Nekromanti Skriva ett äventyr som kan spelas av andra!

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Efter Kranks tråd om äventyrsproduktion började jag fundera på om möjligheterna att skriva ett beställningsjobb. Hade man klarat det? Hade det hållit i relation till andra produkter?
Så nu funderar jag på att skriva något som inte i första hand är till för min egen spelgrupp, utan något som man kanske kan sprida till andra. Min fråga är då, vilket spel borde jag skriva till?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nu kommer alla vi som gör egna rollspel rapa upp sina egna rollspel, i desperata försök att ragga en extern äventyrsförfattare. Så därför tycker jag att det ska finnas en regel som säger "nämn inte ditt eget rollspel" i den här tråden.

Givet den regeln så vill jag ha äventyr till Golden Sky Stories: Heart-Warming Roleplaying och OVA.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
CoC / ToC / andra varianter.

Fördel: det är en etablerad värld där det redan finns goda exempel på hur väldigt bra äventyr ser ut. Sedan finns det en uppsjö olika regelsystem som passar olika spelgrupper, och SÅ jobbigt är det inte för spelledare att konvertera mellan dem vid behov.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Ska du skriva helt nytt eller använda något du skrivit och spelat tidigare? Skulle säga Noir för jag gillar grejerna som du spelledde till det, lite speciellt att skriva till det också pga. Bomber och relationskartor, även om du såklart kan använda dig av de teknikerna till andra spel.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
mo.;n126424 said:
Ska du skriva helt nytt eller använda något du skrivit och spelat tidigare? Skulle säga Noir för jag gillar grejerna som du spelledde till det, lite speciellt att skriva till det också pga. Bomber och relationskartor, även om du såklart kan använda dig av de teknikerna till andra spel.

Fan Noir alltså. Det var längesedan. Tänker du på Postiljon-grejen?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag tycker du skall skriva ett äventyr till >Human,
Varför: jo för det är Kranks bästa spel och han verkar inte fattat det utan koncentrerar sig helt istället på det mycket tråkigare spelet rotsystem.
Så låt oss andra ger >human den kärlek det förtjänar
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Cassius;n126428 said:
Fan Noir alltså. Det var längesedan. Tänker du på Postiljon-grejen?
Ja, det var bra grejer - och jag tror att det skulle passa som ett skrivet äventyr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Lukas;n126443 said:
Jag tycker du skall skriva ett äventyr till >Human,
Varför: jo för det är Kranks bästa spel och han verkar inte fattat det utan koncentrerar sig helt istället på det mycket tråkigare spelet rotsystem.
Så låt oss andra ger >human den kärlek det förtjänar
Tja, jag har ju fått ungefär lite mycket och lika positiv respons på >Human som på Rotsystem och lika många (eller få) rapporter från andras spelande. Så jag har ju tänkt att det varit lite hugget som stucket.

Fram tills att jag kom på att jag faktiskt borde kunna betala för iaf kortare äventyr så var det ju min egen ganska begränsade tid jag fick prioritera. Men jag skulle absolut kunna betala för lite schyssta More than Humanäventyr / äventyrsplatser / organisationer / etc. i väntan på att jag ska få loss nog med tid för att skriva den där långa kampanjen jag tänkt mig...

Sen får jag erkänna att det lite snopna, framhastade och antiklimaktiska slutet vi fick till inte direkt fick mig att längta tillbaks till det spelet...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skriv till ett spel du spelat så pass mycket att du verkligen kan det utan och innan. Då blir det nog mycket lättare att göra det bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Voldstagg13;n126480 said:
Krank: Ursäkta mig, OT, men...vilket slut då?

Jag spelledde bl.a Lukas i Den Stora Kampanjen som >Humans spelvärld 87 fokuserar på. Mot slutet var jag enormt trött och vi fick till spel alltmer sällan. Till slut bestämde vi oss för att knyta ihop säcken. Det blev inte jättebra, för jag var tvungen att hasta fram alldeles för fort. Hann inte plantera saker jag ville plantera. Slutet blev antingen sjukt banalt eller möjligen helt obegripligt; hursomhelst funkade det inte jättebra. Det blev i varje fall mer ett "huh?" än ett "WOOOW *mind blown*" som var det jag siktade på. Även om spelarna inte verkade helt missnöjda efteråt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank;n126499 said:
Jag spelledde bl.a Lukas i Den Stora Kampanjen som >Humans spelvärld 87 fokuserar på. Mot slutet var jag enormt trött och vi fick till spel alltmer sällan. Till slut bestämde vi oss för att knyta ihop säcken. Det blev inte jättebra, för jag var tvungen att hasta fram alldeles för fort. Hann inte plantera saker jag ville plantera. Slutet blev antingen sjukt banalt eller möjligen helt obegripligt; hursomhelst funkade det inte jättebra. Det blev i varje fall mer ett "huh?" än ett "WOOOW *mind blown*" som var det jag siktade på. Även om spelarna inte verkade helt missnöjda efteråt.
Jag gillade settingen (...och vår Rising Stars-inspirerade fisktank i den!) men regelsystemet var inte alls min tekopp, kanske ett äventyr med ett litet "oops I simplified Volt until it died"-hack på reglerna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
RasmusL;n126519 said:
Jag gillade settingen (...och vår Rising Stars-inspirerade fisktank i den!) men regelsystemet var inte alls min tekopp, kanske ett äventyr med ett litet "oops I simplified Volt until it died"-hack på reglerna?
Just regelsystemet är jag inte heller superdupernöjd med, egentligen. Det ligger precis på gränsen för vad jag orkar hantera i spel.

Jag har funderat på att bygga ett snabbt Krank-hack av det hela, som alternativt regelsystem.

Annars tar jag tacksamt emot alla förslag på förenklingar. Om jag förstått mina kamrater rätt så är en ny version av Volt på väg, men den lär inte göra saker och ting supermycket enklare, men den kan ju såklart ligga till grund för nya förenklingar...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank;n126524 said:
Just regelsystemet är jag inte heller superdupernöjd med, egentligen. Det ligger precis på gränsen för vad jag orkar hantera i spel.

Jag har funderat på att bygga ett snabbt Krank-hack av det hela, som alternativt regelsystem.

Annars tar jag tacksamt emot alla förslag på förenklingar. Om jag förstått mina kamrater rätt så är en ny version av Volt på väg, men den lär inte göra saker och ting supermycket enklare, men den kan ju såklart ligga till grund för nya förenklingar...

Jag skulle vilja ha ett lite halvpillrigt system för superkrafter (idag är det helpillrigt) och INGET MER. Det är superhjältar, allt som inte löses medelst superkrafter behöver IMLTHO inte reglas särskilt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
RasmusL;n126526 said:
Jag skulle vilja ha ett lite halvpillrigt system för superkrafter (idag är det helpillrigt) och INGET MER. Det är superhjältar, allt som inte löses medelst superkrafter behöver IMLTHO inte reglas särskilt!
Nu blir det ganska OT det här, men jag tycker att en del av poängen med >Human är just att det inte handlar om renodlade superhjältar utan om vanliga människor som fått superkrafter. Åtminstone i mina ögon finns en skillnad där. Och om man då tänker sig att den sortens distinktioner också ska visa sig i reglerna så tänker jag att det absolut behövs regler för "vanlig människa"-delen också. Vore jag mindre traddig kanske jag byggt ett system som fokuserade på vardagen och relationer för just den delen. Jag minns att jag var ganska inspirerad av Call of Cthulhu och det Eksem brukar säga om det; att den pilliga tradmekaniken liksom känns verklig och påtaglig och rotad i en modernistisk och mekanisk världsbild, och att det är en av det spelets förtjänster att just den grejen faller samman så snart man introducerar mythos och old ones; att det just där inte spelar någon roll ifall man har ett vapen som ger 2t6 eller 3t8 i skada; att ens vanliga sätt att förstå och lösa problem inte funkar.

En tanke jag fick när jag först läste ditt inlägg var däremot att man skulle kunna bygga om superkraftssystemet så att det blir liksom helt separerat, och sedan tänka sig att varje spelgrupp väljer ett hyfsat realistiskt tradregelsystem (Volt, BRP, whatever) för allt det vardagliga och sedan sköts hela "...som fått superkrafter" av just superkraftssystemet...
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Du borde redan nu fila på Drakar och Demoner-äventyr med klassisk känsla. Du vet ju ungefär hur reglerna kommer se ut.

Ditt eget svavelvinter kanske, strukturen i det äventyret är ju både föredömlig och ganska lätt. Mithrilsommar?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Min eviga plåga är att Unknown Armies är det spel jag kan bäst och det är också det som jag tycker är svårast att skriva till. Samtidigt är det ju ett spel som jag tror väldigt få spelar, i alla fall i Sverige.
Jag har börjat skissa på ett Rotsystem äventyr och en till CoC.
 
Top