Det här tycker jag är bra (fattas bara).
Mitt intresse för problemlösning har främst visat sig i min talang för mattematik
Ska vara "matematik"! Och nåt annat ord för "intresse" för problemlösning vore nog bättre, särskilt som du har ett "intresse" till i meningen.
och programmering samt i mitt intresse för främst äldre datorrollspel (där problemlösning främst bestod i att lösa diverse pussel).
Ta bort parentesen. Vet de inte vad gamla datorrollspel gick ut på (och det gör de nog om de är systemvetare) så bryr de sig inte, och det ser långrandigt ut.
Mina engelskakunskaper har även de sin grund i mitt datorrollspelande, men de kommer även ifrån skönlitterär läsning samt dagligt användande på engelskspråkiga forum sedan nästan sju år tillbaka.
Den här biten är okej.
Som person så är jag empatisk, öppensinnig och prestigelös.
"Som person är jag". "Så" är talspråk. Och "öppensinnig" - är det svenska, eller är det en friöversättning av "openminded"? Du kan nog hitta ett bättre ord.
Min främsta drivkraft är min vilja att bidra och hjälpa andra. Jag ger pengar till välgörenhet, jag försöker ställa upp när mina vänner behöver hjälp och jag gör alltid mitt bästa att hålla vad jag lovar. Det är när folk i min omgivning kan dra nytta av mitt arbete och mina kunskaper som jag trivs som bäst med det jag gör.
Det sistnämnda illustreras av att den uppgift jag tyckte var roligast under universitetstiden var i projekthanteringskursen, där min grupp producerade en simulering av en robotarm åt en professor. Detta berodde främst på att jag (för första gången någonsin) fick producera något som faktiskt kunde komma att användas i praktiken. Uppgiften i sig själv krävde också noggrann planering, mycket interaktion med kunden (d.v.s professorn), hårt jobb över en längre tid samt kodning inom områden jag tidigare hade begränsad erfarenhet av. Förutom möjligheten att producera något som faktiskt ska användas så var det det gemensamma planerandet och samarbetet för att åstadkomma något tillsammans som gjorde att jag trivdes så mycket med uppgiften.
Den här biten behöver kortas ner, och jag tipsar om att behålla mest av det som står i andra stycket. Det är sånt som en potentiell arbetsgivare har nytta av. Att du ger till välgörenhet är ju alltid trevligt, men kanske lite specifikt? "Jag ser mig själv som en hjälpsam och pålitlig person" räcker bra.
Med det hoppas jag ha väckt ert intresse och att vi kan boka en tid för att träffas. Mitt CV (med kontaktuppgifter) hittar ni på nästa sida och betyg/referenser utges på begäran.
Det här funkar bra som avslutning, tycker jag.