Nekromanti Skriiiiiker

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Jag skriiiker efter att rollspel.nu ska öppna ett live chatt för att forumen är så sega .... stackars dom med modem .... och lilla jag som har det svårt endå ... men snälla skaffa ett sånt ..
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Med många användare skulle en live chat bara göra saker sämre och ännu segare. Vi har dock tidigare letat efter bra system för webchat men inte hittat något som riktigt klarat våra krav och det har melm halkat ner på prioritetslistan. Ska kolla runt lite efter om det finns några bra nu.

För övrigt så är ny hårdvara beställd till servern och bör installeras inom inte alltför många dagar (med lite tur innan slutet av veckan). Det kommer att göra att saker och ting går mycket snabbare, dessutom kommer vi uppgradera forumsystemet till ett som ska gå mycket snabbare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skriiiker efter att rollspel.nu ska öppna ett live chatt för att forumen är så sega .... stackars dom med modem .... och lilla jag som har det svårt endå ... men snälla skaffa ett sånt .."

Hoppa in på IRC-net (exempelvis på någon av servrarna irc.ludd.luth.se eller irc.swipnet.se) och gå in på kanalen #rpgonline - det är så officiellt chatt som finns i nuläget.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
kommer det att vara ett nytt system ,ny design . eller bara gammla vanliga ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"är det folket härifrån som sitter där eller ?"

Bland annat. Jag brukar häcka där på kvällar och helger.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Räcker det inte med #rpgonline?

Varför inte offiellicera kanalen, och se till att det finns lite mer info om den på rollspel.nu? På själva sidan (fast det kanske det redan gör?) och i FAQ:en, som förhoppningsvis ska kunna dyka upp på framträdande sätt för nybörjare, i framtiden..
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det är en rejält uppdaterad version av samma system och det kommer antagligen se lite annorlunda ut men på det stora hela kommer det vara likadant.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
varför heter kanalen #Rpgonline för ? och inte #Rollspel.nu lr liknande . ...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Räcker det inte med #rpgonline?

Problemet är väl att alla inte har, inte kan eller inte vill köra IRC och tycker att webbchatt är mycket enklare. Jag har letat efter en lösning som skulle göra det möjligt att ha ett webbinterface till #rpgonline (eller annan kanal), men tyvärr höll inte ens det bästa systemet måttet. Och java-klienter är inte av intresse, då kan folk lika gärna köra en egen klient.

Men visst kan vi ju lägga upp mer information om det, ska ta upp det i redaktionen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"varför heter kanalen #Rpgonline för ? och inte #Rollspel.nu lr liknande . ..."

Av hysteriska skäl. (dvs: "jo, det finns en orsak till att kanalen heter si och inte så, men det är en sablans lång historia och den orkar jag inte dra nu")

Hysteriska skäl är ungefär samma sak som historiska skäl, fast mer ologiskt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm

Tror du inte att det kommer att bli ännu "segare" om man öppnar en laj-chatt åxå ??
Jag tror der iaf.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Kanalen är mycket äldre än vad webbplatsen www.rollspel.nu är, så det är därför den har ett eget namn. Det bara råkar vara så att många som sitter på #rpgonline också brukar titta in här på forumet.

Lite kuriosa är att alla originalmedlemmar av redaktionen för www.rollspel.nu höll till på #rpgonline och att det var där de första tankarna om webbplatsen började.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Räcker det inte med #rpgonline?

skulle man inte kunna göra så att ni skaffar en e-post host oxo så att man kan få en *@rollspel.nu adress + att man kan kolla den på sin egen kontrollpanel ... så andra en dom på forumet kan maila
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Räcker det inte med #rpgonline?

Detta är något som vi har funderat på faktiskt, men det skulle kräva en del jobb från min sida så det måste vara många som är intresserade av det för att det ska bli av.

Och först måste vi få ordning på lite andra saker innan vi ens kan tänka på att ordna något sådant (som att få upp nya forumsystemet, få in lite fler folk i redaktionen, få igång nyhetsrapporteringen osv).
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Jaaaa, det finns GUDAR !!!!! ! 2(3) st faktiskt ....

Gardener - Den snelle

Cthulhu - Den Trötte ....

(Muhammed - Den omskurne)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
appråpå allt och inget, hur stor är databasen som lagrar alla posts mm just nu? Jag blev nyfiken....

Dessutom tycker jag faktiskt att det överlag funkar ganska smärtfritt här nu, fast jag kanske bara är skadad av för många timmar på forumet:)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Lite statistik

Forumdatabasen är bara på ynka 138MB så det är inte så farligt... Runt 170000 inlägg har skrivits på forumet sedan denna upplaga av systemet började användas.

För ett tag sedan fixade jag en del indexering av databasen, vilket ska ha snabbat upp en del, och dessutom har jag till och från anpassat databasinställningarna för att förhoppningsvis kunna bli lite bättre.
Sen har det av någon anledning varit lite mindre aktivitet per besökare under maj på forumen, även om det varit näst högsta besökarantalet någonsin, vilket kanske har minskat belastningen av servern något.
Det verkar också som om användningen över dagen har jämnats ut ganska mycket. En gissning är att folk lämnar forumet när det är för slött och kommer tillbaka en stund senare istället. Oavsett orsaken så är det iaf bra, då servern mår bättre av det. =]

Stundtals är det dock fortfarande rejält slött vilket förhoppningsvis kommer förbättras rejält väldigt, väldigt snart. Ny hårdvara ligger enligt uppgift på posten och bör komma vilken dag som helst.
Från nån gång i nästa vecka så kommer det alltså förhoppningsvis vara riktigt snabbt.
 
Top