera en alv och en magiker som hålls av inkvisitionen. Han har hållhakar på dem (familjemedlemmar t.ex.) som gör att de måste hjälpa honom. Och så reser de omkring tillsammans för att finna en väg till dit demoner kommer när de kommer hem. De söker i bibliotek och samlar in folksagor och reser genom mörka skogar och upplever en massa bisarra äventyr tillsammans.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Vad händer förresten med skugglandet under en periaptid eller vad det heter? Kan man fly undan mörkret till skugglandet. Kan man ha tagit saker med sig från tiden före förra periaptiden för 10 000 år sedan? Underbara saker, förfärliga saker. Kanske något för en ny tråd.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I GG Kays 'Last Light of the Sun' är en huvudperson en pseudokristen pseudowalesisk präst som konfronteras med féerna och deras värld. Det är svårt att sammanfatta hans syn på det hela, som är ganska intressant och läsvärd, men basically kokar det ned till att han VET att févärlden existerar, och han VET att religionens präster och skrifter far med osanning när de hävdar att den inte gör det, men han är också ganska övertygad om att févärlden är dödlig, destruktiv och farlig för människors själar, och att det därför är med ett gott syfte som religionen far med osannning i denna fråga, och han stöttar helt religionens läror härvidlag. Detta till trots bär han själv på en gammal synd, som var att när hans fru var döende och inga böner hjälpte bar han henne till en gammal gravkummel där féerna sades bo och bönföll fédrottningen om hjälp.

Detta tycker jag är ett bra förhållningssätt i Eon; Daak-präster framstår som inskränkta och idiotiska om de inte egentligen har accepterat att grejer som magi, skugglandet, rentav andra gudar finns. De ska vara lärda män för tusan, de måste ju ha nån slags jävla rationalitet! Ett mycket bättre sätt att hantera Daak-präster, imo, är att låta dem stötta religionens strika 'Nej! Det finns inte!'-hållning i dessa frågor av mer pragmatiska skäl, dvs i syfte att avleda mer simpla människor från fördärv.
 
Top