Skriva material till min första spelsession

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Jag håller på att planera inför vår första spelsession som kompletta nybörjare vad gäller rollspel. Vi kommer spela DoD och ska ha ett videomöte imorgon och göra karaktärerna så de är klara till första spelträffen. Sitter just nu och knåpar på äventyrets upplägg och är fundersam på om det är för styrt från SL. Tanken är att de ingame får förklara hur de känner varandra medan de dricker något på en bar och där "snubblar" över information om att en artefakt blivit stulen.

Outlinen för äventyret är denna: Äventyrets handling: Partyt har fått i uppdrag av Borgmästaren i Odeshaag för att återta en artefakt som blivit stulen av en nekromant i sydvästra Bombardien. De ska ta sig till området där nekromanten håller till, slåss mot ett rövarband av vättar som anfaller dem när de slagit läger för natten, hitta artefakten genom att lösa en gåta för att komma åt den och då möta ett gäng gastar som framkallas som larmsystem för artefakten för att sedan möta Nekromanten Grenhalt och sedan bege sig tillbaka till Odeshaag och räcka över artefakten till borgmästaren Diedri. De får en belöning om 150 silver att dela på för besväret. Skatter kan hittas där de möter Grenhalt.

Och detta är den första platsens scenario:

"Vi befinner oss i Midland, den södra provinsen Bombardien och landets huvudstad: Odeshaag. På en bakgata i de norra delarna av staden hittar vi värdshuset ”Flaxande Fasanen”, som kanske inte är så mycket till värdshus utan snarare en sunkig bar med möjlighet till övernattning i något av de fyra rummen på övervåningen. Det är ganska så dåligt ljusinsläpp i lokalen och där finns många bord med stolar. Längt in i rummet finns en bar och ett kök. Väggarna pryds av diverse troféer och flaggor som fästa vid den timrade fasaden. Det är här ni har valt att slå er ner för ett eller tjugosju stop mjöd, vin eller ale.
  • Fråga: Hur känner karaktärerna varandra?
Det kommer fram en halvling till bordet där partyt sitter och presenterar sig:
  • SL: Introducera Frank, halvling och servitör på Flinka fasanen. Han har svart krulligt hår, en glugg mellan framtänderna, klädd i brunt med ett förkläde.
Frank frågar om de vill ha något att dricka och äta. Han rekommenderar någon av deras specialiteter från dagens meny: helstekt viltsvin eller helstekt fisk. Frank tar beställningen och kommer tillbaka med dryck. Han frågar om de har hört nyheten om den stulna artefakten.
  • RP-Scenario 1: spelarna nappar på tipset direkt. Frank tipsar dem att bege sig till borgmästaren i stadens borg och få mer info där. (S. 2)
  • RP-Scenario 2: Spelarna nappar inte direkt. Dörren slås upp och in kommer en flämtande Pietr, hovtjänare till borgmästaren.
  • SL: Introducera Pietr, människa och borgmästarens hovtjänare. Han är en lång, smal man in en tunn smaragdgrön kåpa utan huva.
Pietr får syn på partyt och går fram till dem. Han utbrister något i stil med att han letat efter en av personerna då han ryktesväg fått reda på att denne har erfarenhet av att vara ute på äventyr. Han visar ett sigill på en papperslapp och frågar om någon vet vad det är för något.
  • Tärningsslag: HERALDIK
  • Scenario 1: Någon lyckas. Ge spelaren/spelarna namnet Grenhalt låt dem berätta om hur ond Grenhalt är och hur de känner till honom.
  • Scenario 2: Ingen lyckas. Pietr förklarar innebörden av sigillet "
Som sagt tar jag emot alla tips jag kan tänkas få vad beträffar hur jag på ett begripligt sätt ska skriva men ändå låta spelarna vara drivande i äventyret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det här ser fucking great ut för en första session! Du har lagom mycket, det är inte för öppet eller för rälsat och du väver in världsbyggandet utan att info dumpa. Jag tror det här kan bli riktigt jäkla bra! Lycka till :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Haka inte upp dig för mycket att skapa agens till varför rollpersonerna ska göra något. När ni gör rollpersonerna, bygg in kontakter, som halvlängdsmannen Frank till någon av rollpersonerna. Börja äventyret med att de träffar honom för en lunch och han berättar om borgmästare. En annan rollperson kanske är ute efter uppgifter om någon eller något och kan - via omvägar - få reda på att borgmästaren sitter inne på information.

Låt rollpersonerna ha någon sorts bakgrund, med att de kanske kom undan Grenhalt som zombifierade byn de flydde från innan de kom dit. Borgmästaren säger att en artefakt är stulen. Rollpersonerna kämpar och sedan - när larmet går - kommer byborna i form av gastar och de inser att det är Grenhalt som har stulit artefakten.

---

Vad jag vill visa med detta är att om du vill att rollpersonerna ska göra något, låt de redan vara på väg dit. Deras agens kan komma till hur de hanterar uppgiften; det behöver inte ligga i hur de får uppgiften.

Sedan brukar det vara kul om man kan ta något i slutet och plantera i början. Det blir så mycket roligare att få skörda den frukt man sår tidigt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Rickard;n347399 said:
...om du vill att rollpersonerna ska göra något, låt de redan vara på väg dit.
Det här är ett suveränt tips som ger en mer direkt start och en tydlig riktning till spelet. Jag gör nästan alltid så när jag spelleder på konvent eller startar upp en kampanj. Om man som spelledare vill ge spelarna mer utrymme kan man börja med att presentera syftet med företaget. Sedan kan varje spelare få förklara varför just deras rollfigur gett sig in i detta.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Spela igenom scenariot i ditt huvud, då ser du ungefär hur lång tide det tar. försök tänka dig vilken information spelarna kan vilja ha, var de kan hitta den. Förbered den sedan och lämna ut den. Försök undvika 'stoppning', vill säga segment som enbart har till uppgift att dra ut på tiden.
Var beredd att improvisera om spelarna hänger upp sig vid något ovidkommande.
Förbered några scenarion som kan driva plotten vidare om spelarna tappar tråden eller börjar svammla runt med nåt meningslöst stickspår.
En hare, en slp eller liknande som rusar förat och som spelarna kan ta kö på kan fungera drivande och återföra spelarna på rätt spår. Dessutom kan spelarna få glänsa lite om de lyckas springa om haren eller lura bort den.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Parzewall;n347390 said:
Frank frågar om de vill ha något att dricka och äta. Han rekommenderar någon av deras specialiteter från dagens meny: helstekt viltsvin eller helstekt fisk. Frank tar beställningen och kommer tillbaka med dryck. Han frågar om de har hört nyheten om den stulna artefakten.
Personligen hade jag kört det mer att några personer vid bordet bredvid snackar om stadens skvaller, och där skvallret om artefakten är det klart saftigaste ryktet.

P.S: Självklart med en del detaljer som absolut inte är sanna. T.ex. rykten om att det skulle var den och den personen som har stulit den för att göra si eller så (av varierande grader av galenskap och dekadens).
 

El Toro

Veteran
Joined
28 Apr 2020
Messages
7
Om det är ditt första äventyr som du skapar som SL (i vårt sällskap även känt som LekLedare) tycker jag att det är väldigt bra.

Det jag kommer ihåg när jag var nybörjare som SL var att jag hade en plan för hur spelet skulle utveckla sig och blev det avvikelser från hur jag hade tänkt genomföra det, så fanns inte spontaniteten hos mig att kunna skapa något under spelets gång.

Jag tycker därför att det är viktigt att vara förberedd på att spelarna inte alls följer den av SL tänkta spelplanen och att man kan behöva improvisera och det på ett trovärdigt sätt. Spelarna ska ju inte känna att det gjort något avsteg för de gör ju vad de tycker känns bra för stunden för dem.

Så vad jag vill skicka med dig är;
- Bli inte besviken om spelarna hittar andra vägar som du inte förberett.
- Du kommer inte kunna förbereda allt. Lev med det.
- Saker som för SL kan gå fort i tanken, kan spelarna dra ut på länge och det för att
det är viktigt för spelarna. "Hmmm...det här kan de spela klart på 5 timmar" kan bli
flera spelkvällar. Viktigast är att ni alla har det roligt tycker jag.

Lycka till!
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
I söndags hade vi den första spelträffen och eftersom det råkat bli så att de var 7 spelare måste nog säga att det ändå gick bra eftersom vi höll på från 15-21:30 med typ 45 minuters sammanlagd paus och jag var rädd att vi det skulle vara blandat engagemang. Men ack så fel jag hade. Spelarna tog materialet till en något oväntad vändning när jag tänkte att de skulle få ännu en liten fight och kastade in ett litet rövarband när de fått kläm på själva stidsystemet vilket ledde till ytterligare en timmes undersökande av vem som kan ha skickat banditerna. Alla verkade i alla fall gilla det så nu börjar skrivandet på någon form av längre kampanj. Tackar så sjukt mycket för inputen från er då mycket av det kom till användning både under skrivandet och under själva spelandet. :grin:
 
Top