Nekromanti Skriva för Fenix

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Finns det några bestämda kriterier för en artikel till Fenix?

// Radagast - som funderar på att skriva något när han kommer på vad det skulle vara
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Inte annat än...

...att artiklarna inte ska vara får långa, gärna som mest 12 000 till 15 000 tecken (gärna kortare). Materialet ska vara till OGL eller till svenska rollspel, helst de svenska rollspel som finns i tryckt form. Texten ska gärna vara skriven på bra svenska.

Förutom det finns det inga riktlinjer just nu, men vi ska ta fram sådana.

M.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Inte annat än...

Och för oss vanliga dödliga som inte räknar tecken tre gånger om dagen, snackar vi en, två, tre A4 i tolv punkters Times? Jag har för mig att jag skrev 10000 tecken till Codex, och det blev tre fjärdedels A4 i ovan nämnda teckensnitt. Problemet ligger i att min artikel är uppe i två A4 and counting...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Inte annat än...

"Och för oss vanliga dödliga som inte räknar tecken tre gånger om dagen, snackar vi en, två, tre A4 i tolv punkters Times?"

Verktyg - Räkna ord. Där står exakt hur många tecken du har, med och utan mellanslag.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Gee, thanks.

Jag hoppades på ett snabbt och enkelt svar som någon redan räknat ut. :gremtongue:
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Inte annat än...

"...att artiklarna inte ska vara får långa, gärna som mest 12 000 till 15 000 tecken (gärna kortare). Materialet ska vara till OGL eller till svenska rollspel, helst de svenska rollspel som finns i tryckt form. Texten ska gärna vara skriven på bra svenska."

Tror att jag eventuellt skickar in två "prestige classer", tilläggsklasser (enligt Dunder och Drakar) till just Dunder och Drakar på svenska (när det är justerade), vill ni inte ha dem, får väl Oldtimer dem efteråt :gremlaugh:

Men eftersom du och någon annan (vem det nu var) är ansvariga just för DnD delen, vart skall bidraget skickas? Till dig direkt? eller via fenix@speltidningen.se eller?

// Radagast
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Skicka till Fenix

Det är bäst så. Då riskerar inget att falla mellan stolarna, och redaktören Tove får en chans att se vad som är på gång. Sen kollar jag på dem.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tack

Det slog mig inte att man kan skriva utan att veta om hur man räknar tecknen i texten om man använder ordbehandlare. Huga, om jag skulle räkna allt för hand... som man gjorde förr... ujujujujuj!

M.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ack nostalgi

Huga, om jag skulle räkna allt för hand... som man gjorde förr... ujujujujuj!

Jag skrev min första (utgivna) spelmodul på skrivmaskin och fick räkna ut sånt i huvet... och när jag skickade in de första 7-8 sidorna visade det sig inte stämma, för att min maskin gjorde lite större radavstånd än standardmallen.
I början med ordbehandlare visste jag inte hur man räknade tecknen, utan fick spara en kopia som ren text och kolla filstorleken - vilket inte blev helt exakt heller, eftersom radbrytningar o dyl tar upp data de också (omkring 7 bytes per styck, har jag för mig).

Fast det mest viktiga är väl fortfarande att texten skickas in i ett läsbart elektroniskt format; det tog ett antal år innan folk lärde sig att ge f-n i att posta sina alster som utskrifter...

--
Åke
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Skicka till Fenix

Är skickat ett förhandsutseende (det är några detaljer som återstår).

// Radagast
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jepp

Och en uppskattning om när och om artikeln kan komma med i Fenix. Jag vill vara väldigt tydlig med att det inte räcker att skicka in en artikel, den måste vara bra också, och passa vårt behov. Risken finns att vi inte har plats för den.

Jag vill bara påpeka det så att det inte blir några missförstånd senare.

MVH

Magnus
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Vet

Men det måste ju vara större chans att få den publicerad om den skickas in, än om den ligger i mitt skrivbord, eller finns endast i min dator...

// Radagast
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Också en detalj

Om man skickar in en preview-version är det bra om man tydligt markerar att det är en preview. Det hände en gång i Sverox att en artikel kom med som egentligen inte var tänkt att vara den slutgiltiga versionen.

--
Åke
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Också en detalj

Det står klart och tydligt (om man åtminstone är läskunnig) :gremlaugh: och det tror jag att både Magnus och Tove är, åtminstone vet jag att Tove är det :gremlaugh:

// Radagast
 
Top