Nekromanti Skrivarcirkel på Rollspel.nu?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag tycker om att skriva, men det är svårt att hinna med, få tummen ur och så vidare. Man har oftast inte så mycket fritid som man önskar och när man väl har den så är det inte alltid man har rätt mood för att sätta sig ned och skriva. Speciellt inte eftersom man oftast tänker för stort och siktar alldeles för högt.

Ett annat problem är att få seriös,kreativ respons. Familjen är oftast för snäll eller för ointresserad osv.

Just därför tänkte jag föreslå att starta en liten skrivarcirkel, eller skrivworkshop, här via Rollspel.nu. Jag tänker mig att man dror ihop alla glada frivilliga och varje eller varannan vecka sätter upp ett tema. Alla får sätta ett tema. Vi gör upp en turordning.

På det temat ska man skriva en text under den överenskomna tidsfristen. Sedan ska var och en försöka att lämna minst en kritisk, givande kommentar på varje text.

Vad man tillåts skriva för texter varierar så länge det är konstnärligt. Min tanke är att man inte ska pyssla med regeltexter, facktexter och sådana saker. Om man däremot skriver en kort novell, en dikt eller en sångtext - det spelar ingen roll.

Dock ska vi koncentrera oss på korta texter, så att alla hinner skriva och läsa. Säg att man inte skriver berättelser på mer än 5-10 A4 med 1,5 radavstånd och teckenstorlek 10-12.

Någon som är sugen?
I så fall är det bara att slänga in anmälan här så kör vi igång en tråd i Kulturforumet när tiden är mogen. =)

Och kom gärna med förslag på allt det som sagts och föreslagits av mig. Föreslå tidsfrist, textlängd, kommentarystem osv.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Intressant idé (och ja, jag vill vara med).

Jag tror att man skall se till att inte ha för täta "inlämningar". 1 gång i månaden tror jag kan vara vettigt beroende på antal deltagare. Eller absolut snabbast varannan vecka. Särskilt om det är på ett givet tema. Det är inte alltid man får inspirationen att flyta.

Det är även viktigt att folk lämnar prestige utanför det hela och är öppna på att ta emot kritik.

/Ulfgeir
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ulfgeir said:
Jag tror att man skall se till att inte ha för täta "inlämningar". 1 gång i månaden tror jag kan vara vettigt beroende på antal deltagare. Eller absolut snabbast varannan vecka. Särskilt om det är på ett givet tema. Det är inte alltid man får inspirationen att flyta.

Det är även viktigt att folk lämnar prestige utanför det hela och är öppna på att ta emot kritik.
Jättebra skrivet. Jag kan inte göra annat än att hålla med om vartenda ord!
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Jag har vid det här laget samlat ihop en himla massa hp i just skrivarkurser och har därmed viss insikt i att skicka inlämningar till varandra samt att komma med vettig kritik.

Först kan jag bara hålla med om vad som redan sagts, att ha inlämningar oftare än en gång i månaden kommer antingen knäcka folk eller resultera i slarviga texter och usel kritik.

Sedan måste jag tyvärr säga att 5-10 sidor kommer bli i längsta laget om man förväntas läsa många texter. När jag gick kurs så arbetade vi mestadels i grupper om 5-6 personer och skickade aldrig mer än 3 sidor till varandra. Så där gäller det att hitta en bra balansgång mellan textlängd och hur många texter man ska läsa (har du tänkt att alla ska läsa allas så kan det lätt bli väldigt tokigt).

Sedan skadar det inte att ta upp lite riktlinjer för kritik innan man börjar, vad jag lärt mig av mina kurser är att svenskar överlag är rätt så dåliga på konstruktiv kritik och alldeles för artiga för att säga något negativt. Ett väldigt enkelt tips är att den som skrivit texten själv uttrycker vilken kritik den efterfrågar. Exempelvis: "Hur fungerar dialogen?", "Är den här karaktären trovärdig?" Det gör det lättare för den som läser texten att jobba med den samt det är troligare att skribenten faktiskt får kritik som den har nytta av.

Beundransvärt initiativ för övrigt, jag är väl förtrogen med problemet att hitta någon som vill läsa ens texter och tycka till. Inte ens de som erbjudit sig och lovat tenderar att fullfölja i slutändan. Nu har jag åtminstone turen att genom skrivarkurserna lärt känna många likasinnade så för min del har det blivit något lättare att hitta folk att testa mitt material på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jättebra input. Ledsen att jag inte svarat. Har helt missat att det kommit svar i tråden.

Nu gör jag det i alla fall så får vi hoppas att andra också ser den så att vi kan bli några stycken. =)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Yes/Bankomaten

Cool idé. Funderar på om jag kan bidra med mina egna världstexter här, dvs de som är prosaistiska. Har en hel del sångtexter jag gärna bidrar med. Vismusik!

Kanske kan detta nyttjas för mitt nästa projekt också om cirkeln lever året ut. Håller ögonen på detta.

Tills dess bidrar jag med en av mina vistexter: Bankomaten diktad i mitten av 90 talet. Musiken är i stort sett Tjena Assistenten med Cornelis men inte riktigt.

Tjena bankomaten nu är jag här igen
Jag tänkte väl ta ut en 800 spänn
Sen tänkte jag gå på krogen och supa mig redlöst full
allt för den fördömda kärlekens skull

Så tar jag upp mitt kort och stoppar det i springan
Precis som gjort så många gånger innan
Så sugs det in i maskinen med ett smack och med ett smäck
Då dundrar det i lådan så är kortfan plötsligt väck

Så tillfrågas man om sin rent personliga kod
Automatiken gör sitt bästa eller vad automatiken förmår
Så nås man av beskedet vi kan ej kontakta din bank
Tack för det bankomaten men jag är fortfarande pank

Så försöker man ett par gånger så plötsligt får man ta ut
Men mineslappen skriker att ditt slado är helt slut
Jag trycker febrilt på knapparna men ditt kort är makulerat.......
....Då låna till en fylla och sen minns jag inge mera.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag suger på att skriva skönlitterära texter. Det är oftast det ssom bashas mest i mina recensioner. krank sa något om att de var så usla att hans själ dog en smula... Eller något mindre snällt (eller hur det nu var :gremwink: ). Jag har haft ångest att skriva sådana ett långt tag, men jag gillar dem och känner jag behöver bli bättre på det inför Leviathan. Det här kanske kan passa mig så skriv upp mig som intresserad.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Jag gillar också det här initiativet. Har vi inte gjort något liknande tidigare Solvebring? Vill minnas att du hade ett littearturforum ett kort tag, eller om de tvar här, där vi skrev korta texter. Inte så seriöst med respons den gången utan mer fokus på att få tummen ur.

Jag tycker hur som helst att det låter trevligt. Håller med Tibbelin om att en gång i månaden nog är lagom och att man inte ska ha för långa texter.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Man kan ju fortfarande skriva på ett längre manus men när det är dags för respons så skickar man bara iväg ett urval till de andra deltagarna. Så har jag jobbat en hel del, dock kan man ibland behöva komplettera med en liten vägledande resumé så respondenten snabbt hittar stämningen på texten den läser.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Johoohno said:
Jag gillar också det här initiativet. Har vi inte gjort något liknande tidigare Solvebring? Vill minnas att du hade ett littearturforum ett kort tag, eller om de tvar här, där vi skrev korta texter. Inte så seriöst med respons den gången utan mer fokus på att få tummen ur.

Jag tycker hur som helst att det låter trevligt. Håller med Tibbelin om att en gång i månaden nog är lagom och att man inte ska ha för långa texter.
Ja, jag hade ett forum som jag kallade Skribber, som just handlade om att träffa likasinnade, amatörer som proffs, och att skriva tillsammans, diskutera litteratur osv. Det lossnade dock aldrig riktigt. Det drog inte nog med folk för att ta fart.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
  • Den kommer att äga rum i en tråd i Kulturforumet.
  • Varje månad sätts ett specifikt tema som man ska författa en text på.
  • Deltagarna turas om att bestämma tema. Vi följer turordningen enligt användarnamn i alfabetisk ordning.
  • Cirkeln startar från och med datumet på dagen då första temat läggs in.
  • Varje tema ska ha sin egen inläggsrubrik: "Tema - Kärlek".
  • Inriktningen är skönlitterär prosa.
  • Texten ska vara skriven med ett brukligt, läsbart typsnitt, storlek 12 pt, radavstånd 1,5 pt. God styckesindelning fordras för läsbarheten.
  • Texten ska vara ca max åtta A4-sidor lång. Har man en längre text kan man länka till hela texten vid sidan av om man vill - kommentarar på det sker utanför tråden.
  • Alla ska försöka lämna en kommentar var till varje bidrag (än så länge, blir vi förmånga bör det justeras).
  • Textförfattaren får själv ta upp de bitar som denne främst söker kommentarar på.
  • Kommenteringen sker i tråden. Fri diskussion och kommentering av texterna råder fram till inlämning.
  • Texten ska vara sparad som PDF och ska bifogas med inlägget, alternativt länkas om den läggs upp någon annanstans. Lägg inte in texten i ett inlägg, det blir för stora inlägg då. (Kan lägga upp olika guider för att spara PDF-filer).
  • Alternativ till PDF är länk till Google Docs-dokument om inte fordrar googlekonto för visning.
  • Efter en månad, inom loppet av fem dagar före till fem dagar efter datumet på dagen, är deadline.
  • Kommer man inte att bidra den månaden lämnar man in ett pass-inlägg.
  • När alla bidragit eller passat senast fem dagar efter datum på dagen lägger man fram ett nytt tema.
  • Nya deltagare kan anmäla intresse i tråden. Man får då vara med från starten av nästkommande tema.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag tillhör gruppen av personer som vill slå andra med björkris då den säger "X antal sidor" och kontrar alltid med "Du menar hur många tecken (inkl. blanksteg)?" istället eftersom det skapar mindre problem, fusk och fulande med layoutande. :gremtongue:

Det enda övriga jag vill reservera mig om är "ge bidrag på alla" av just den anledningen som du skriver - blir det för många kan det bli jobbigt, men det är nog inte ett problem i början.

Så överlag tycker jag det låter helt okej. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Robert Jonsson said:
Jag tillhör gruppen av personer som vill slå andra med björkris då den säger "X antal sidor" och kontrar alltid med "Du menar hur många tecken (inkl. blanksteg)?" istället eftersom det skapar mindre problem, fusk och fulande med layoutande. :gremtongue:

Det enda övriga jag vill reservera mig om är "ge bidrag på alla" av just den anledningen som du skriver - blir det för många kan det bli jobbigt, men det är nog inte ett problem i början.

Så överlag tycker jag det låter helt okej. :gremsmile:
Jo, jag har tänkt samma tanke, att man bör dra gränser genom att bestämma antalet tecken (inkl blanksteg, ja), fast eftersom jag inte har någon bra koll på hur många sidor X tecken motsvarar, speciellt inte efter ramarna "12 pt, 1,5 pt radavstånd" (brukligt för romanmanus) så kunde jag inte skriva det.

Och tja, jo. Det där med att alla ska kommentera minst en grej på varje. Kanske kunde man säga att alla ska kommentera minst ett bidrag? ... Då är det bara att hoppas att ingen blir utan kommentarer. :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Blir det få är det som sagt var inget problem, annars kan man använda modellen "A kommenterar B som kommenterar C som kommenterar A". Alltså, en cirkel. Sen turar man om så att alla får kommentera varandras och inte en och samma person hela tiden.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
8 sidor känns väldigt mycket. Jag drar gärna ner det till hälften. Eller så kanske varje deltagare bara behöver ge en annan respons.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Tänk på att det är storlek 12 och 1½ radsavstånd också. Det är en väldig skillnad mot standarden på storlek 10 och 1 radsavstånd. Då är det princip redan hälften och inte så mycket (eller är det jag som är konstig?). Sen står det ju inte att du *måste* skriva så långt, bara att du mest får skriva det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Robert Jonsson said:
Tänk på att det är storlek 12 och 1½ radsavstånd också. Det är en väldig skillnad mot standarden på storlek 10 och 1 radsavstånd. Då är det princip redan hälften och inte så mycket (eller är det jag som är konstig?). Sen står det ju inte att du *måste* skriva så långt, bara att du mest får skriva det.
Just precis.

... Känner man för att skriva en sida så är det helt okej. Det finns inget minimum, bara ett maximum just för att vi behöver ta hänsyn till folks tidsbrist. Känner man sig färdig efter bara en eller två sidor är det helt okej. Att det känns bekvämt och roligt är det viktigaste.
 
Top