Nekromanti Skrån och gillen

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
O I kloka där ute, vad är det för skillnad mellan skrån och gillen i Consaber (eller allmänt i Mundana om det nu finns någon allmän regel)?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"O I kloka där ute, vad är det för skillnad mellan skrån och gillen i Consaber (eller allmänt i Mundana om det nu finns någon allmän regel)?"

"Skrå" är ett äldre ord. I övrigt tror jag inte att det är någon skillnad.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
hantverkare och handelsmän

var inte skrå eller gillen för handelsmän och det andra för hantverkare?

/Ceram, försöker minnas historialektioner från i våras...
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Dvärgagirighet

Då kommer jag osökt att ställa en följdfråga, som är av lite mer kampanjmässigt slag.

[Mina spelare Spoiler]

Mina rollpersoner hamnade i Colonan år 181 f.D på grund av ondska och argan list, och ett tag verkade det som om de var fast där. Emellertid hittade de en typ som kunde få dem tillbaka till den tid de kommit ifrån, men innan han sände dem åter tog de med en massa glömd kunskap med sig, eftersom det visade sig att det fanns en hel del att hämta från det storslagna imperiet.
En av rollpersonerna, en dvärg, for till Kholon Renk Roghan som vid den tiden innehöll flera hundra tusen dvärgar och en av de största vapenindustrierna som världen dittills skådat, och lyckades genom lite god diplomati och löften att inte inom tusen års tid och allt vad det var avslöja något, få ritningar över smedjorna och ugnarna och det mesta av den teknik som Roghandvärgarna använde för sina industrier, kunskap som gått förlorad genom åren i tirakkrig och alvkrig och liknande.

I alla fall, väl tillbaka i Consaber i deras egen tid tog han kontakt med rikskonnetabeln (den som härskar i landet för tillfället efter att kungaparet blivit utsatta för diverse onda planer) som hänvisade honom till arméns befälhavare, som blev eld och lågor över tanken på en dvärgisk vapenfabrik inom Consabers gränser och sa att han gärna skulle köpa det som dvärgen kunde hosta fram i vapenväg.

RP:n gick till Narekh och frågade om de hade lust att bistå med arbetare, varvid Mäster Smed först försökte lura ifrån dvärgen de eftertraktade ritningarna men sedan resignerade till att kräva en stor del av vinsten samt att få bygga ett massivt försvarsverk kring vapenindustrin som RP:n ville ha i sin kompis baronens förläning. Mäster Smed vill nämligen som alla andra ha god kontroll över den intressanta teknologin, och kommer att gradvis försöka få mer och mer makt över alltsammans...

Allt detta samtidigt som kungen av Narekh nästan svalde sitt skägg när han fick höra om ritningarna eftersom han (eller var det en hon?) visst hade tillgång till de ritningarna, bevarade i ett urgammalt valv någonstans, men svurit att använda dem eftersom dvärgakungarna kommit överens om att aldrig mer göra så mycket vapen att de var tvungna att sälja bort dem till människorna. Nu kommer händelserna tids nog att kunna starta ett mindre inbördeskrig mellan dvärgarna, när Roghan får höra talas om att deras heliga ritningar är i händerna på en pengahungrig Ghordvärg, men det blir ett senare kapitel... :gremelak:

Där mina tankegångar började (ber om ursäkt ifall det tog tid) var att RP:n var väldigt snäsig mot Calnias skråmästare för smederna, som inte alls var så glad över att få en konkurrent. Det jag tänkte fråga var alltså, i Consabers samhälle, vilka resurser har en gillesmästare att ta till när det gäller att stoppa nykomlingar? Är det böter och näringsförbud som gäller, eller kan kan applicera det lilla som står i Consaberboken om saken (det står tex att frilansande lotsar brukar hängas, har jag för mig), trots att detta handlar om en helt ny sorts industri långt uppe i bergen?

Några tankar, o ni som lyckas förstå vad jag menar eller bara ta er ända hit ner ändå?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ibland är det ball att vara kung

"Där mina tankegångar började (ber om ursäkt ifall det tog tid) var att RP:n var väldigt snäsig mot Calnias skråmästare för smederna, som inte alls var så glad över att få en konkurrent. Det jag tänkte fråga var alltså, i Consabers samhälle, vilka resurser har en gillesmästare att ta till när det gäller att stoppa nykomlingar? Är det böter och näringsförbud som gäller, eller kan kan applicera det lilla som står i Consaberboken om saken (det står tex att frilansande lotsar brukar hängas, har jag för mig), trots att detta handlar om en helt ny sorts industri långt uppe i bergen?"

För det första så har gillen och skrån normalt inte riksomfattande verksamhet (lotsgillet är väl det stora undantaget, eftersom det är en verksamhet som är viktig för rikets säkerhet), utan verkar snarare för att skydda hantverkarna i en stad. Vad som händer uppe i bergen ligger så att säga utanför deras jurisdiktion.

För det andra, vill rikets konnetabel (och därmed kungen) ha vapen, och de vanliga gillena inte kan leverera detta till rimligt pris, så har de faktiskt inte ett jota att säga till om saken. Då köper konnetabeln (dvs kungen) som han vill, så länge som han kan få tag på vapen.

I den mån som gillen kan göra något så är det näringsförbud och om brott förekommer där så är det upp till den dömande makten att utdöma böter och tvinga på näringsförbudet genom att helt enkelt sabba stället. Alternativt så kan gillet kräva medlemsskap i gillet mot en viss avgift (dvs skatt) och ett minsta pris på sålda varor (dvs kartellbildning), eller skicka den dömande makten på dem. Själva har de inte rätt att driva igenom något annat än möjligen en handelsblockad. De har nog resurser att sätta upp vägspärrar och sno varorna, men det har de inte rätt till.

I slutändan handlar det faktiskt mest om vad kungen vill. Vill han ha massor med billiga vapen så kommer han högaktligen skita i gillena, som kommer klaga högljutt i plebejförsamlingen. Därefter kommer kungen med hjälp av regentförsamlingen driva igenom någon form av påbud som förklarar att riket är hotat av främmande makt, att krigsvarning gäller och att hären måste rustas. Så antingen samarbetar gillena och får en del av kakan, eller så samarbetar de inte och kungen köper hela leveransen från Narekh och hotar dessutom med att dra tillbaka gillesprivilegierna från de trilskande gillena.

Allting helt lagligt, förstås.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Re: hantverkare och handelsmän

Kollade lite på ne.se :
Gille är en sorts allmän sammanslutning medan Skrå är just ett hantverksgille som har vissa lagstadgade privilegier. Tillverkningsmopol i en stad till exempel.
Gillen kunde lika gärna bestå av en grupp präster (ex. convivium Salvatoris som bestod av alla präster i Uppsla stift).
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Ibland är det ball att vara SL

Tack för svaret, det var lite den biten jag var osäker på... ibland känns det i regelboken som om Consabers konung inte kan göra vad han vill för lagens skull utan snarast är ganska begränsad, men det klart, har man en massa pampar och dessutom regentförsamlingen på sin sida kanske gillen och annan pöbel har mindre att säga till om. Ibland är sånt en tolkningsfråga, därför är det klokt att lyssna på tolkningen hos den som skrivit boken :gremwink:

I kampanjen körde konungen tidigare över den lag som säger att oäktingar inte räknas som fullvärdiga barn och gjorde sin därmed hatade oäkta son till prins i landet... det hatet vägde i viss mån upp den stora fördel den rollpersonen (prinsen) hade i och med att han var bundis med kungen :gremelak:
Nåja, nu är kungen sedan länge spårlöst försvunnen (RP har inte velat börja söka efter honom) och drottningen så galen av sorg att hon tänker utnämna sig själv till ny aborat... så nu kommer det nog snart bli revolution i landet ändå, åsidosättande alla gnälliga skråmästare en gång för alla.

Jag ska ta och lägga upp materialet till industrismedjan på wikin när jag är klar med det.
 
Joined
8 Apr 2010
Messages
16
Re: Ibland är det ball att vara SL

Tack du gav mig en ytterligare en grym ide till min karaktär. Har planer att gör en en dvärg som är lite lätt besatt i smides tekniker och kunskap. En tids resa låter inte så dumt framför allt en bra kunskapskälla ska nog han kunna släcka sin törs för kunskap både en och två gånger mundansa mäktigaste dvärga smed någon sin MOAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH =0)
 
Top