Nekromanti [Skrômt] Magiska föremål och material

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
I folktron finns många föremål med magiska krafter. Nu snackar vi alltså inte Svärd +1 eller skärp som gör en osynlig, utan sådant som kan användas som komponenter i ritualer eller liknande. Vi vet ju alla att hästskor har en inneboende magisk kvalitet och att de kan sättas ovanför dörrar för att bringa lycka. Det finns trollkors, silverpengar, och så vidare.

Jag håller nu på att arbeta på att ta fram hur ritualer och liknande fungerar i Skrômt, och tänkte inkludera en del om just magiska föremål. Så jag behöver lite tips på coola magiska föremål.

Jag tänker mig att det finns två kategorier av dessa – föremål med en inneboende magisk kvalitet, och föremål som är magiska på grund av sina förutsättningar. Föremålen redan nämnda är ju exempel från den första kategorin. Men där kan man också nämna saker som hårstrån, naglar, vissa stenar och örter, och så vidare. Den andra kategorin är föremål som i sig själva inte är magiska, men där förutsättningarna har givit dem en slags magisk kvalitet. Det kan röra sig om jord tagen från en nygrävd grav, mynt tagna från en död persons ficka, blommor som under midsommarnatten legat under en oskulds kudde, och så vidare.

Föremålet kommer inte ha någon särskild regelmekanisk funktion. De är mer till för spelledaren att använda för att sätta begränsningar, planera quests (dålig term, men ni fattar), sätta stämning, och liknande. Det är ju klart intressantare att rollpersonerna behöver genomföra en ritual som innefattar nytappade mjölktänder, johannesört och harblod under halvmånens sken för att skapa förutsättningar för att kunna förstå de mystiska runorna skrivna i berget än att de hittar en bok som översätter dem, exempelvis.

Så ge mig era bästa förslag på coola magiska föremål!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag tror att det i kinesisk folktro finns en spådomskonst som går ut på att man skriver en ja/nej-fråga och för ihop den med ett färskt oxben format som något ockult tecken. Sedan spräcker man benet med ett glödgat järn och ifall benet ger ifrån sig ett visst ljud så betyder det ja.

Man skulle kunna göra nåt liknande för typ två föremål att en del av dem får sina fördelar för att de är formade som något väldigt specifikt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Allt som kommer från avrättade personer, vilket kanske kan ställa till bekymmer i ett land som inte längre lämnar folk hängande på galgbacken androm till varnagel. Räknas ett mord efter en uppgörelse i undre världen som magiskt nog? Bäst att testa!
 
Top