Nekromanti Skrivhjälp?

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Någon som skulle känna för att snickra lite på land till min värld...jag har kört fast en aning just nu när min kompanjon gör sin värnplikt. Det finns en smula text att ta hänsyn till, men inte mycket. Skulle förmodligen kunna posta det med här på forumet utan att det skulle bli jobbigt att läsa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
(Det var ju så rätt men ändå så fel) Skumme Ralf: Tyvärr kan jag inte sälja örterna till dig, jag har tappat pungen.
Vissa saker skämtar man inte om! :gremshocked:
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
mmm...Jag menade det seriöst, att han tappat pungen som innehöll örten alltså, men spelarna tolkade det ju som de kände för.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lite mer detaljer, tack!

Liksom, fantasyvärldar finns det tretton på dussinet av. Varför ska vi skriva på just din?

Sälj dig!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Lite mer detaljer, tack!

Liksom, fantasyvärldar finns det tretton på dussinet av. Varför ska vi skriva på just din?
För att han inte riktigt kan specificera vad han vill ha och man därmed får ganska fria händer?

Sälj dig!
Ehm... Det finns lagar mot sånt. Jaha, du menade så! :gremgrin:
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Lite mer detaljer, tack!

Jag slutade i och för sig på jobbet för att jag inte gillar att hålla på med säljsnack, men kan ju försöka mig på lite när det gäller annat än pensionsförsäkringar.


I just den här texten så behöver man inte bry sig speciellt mycket om något annat än människor, även om det finns alver, dvärgar, reptilmän osv.

Det jag vill ha ut av texten är en översikt över om de har någon vara som andra länder vill ha, vad de har för "kultur", är centralmakten stark eller gör provinserna som de vill, vad har en person av "fin" familj för rättigheter gentemot personer av inte så "fin" familj.

Magi är ovanligt och handlar om att kanske påskynda sårläkning en smula, öka sin uppfattningsförmåga litet (lite skarpare syn, höra lite bättre en stund), dölja sig lite bättre (inte bli osynlig, men en aning suddig), tända en eld utan verktyg, få en fisk att hoppa upp på land, tala med och kontrollera andar (möjligtvis). För "vanliga" människor spelare det ingen större roll eftersom det är okännt och det okända är farligt.

Gudarna finns och påverkar människornas liv till viss del, de hoppar naturligtvis inte fram från ingenstanns och delar ut gudomliga uppdrag till höger och vänster, men de tar väldigt allvarligt på folk som försöker komma på hur det ligger till med gudarnas väsen, tvivlare och avvikare. Så en blixt från klar himmel kan ju komma. Präster är naturligtvis väldigt respekterade och gillar att lägga sig i politik, och det är vanligare att de straffar folk med felaktiga åsikter än att blixten kommer.

Arméer bygger till större delen på legosoldater, feodalism och/eller en mindre andel killar som är anställda direkt av "kronan". Vissa prästerskap har egna arméer av yrkessoldater. Inga paladiner (fantasy paladiner dvs. sen att jag hört/läst att både Karl den stores och Kung Arturs inre krets av riddare kallas för det spelar ingen större roll), bara vanliga nissar med stark tro, i vissa fall finns det krigarpräster.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lite mer detaljer, tack!

Ska jag vara elak?

Jag vet fortfarande inte vad som gör din spelvärld speciell, eller om man så vill, varför jag ska skriva till just din värld. För att vara elak så lät det där som baksidesblurben på ungefär vilket som helst av de där tretton dussinfantasyspelen som finns ute i butik just nu.

Så låt oss omformulera frågan. Varför ska jag lägga ner en massa energi på din värld, när motsvarande energi redan är nerlagd i till exempel Forgotten Realms eller Eon, som, enligt vad jag kan se av din blurb, passar in på blurben till typ 95%? Vad ger din värld den där extra nivån "oomph!" som jag inte kan få någon annanstans?
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Lite mer detaljer, tack!

Det lät som baksidesblurb för att man kan säga att det är en baksidesblurb.

Det är bara en värld, jag har inget regelsystem som kan komma med nyheter eller så, projektet är helt inriktat på världen. Sen kan det hända att jag börjar snickra på ett system någon gång, men det är inte i mitt intresse just nu.

Det enda som finns regelmässigt är grundegenskapsmodifikationer till både Eon och DoD, och ett utkast till kunskapsfärdigheter.

Det var först nyligen jag började gå ifrån den gamla idén om att det skulle vara en alternativ värld för gruppens DoD spelande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Lite mer detaljer, tack! [OT]

Nä, däremot finns det lagar mot att sälja andra. Så det så.
Kan man inte säga att det på sätt och vis var vad Krille gjorde när han uppmanade honom att sälja sig själv?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lite mer detaljer, tack!

"Det är bara en värld, jag har inget regelsystem som kan komma med nyheter eller så, projektet är helt inriktat på världen. Sen kan det hända att jag börjar snickra på ett system någon gång, men det är inte i mitt intresse just nu."

Reglerna intresserar mig inte särskilt mycket i nuläget. Vad jag vill ha fram är att om världen bara är ännu ett exemplar av dussinfantasy så blir den det trettonde på dussinet. Således försöker jag dra ur dig vad som är intressant och unikt med din värld. Helt enkelt vad som jag inte får av Mundana, Forgotten Realms eller Ereb Altor.

För att ta ett exempel: Skymningshem började som en alternativ värld till Eon. Hade jag bara skrivit det så hade jag nog inte fått särskilt många intressenter. Det finns ju redan en värld till Eon, så varför lägga ner energi på en till?

Alltså var jag tvungen att tala om vad som skiljde sig. Det är en mer orientalisk-inspirerad värld, med en radikalt skild flora och fauna på en värld som huvudsakligen är vattentäckt, vars himmel är grön och domineras av Gudarnas hemvist, en enorm tvärbandad himlakropp som täcker stora delar av himlen. Alver, dvärgar, orcher et cetera saknas helt. Världen är också ett experiment för att se hur mycket science fiction som man kan få in i en fantasyvärld utan att det märks. Stämningen känns lätt igen från diverse manga, anime, jidai geki och wuxia - det är den sortens stämning där hjälten uttrycker sin högaktning för skurken, och skurken medger att det är en ära att möta hjälten men att han inte kan avvika från sin stig, och sedan flyger de på varandra i ett utfall av poetiskt våld, varefter den ene sjunker ner död med blodssprut från halsen i motljus...

Vid det här laget börjar man komma någon vart. Nu börjar det kännas som att världen är unik, att det är något som inte har funnits förut, och att det inte är helt vanlig dussinfantasy utan att det har existensberättigande i sig själv.

Så, helt enkelt, vad är det som gör din värld till något annat än den trettonde standardfantasyvärlden på dussinet? Vad är det jag får från den som jag inte får från Mundana, Forgotten Realms eller Trudvang? Vad är det som motiverar författarna att skriva till just din värld, och inte till någon av de tidigare nämnda?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Lite mer detaljer, tack! [OT]

Kan man inte säga att det på sätt och vis var vad Krille gjorde när han uppmanade honom att sälja sig själv?

Det beror på om Krille tjänar någonting på det eller inte. :gremwink:
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Lite mer detaljer, tack!

Jag har en del små anteckningar om en värld som, är det meningen, ska förmedla en känsla av den muslimska världen runt korstågstiden (korstågen borträknat).

Men i den värld som jag arbetar på är det väl mer en känsla av de tre musketörerna. Dueller till första blodet efter ett längre utbyte av förolämpningar, det viktiga är att få motståndaren att tappa ansiktet. "Kardinalen" som planerar att ta över tronen med diverse olika medel. Gammla (o)vänner som kämpar för andra sidan och som man naturligtvis måste ha ett samtal med innan man går över till att fäktas. Så länge allt följer "ritualerna" som finns.

Det var i och för sig inte planerat att vara så, utan det blev bara så en kväll när vi satt och spelade och våran sl för kvällen gav oss fiender som slängde ur sig diverse "din ysling", "Vakter, grip dem!", "Men gör något då Pierre!". Speciellare än så blir det inte, och det är fortfarande inget man kan kalla speciellt.
 
Top