Nekromanti Skriver på krönikan

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Snart kommer krönikan från min pågående D&D-kampanj upp. Jag vet att jag sagt det förut men då blev spelmötet uppskjutet, och nu spelade vi igår. Den blir lång händelserik.
De modiga äventyrarna Elion (halvalv-rouge), Jovar (havlalv-druid) och Thorogrim (dvärg-fighter) började äventyret under mönstring och fick reda på att de skulle utföra sin värnplikt vid ett av de torn som år placerade längst kusten för att hålla utkik efter bland annat pirater ute på havet. Det blev ett ritkigt spånnande spelmöte där rollpersonerna var nära att dö flera gånger.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Det blev ett ritkigt spånnande spelmöte där rollpersonerna var nära att dö flera gånger.

trevligt trevligt
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
öhh

asså jag vet hur mycket jag själv hatar när andra kritiserar mej på forumet... men två halvalver i samma spel grupp är inte de två för mycket halvalver är faktiskt ganska sällsynta... eller?
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: öhh

Beror lite på vilket universa du använder. Är det en spelvärld där alver och människor inte möts särskilt ofta, eller krigar, så är de sällsynta. Men i tex FR, där det på många ställen faktiskt finns en fredlig coexistens mellan raserna, kan det finnas högre koncentrationer av halvalver...

Dessutom: Vad säger att de två halvalverna inte har slagit sig ihop just pg av att det finns så få som dem?
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: öhh

I Cormyr är 10% halv-alver, Cormanthor 10%, Dalelands 5% annars brukar siffran ligga runt 3%, så visst är de ovanliga men inte så värst. Skall man gå efter statistik och befolkningsmängd mm, så borde ju alla spelgrupper i stort bara bestå av människor (untantaget vissa områden).
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
ja me!

jag gillar också halv-alver speciellt efter Dragon Lance böckerna där Tanis regerar!!!!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: öhh

asså jag vet hur mycket jag själv hatar när andra kritiserar mig på forumet...

Då ska jag passa på att kritisera dig lite.../images/icons/devil.gif
Jag tycker om när folk säger emot mig; då får jag ju tillfälle att säga emot tillbaka och vi får vad som kallas en diskussion. I bästa fall får alla inblandade något att tänka på, och om inte det händer har åtminstone alla inblandade fått tillfälle att säga sin åsikt.

men två halvalver i samma spelgrupp är inte de två för mycket halvalver är faktiskt ganska sällsynta...

Tja, äventyrare i allmänhet är väl ganska sällsynta; ska man tvingas ta hänsyn till sånt borde de flesta rollpersonerna vara human commoners.

Men rent allmänt håller jag med dig - ju mera avvikande från standarden en rollperson är, desto bättre orsak borde spelaren ge. T. ex behövs det inte särskilt mycket i form av bakgrundshistoria om man vill spela human fighter, lvl 1 i en standardfantasysetting, men vill man spela en half-orc noble lvl 5/paladin lvl 7 borde man ha en någorlunda trovärdig förklaring.

Men för en så vanlig fantasyföreteelse som en halvalv kräver inte jag någon större ansträngning, jag skulle gärna vilja att någon i min spelgrupp spelade någonting annat än människa ibland.

(Osaklig kommentar: var det inte du som hade en spelgrupp med en minotaur och en shadow i?)

/JPS
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: öhh

"Men rent allmänt håller jag med dig - ju mera avvikande från standarden en rollperson är, desto bättre orsak borde spelaren ge. T. ex behövs det inte särskilt mycket i form av bakgrundshistoria om man vill spela human fighter, lvl 1 i en standardfantasysetting, men vill man spela en half-orc noble lvl 5/paladin lvl 7 borde man ha en någorlunda trovärdig förklaring."

håller med helt och hållet, tyvärr ingen diskussion här.....

och vad det göller din osakliga kommentar, jo de är jag men det va vår DMs fel och lite oss andra kanske... men i alla fall de beror på va man vill spela halv-alv gruppen verkade så vanlig utom de två halv-alverna....
 
Top