Nekromanti Skriva uppdrag - hur man gör det enkelt för sig

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hej! Här är något som jag själv letat efter länge men först funnit nu. Ett sätt att layouta ett äventyr på när man skriver det. Jag tänkte dela det med forumet till de som har en idé men har svårt att få det på papper.

Egentligen kommer detta system ifrån Coriolis, ett "rymd" rollspel. Jag tänkte mest sammanfatta hur man deras uppdrag är strukturerade och hur man själv kan strukturera sitt uppdrag, oavsett vilken värld det utspelar sig i.

Om vi antar att vi börjar med en vag idé av vad hela uppdraget ska handla om. Låt oss säga att RP ska frakta ett mystiskt paket till en avlägsen by. Paketet innehåller egentligen ingenting, utan avsändaren vill egentligen bara locka RP till byn. Avsändaren är en alien som antagit mänsklig form och denna by är full av hans barn som livnär sig på de "budbärare" som han lockar dit.

Nu har vi en grundtanke, men var ska man börja? Denna situation finner jag mig ofta i. Enligt detta system börjar man dela in det i c antal stora stycken, eller akter, som de kallas i Coriolis. Låt oss säga att vi vill dela in det i 4 akter.

Första akten kan vara hur RP träffar uppdragsgivaren och motiveras att ge sig ut på resan och om resan dit. Andra akten kan handla om hur de kommer dit och börjar upptäcka att något inte stämmer, eventuellt stöter de på aliens. Fjärde akten handlar om att fly/utförska/utrota dem.

Nu har vi styckat in uppdraget. Vad man gör nu är att man tar varje akt och bestämmer några "mål" eller tankar om vad akten resulterar i och ska innefatta och även miljön det utspelar sig i. I akt 1 kan målet vara att RP ska resa iväg. Tankar kan vara att de ska få en viss känsla av att avsändaren är speciell, samtidigt som avsändaren kanske ska erbjuda något som äventyrarna vill ha. Miljön kan vara en stad som man ger ett namn, placerar in på en större karta och kanske även att man skriver ner lite om känslan i staden. Kan vara "typ som staden i star wars episod ett med de flygande bilarna" eller "lite läskig och deppig med mycket metall och grå betong".

Nu delar vi upp akten i scener. För varje scen skriver vi upp ett mål och lite bakgrundsfakta, så som karaktärer och kartor för miljön. Detta ska vara lite mer detaljerat. Man gör det så detaljerat som man som spelledare känner för. Man kan skriva upp ordagrant texter man läser upp eller bara rita lite kartor och skriva stödord.

I akt ett kan första scenen vara hur rollpersonen kommer in i staden. Målet är att RP ska få en känsla för staden och känna stämningen som uppdraget ska ha. Bakgrundsfakta kan vara en stadskarta, lite anteckningar om en värdshus värd som de kommer träffa, kanske en liten text om när de kliver in igenom stadsmuren, en kort lista på lite varor som säljs och kanske några personbeskrivningar av lite adelsmän/uteliggare osv.

Andra scenen kan ha som mål att RP ska träffa uppdragsgivaren. Då kan detaljerna vara en beskrivning av hur avsändarens hus, kläder, ansikte, röst osv. är. Man kan även skriva ned lite idéer om varför de träffar honom. Kan vara "de behöver jobb, hittar hans annons", "blir jagade av tjuvar, han ger dem skydd", "blir tillfångatagna av polisen för något, han löser ut dem om de hjälper honom". Man behöver inte slaviskt följa detta men det kan ge lite idéer om hur Rp kan träffa honom, det ger även RP lite möjlighet att leva ut sina karaktärer. Om de är tjuvar kan de stjäla något och hamna i finkan. Om de är adelsmän kan de bli jagade av tjuvar osv.

Ni förstår principen vid det här laget. Det är helt enkelt bara att man bygger upp en tydlig hierarki. jag vill även förtydliga att detta inte behöver vara ett "på räls" äventyr. Scenerna handlar bara om att ge lite struktur till äventyret. Hur detaljerat detta är och hur "strikta" scenerna är avgör om det blir ett "vi gör vad vi vill och det blir ändå ett uppdrag" eller "vi hanterar situationerna som vi blir inkastade i" uppdrag.

Hoppas detta hjälpte er, om det finns några otydligheter eller om ni bara vill bolla idéer, be my guest :gremsmile:

lycka till med skrivandet nu!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag är lite fundersam, för det låter mest som om du gör en uppdelning där.

Förklara gärna hur den här metodiken hjälper flow och känsla?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tony.M.Meijer said:
Jag är lite fundersam, för det låter mest som om du gör en uppdelning där.

Förklara gärna hur den här metodiken hjälper flow och känsla?
Syftet kanske inte är att hjälpa flow och känsla, då rubriken är "hur man gör det enkelt för sig".

Thedax, du får rätta mig om jag har fel, men metoden är väl för att det ska gå lättare att visualisera och skriva klart ett uppdrag?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag blir nyfiken på hur du implementerar flow och känsla själv för jag är osäker på de där termerna.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Niklas73 said:
Jag blir nyfiken på hur du implementerar flow och känsla själv för jag är osäker på de där termerna.
Känsla i det här fallet vad för känsla som scenariot/spelmötet skall skapa. Sättet som jag implementerar det på är helt enkelt genom att måla upp miljön på ett sätt som resonerar med den känsla jag försöker förmedla.

Exempel (skräck): Rummet är mörkt och skuggorna långa när ni kliver in i det och er lykta är otillräcklig för att lysa upp det.

Exempel (utforskande): Rummet är mörkt, men er lykta lyser tacksamt nog upp vägen när ni kliver in.

Flow är mer hur man får en bra ordning på saker och ting så att äventyret rör sig framåt på ett bra sätt och så att man inte efter varje hörn måste stanna till och rätta till något. Magiker i D&D är utmärkta flow-brytare, efter att de har bränt sina spels så är det bara rimligt att man tar en tupplur liksom.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Får jag göra ett nitpick-inlägg?

Först så tycker jag att den här diskussionen ska klippas av från startinlägget, för vi har verkligen inte diskuterat Thedax's modell.

Sen så skulle jag be Tony om att använda t. ex ordet flöde istället för flow. Flow är en term för ett medvetandetillstånd. Man kan uppnå flow i rollspel lättare om scenariot flyter på naturligt (som du beskriver) men de är inte samma sak. Jag skulle vilja undvika språkförbistring i termerna. :gremsmile:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arvidos MC said:
Först så tycker jag att den här diskussionen ska klippas av från startinlägget, för vi har verkligen inte diskuterat Thedax's modell.
Works for me, min fråga står dock fortfarande kvar. För att jag ska anse att det ska vara ett sätt att bygga scenarion så bör flöde och känsla i varje fall nämnas, eller? Det kanske är så att de flesta inte håller med om det? :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Bra skrivet. Det jag undrar lite är hur lång tid det tar att skriva ett scenario på detta sätt. Det verkar som en hel del förarbete.

/Han som kan passa på att länka till tråden om scenariostrukturer
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
För att jag ska anse att det ska vara ett sätt att bygga scenarion så bör flöde och känsla i varje fall nämnas, eller?
Jag tycker inte det. Ett scenario behöver inte vara mer än en serie platser och personer man pluggar in i en befintlig spelstil - och hur man väljer att skapa det du kallar "känsla och flow" tycker jag helt klart lika gärna kan höra till spelstilen.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Han:
Som med allt så beror det på hur detaljerat man vill skriva, hur klart man har idéen framför sig (att strukturera texten hjälper ofta mig utveckla idéen, men om man redan vet hur det ska se ut går det såklart snabbare) och hur van man är. Den första gången kan det ta ett tag men efter 2-3 gånger brukar det gå mycket smidigare!

Det är svårt att ge ett generellt svar, men om man antar att man bara har 2 akter och att man egentligen bara behöver beskriva 2 miljöer och kanske 5 personer kan man nog lyckas bli klar på en eller två kvällar :gremsmile: om man är snabb kan man säkert kasta ihop ett uppdrag på 2 timmar. Beror som sagt helt på hur långt det är och hur detaljerat man skriver. Personligen skriver jag ofta om allt så jag blir aldrig riktigt klar XD

Till de som diskuterade flow/flöde:
Är inte helt hundra på om jag förstår vad ni menar, jag tolkar det som hur bra uppdraget flyter på? Jag anser att det kanske är mer relaterat till spelarnas erfarenhet, spelreglerna osv. Men om jag ska försöka väva in det i själva skrivandet av uppdraget skulle jag vilja påstå att det ligger i hur mycket bakgrundsdetaljer man skriver till scenerna/akterna.

Det är viktigt att man skriver lagom mycket detaljer. Om man skriver för få kanske man inte kommer ihåg vad grundidéen var och måste tänka till vilket leder till ett hackigt framförande av spelledaren. Om man skriver för många detaljer kan man få svårt att hitta de man letar efter och alla vet att en spelledare som sitter och bläddrar i boken och letar är dålig för spelets flöde.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jag vill nog hålla med krank här och samtidigt tillägga att jag tycker att det många gånger är spelledarens uppgift att få flöde och känsla. Visst kan man underlätta med tips och tricks men i slutändan ligger det ändå på spelledaren att förmedla känsla till sina spelare.
 
Top