Skriva ut/trycka små upplagor

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Jag har låtit trycka konsttryck ett par gånger hos ett tryckeri i Stockholm, och de har blivit jättefina. Grejen är dock att för att det ska vara värt det behöver man trycka 50-100 exemplar.

Ganska ofta känner jag att jag skulle vilja göra en betydligt mindre upplaga, för eget bruk (t.ex att färglägga, göra kollage, etc.) eller för att ge bort som gåva. Tänk 2-10 ex.

Är det någon som känner till en bra, smidig tjänst för just detta? Önskemål:
  • En kostnadsmodell som gör det värt att trycka små upplagor, en handfull exemplar.
  • Väldigt gärna en smidig webbklient.
  • Som minst upp till storlek a3.
  • Olika val av papper (vill gärna ha obestruket, kraftigt papper).
  • Jag kommer i första hand vilja ha svartvitt tryck, men färg eller specialmaterial/specialfärg kan vara kul, t.ex. metallfärg, självlysande, etc.
  • Att köpa en egen skrivare är inte ett alternativ. Jag har varken lust eller plats.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Är orginalet digitalt. Testa Crimson som egentligen är främst fotointriktat men borde gå för annat också. De har många papperskvaliteter att välja mellan.
Jag har dock inte beställt något där men vår fotogrupp har fått lite prover av fotopapper från dem.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Är orginalet digitalt. Testa Crimson som egentligen är främst fotointriktat men borde gå för annat också. De har många papperskvaliteter att välja mellan.
Jag har dock inte beställt något där men vår fotogrupp har fått lite prover av fotopapper från dem.
Priserna är långt över vad jag tänkt mig. En utskrift på 20*20 cm akvarellpapper kostar 324 kronor, och 30*40 cm kostar över 400 kronor. Jag tänker mig som mest någon hundring för ett a3-tryck.
 
Top