Nekromanti Skriv in ett förslag här tack!

Draco

Veteran
Joined
25 Aug 2003
Messages
38
Location
Lycksele
ja hade ju tidigare tänkt göra ett fantasrollspel men de finns ju annat man kan göra också. När man tänker på rollspel så tänker ju dom flesta fanstasy men då tänkte jag att jag skulle göra ett lite udda spel typ i kategorin Humor eller nåt. Så de ja vill veta är om ni vill att ja ska göra ett fantasy, andra världskriget baserat eller ett "humor" spel? Alla som ser detta skriv för jag tar emot alla förslag :gremcool:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Jag tycker att...

...du ska brutalignorera vad alla andra tycker och göra precis det rollspel DU vill göra. Annars kommer du aldrig att lyckas avsluta det. Det är för dig och din rollspelsgrupp du gör spelet. Om någon annan också skulle råka uppskatta det är det en trevlig bonus, men inget man ska räkna med.

Kort sagt: Bestäm dig för vad DU vill göra. Att skriva rollspel efter omröstningar på internet är ingen bra idé.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"visst kan jag hjälpa till med det.Vad exakt vill ni att ja ska göra?"

Vad du känner för. Hela idén med Skymningshem: Andra Imperiet är att världen är snudd på i händerna på spelarna. Om en spelgrupp sticker iväg till Tiashia Prime så kan de lägga in den i spelvärlden trots att den aldrig var beskriven tidigare. Annat folk som läser om den kan tycka att det var så råcoolt att de äventyrar där också, och skriver upp en del platser och företeelser som har med Tiashia Prime att göra, som åter andra läser och kommer på coola äventyr om...

Två typexempel på saker som redan har kommit in är ett helt imperium (Quentuu) och en religiös orden (Orden av St Inri Sigill), och det redan innan spelet ens finns och spelas.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,248
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Jag tycker att...

alla andra tycker att deras idé är bra och alla andras är sk*t..

inte riktigt , men nästan. :gremsmile:

Om du vill ha ett förslag, så vill jag att du gör ett Fantasy-western-dfark-opera spal..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle gjärna vilja ha ett humorspel a´la Monthy Pyton.. Med lite inslag av the Search for the Hoy Graal & sådant.
Det skulle jag tycka vara skoj värre !
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
efs. kör en rökare och gör en blandning av de tre... hehe.

ett humoristiskt andra världskriget-spel i fantasymiljö, alternativt med fantasyelement.... :gremtongue:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Allt eller inget!

"Så de ja vill veta är om ni vill att ja ska göra ett fantasy, andra världskriget baserat eller ett "humor" spel?"

Varför inte ett humoristiskt andra världskriget-spel med fantasyraser? :gremgrin:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jösses

Det här inlägget såg jag inte ens innan jag kom med mitt förslag. Så pinsamt :gremblush:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
jag vill ha ett rollspel där alla spelare gör varsin rollperson innan mötet börjar och utan att prata med de andra rollpersonerna och spelledaren, sen så slår man tärning om vem som ska börja och den som börjar börjar berätta vem rollpersonen är och sen tar spelledaren över därifrån tills han börjar tveka eller erkänner att han sitter fast varvid nästa spelare till höger tar vid och fortsätter med introduktionen av hans rollsperson och vad denne gör där och då och vem den är och sen fortsätter denne berättelsen tills spelledaren tycker han är med igen och så fortsätter det tills alla är med och vid stakning upprepning och erkännande av idébrist tar nästa vid och så fortsätter det tills alla är trötta och vill sova
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den nakna klunsen:

"Ett William S. Burroughs rollspel... Snälla gör ett åt mig..."

Jag skulle faktiskt också vilja ha ett sådant, men varje gång jag försöker börja göra ett så blir det antingen Kult, Fight Club, Cheech and Chong eller Opus i Utgård av det hela.

Hur tycker du själv att det skulle fungera?

Jag tycker personligen att det vore lika svårt att göra ett Den Nakna Lunchen-rollspel som det vore att göra ett Alice i Underlandet-rollspel, av dessa orsaker:

- I dessa böcker förutsätts det att innehållet hela tiden är något nytt och främmande, vilket gör att man inte riktigt kan skriva en riktig världsbeskrivning som kan användas i mer än ett äventyr. Underlandet måste alltid omkullkasta den världsbild som Alice har, och persongalleriet i Den Nakna Lunchen får aldrig tas för given eller tillhöra det förväntade.

- I båda böcker så handlar allt hela tiden om kontrasten mellan det vanliga och det ovanliga. I Alice i Underlandet händer det bara en enda gång att två fantasifoster agerar mot varandra istället för att (som vanligt) agera tillsammans i enighet mot Alice, och det är när katten busar med drottningen. Det är den enda handlingen som inte kräver att Alice närvarar, men i slutändan så är det ändå Alice som får ta konsekvensen av kattens narrande, så man kan ju säga att hon är huvudpersonen i alla fall. På samma sätt så är det konstiga i Den Nakna Lunchen alltid beroende av det "vanliga" runtomkring. Det enda som är övernaturligt i historien om Bradley the Buyer är Bradley själv, historien kräver att alla runt honom måste vara någorlunda "vanliga" och reagera på hans ovanlighet. Därför skulle ett rollspel inte alls fungera om spelarna själva skulle gestalta karaktärer som Bradley och sedan agera mot varandra. Stämningen skulle bli något annat på en gång, på samma sätt som det skulle bli något annat om man spelade i Underlandet utan Alice.

- I båda dessa böcker är budskapet alltid huvudpersonen. När Alice möter Humpty Dumpty så domineras dialogen totalt av Humpty Dumptys egensinniga ifrågasättande av vår mest självklara norm; språket. Humpty Dumpty har ingen egen personlighet och ingen annan funktion att fylla än just detta. Därför kan man inte använda honom på ett vettigt sätt i ett rollspel, för han är ju redan "urladdad" i och med det som sagts åt Alice. Det är inte som i Sagan om Ringen där det målas upp en värld som man kan drömma sig in i, utan världen i Underlandet slutar bortom det som Alice själv upplever. I Den Nakna Lunchen så är det samma sak. De politiska grupperna såsom the Facultist och the Divisionists är rätt omöjliga att föreställa sig som riktiga politiska grupper, utan de är blott symboler som gör precis vad de måste göra i berättelsen för att deras budskap skall gå fram. Det här gör det väldigt svårt för en spelledare att försöka använda Burroughs universum till något annat än vad Burroughs själv använde det till.

---

Jag misstänker därför att om man skall göra ett Naked Lunch-rollspel så måste man först dekonstruera boken och hitta själva grundstrukturen, och därefter bygga ett löst skelett med alla olika kategorier som Burroughs måste ha velat skriva om; beroende, förtryck, desillusionism, osv, och därefter skriva ett rollspel som måste se ut ungefär som lösa anteckningar till en ännu oskriven roman av Burroughs.

Lösa anteckningar som bara väntar på att få liv och bli något konkret. Istället för att man skall skriva direkt om Dr.Benway så skulle man alltså skriva om allt som en spelledare skulle behöva för att själv hitta på Dr.Benway. Eller någon annan karaktär, det är inte ytan som är det viktiga.

Spelledaren får alltså gå igenom dessa lösa anteckningar och själv göra det slutgiltiga arbetet med att hitta på själva "grejerna" som skall bygga upp äventyret. Rollspelet blir bara en inspirerande spark i ändan som föreslår en massa olika riktningar åt en att styra äventyret.

Det vore en lösning på det sista problemet, men jag vet inte hur man skall göra med rollpersonerna. Skall de gestalta "vanliga" människor medan spelledaren får ta hand om det absurda och det onaturliga, eller vill man själv axla rollen som förvridna karikatyrer och låta spelledaren få vara den "normala" omvärlden?

Hmm, klurigt.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Den nakna klunsen:

Jag misstänker därför att om man skall göra ett Naked Lunch-rollspel så måste man först dekonstruera boken och hitta själva grundstrukturen, och därefter bygga ett löst skelett med alla olika kategorier som Burroughs måste ha velat skriva om; beroende, förtryck, desillusionism, osv, och därefter skriva ett rollspel som måste se ut ungefär som lösa anteckningar till en ännu oskriven roman av Burroughs.
Jag håller med om att det är svårt på gränsen till omöjligt att göra ett sådant spel,däremot är det nog inte så svårt att spela med den känslan. Med ett lämpligt spelsystem så kan man beskriva karaktärerna, sedan får spelledaren göra resten. Att formalisera, specificera och kvantifiera en sådan värld är bara ett sätt att avmystifiera den och förfelar därmed sitt syfte.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Den nakna klunsen:

"Att formalisera, specificera och kvantifiera en sådan värld är bara ett sätt att avmystifiera den och förfelar därmed sitt syfte."

Måste det det? Jag läste böcker om Kafka innan jag läste böckerna av Kafka, och det kändes naturligt för mig. Att läsa någon annans analys hindrar mig inte från att göra min egen, utan snarare tycker jag att det hjälper att få en inblick i den situation som författaren befann sig i innan jag läser dennes verk.

Burroughs levde ett liv i en tid som påminner mycket litet om mitt eget, så om jag inte kan förstå hans utgångspunkt så kommer jag att misstolka hans texter. Jag måste åtminstone försöka se världen ur hans perspektiv för att förstå hans betraktelser.

I ett rollspel skulle man ändå kunna formulera sig på så vis att det inte begränsade spelledarna, utan endast inspirerade dessa.

Framförallt vore det bra om det fanns en text i rollspelet som både spelledaren och spelarna kunde läsa så att alla hade en och samma vision i rollspelandet.

Tror jag.

Det här är svåra ämnen.

/Rising
tycker att det här är ett mysigt nät-spel: Neko-Don -min highscore är på 21.351 btw...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Den nakna klunsen:

Måste det det? Jag läste böcker om Kafka innan jag läste böckerna av Kafka, och det kändes naturligt för mig. Att läsa någon annans analys hindrar mig inte från att göra min egen, utan snarare tycker jag att det hjälper att få en inblick i den situation som författaren befann sig i innan jag läser dennes verk.
Jodå, visst är det så. Problemet är bara att alltför många skulle ta det som skrivits i regelboken och följa det som en helig skrift. Jag tycker att många skräckspel fastnar i samma fälla, att överspecificera det som borde vara mörkt, diffust och otäckt.

Burroughs levde ett liv i en tid som påminner mycket litet om mitt eget, så om jag inte kan förstå hans utgångspunkt så kommer jag att misstolka hans texter. Jag måste åtminstone försöka se världen ur hans perspektiv för att förstå hans betraktelser.
Man måste skilja på att söka inspiration eller att söka direktiv. Du vill förstå och inspireras, men du vill inte dirigeras och styras. Eller?

I ett rollspel skulle man ändå kunna formulera sig på så vis att det inte begränsade spelledarna, utan endast inspirerade dessa.
Man kanske kan, men det skulle vara mycket svårt. Dessutom skulle man snart flödas av en storm av frågor kring exakta värden, officiella världar och händelser och snart sitter man i WoD-fällan.

Framförallt vore det bra om det fanns en text i rollspelet som både spelledaren och spelarna kunde läsa så att alla hade en och samma vision i rollspelandet.
Sånt störtgillar jag! Jag har själv gjort en spelarintroduktion till min fantasyvärld som är på cirka 5-6 sidor, och som innehåller övergripande info om världen, raser, monster, magi osv. På så sätt kan spelarna sätta sig in i världen utan att jag behöver stämpla fakta i pannan på dem när det passar i spelet. Introduktionen motsvarar helt enkelt allmänbildningen.

Det här är svåra ämnen.
Japp, men så intressanta! Jag skulle älska att spela något i stil med Den Nakna Lunchen, Processen, Brazil, ZatAoMM eller liknande. Det kräver dock lite extra av både spelare och spelledare.
 
Top