Skriva handlingar dolt?

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
203
Location
Stockholm
Inom krigsspel är det ju vanligt med "skrivna order", dvs att man utifrån förutsättningarna skriver ner vad man ska göra och att det sedan kostar att ändra sig. När vi testade MURPG (Marvel Universe RPG) som verkligen har ett udda system (dold bidding!) så slog det mig att det kanske inte vore så dumt. Har någon av err sett/testat ngt liknande? Dvs att alla spelare skriver ner vad de vill göra dolt, och sedan exekverar man? (se tidig strip av Order of the Stick, ho ho!)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,054
Location
Nordnordost
Det finns ju spel med taktikkort där man väljer ett kort som beskriver vad man vill göra. Då spar man tid på att inte behöva skriva själv.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
203
Location
Stockholm
Det finns ju spel med taktikkort där man väljer ett kort som beskriver vad man vill göra. Då spar man tid på att inte behöva skriva själv.
Aha? Pray tell!
I Mouse Guard (och, antar jag, Burning Wheel, som spelet bygger på) väljer spelledaren och spelarna sina handlingar för tre rundor framåt i hemlighet, och sedan spelas resultatet ut.
Amen, men det är mer "sten-sax-påse", no?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,710
Location
Huddinge
Amen, men det är mer "sten-sax-påse", no?
Skulle säga att det är med sten-sax-påse i Mouse Guard än i Burning wheel.

Burning wheel har sådana aspekter men med mängden olika handlingar blir det mer komplex.
Flera olika attack vägar, och flera olika sätt att kontra de olika attackerna?

Det är ett system som gynnar att man känner karaktärerna innan man slår emot dem, man bör veta lite vilka skills de har om man ska ha en chans att kontra dem.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,054
Location
Nordnordost
Det var i Skymningshem Andra Imperiet om jag minns rätt. Jag spelade det på GothCon för länge sedan, be mig inte förklara detaljerna. :-D

Annars i Hyperborea så finns det sex olika saker man kan göra i strid IIRC, och man kan visa vilken man tänker göra med en sexsidig tärning. Men det är ett tag sedan jag läste reglerna så jag minns inte helt säkert.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,589
Järn har ju stance-kort som är lite åt det hållet. Jag har även spelat stridshandlingarna i Warhammer 2nd ed så och det funkar (men är inte RAW).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,943
Location
Uppsala
Finns ju ett par spel som hanterar hemligheter på det här sättet. I Shinobigami känner du till en hemlighet—som inte ens behöver vara sann—och som blir något både för andra spelare att avslöja och för dig att spela på. Den skrivs dock av SL i förväg, enligt spelets design, och utgör del av den scenarioprepp spelet förutsätter.

På liknande sätt finns ju agendor i Alien-spelet, och i spel som The Mountain Witch.

Men just att skriva sina handlingar, Diplomacy-style, vet jag inte om jag sett i något rollspel på samma sätt. Väldigt intressant tanke!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,943
Location
Uppsala
Nja, alltså, hemligheter på längre sikt är ju en sak, jag tänker i stil med "Jag springer fram till Nisse och skjuter på Pelle"
Det finns ett gammalt SPI-spel som har skrivna handlingar. Sniper!. Det är nog det närmaste som jag är bekant med, utöver spel som har olika varianter av "programmering". Typ Gunslinger eller Robo Rally.

Men allt det är ju brädspel. :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,136
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Min erfarenhet med hemliga handlingar, hemligheter och dolt agerande mellan spelare är att det bryter upp gruppens sammanhållning, gör att det introduceras tävlingsmoment. Samma vad gäller spelare mot spelledare. Spelarskicklighet blir viktigare än rollens agerande eller personlighet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,837
Burning Wheel är det enda riktiga exemplet på det där jag kommer på jag med. Där, i den mest detaljerad versionen av strid, så scriptar man handlingar för 3 ”rundor” i varje ”utbyte”. Har man dåliga reflexer får man kanske bara agera i en eller två av rundorna, har man högt får man göra mer än en handling i varje runda (finta, blockera, sikta, slå, försöka avväpna, osv.). Inför nästa utbyte väljer man en ny uppsättning handlingar.

Skymningshem: Andrea Imperiet och Järn är mer sten-sax-påse som sagt, vidareutvecklingar från taktikvalen Usagi Yojimbo (Gold Rush Games).
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
203
Location
Stockholm
Min erfarenhet med hemliga handlingar, hemligheter och dolt agerande mellan spelare är att det bryter upp gruppens sammanhållning, gör att det introduceras tävlingsmoment. Samma vad gäller spelare mot spelledare. Spelarskicklighet blir viktigare än rollens agerande eller personlighet.
Nja, alltså, de är ju bara hemliga i en halv stridsrunda?
Det finns ett gammalt SPI-spel som har skrivna handlingar. Sniper!.
Det här: https://boardgamegeek.com/boardgame/39007/sniper-second-edition ? Det har chit-pull, inte skrivna ordrar?

Känns som att Buring Wheel kan vara något att titta på. Min nuvarande plan är att anpassa det gamla Marvel Universe Role Playing Game.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
203
Location
Stockholm
Jag tror här finns en missuppfattning; det handlar inte om att rollpersonen har hemligheter, bara att man deklarerar sina handlingar dolt i strid - de visas ju upp direkt när folk skrivit klart.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,249
Location
Helsingborg
Dvs att alla spelare skriver ner vad de vill göra dolt, och sedan exekverar man?
Jag funderar lite på vad man får ut av det. Själv kan jag bara tänka mig att man använder det i taktiska system. Game of Thrones-brädspelet har kort man kan spela ut. I många fall är det bara en bonus på stridsvärdet (högst vinner) men det kan även medföra specialeffekter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,510
Location
Göteborg
En nackdel med kort är ju att man har begränsade alternativ. Blir ju lätt ett brädspel av det. Skriver man ned sina handlingar så kan man ju skriva vad som helst. Och öppnar för saker som ”Jag springer fram till Pelle för att slå honom i huvudet, men just som jag ska landa näven blir han skjuten”. System där folk turas om förlorar ju lätt en känsla av samtidighet som rimligen finns i en strid med många deltagare.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
203
Location
Stockholm
Jo, och framförallt tänker jag att det kan ge utrymme till vissa spelare att fundera mer på egen hand, sas, så att det blir mindre komitte-spel och mer individer, om ni förstår vad jag menar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,931
Location
Stockholm
Jo, och framförallt tänker jag att det kan ge utrymme till vissa spelare att fundera mer på egen hand, sas, så att det blir mindre komitte-spel och mer individer, om ni förstår vad jag menar.
Det låter lite som att du är på väg att försöka lösa ett människo-problem med spel-regler? ;)
 
Top