Nekromanti Skrämmande Henéa besök

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Om ungefär en timme kommer jag spelleda när rollpersonerna går genom en Henéa fylld skog... har någon tips på lite skrämmande sätt att beskriva etc, hur jag kan få spelarna att pissa på sig av rädsla...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Du kan alltid låta dem finna alv (Thism) huvuden sittade på pålar.
Du kan låta deras riddjur försvinna under natten medans de sover, att någon henéa alv smyger fram och släpper lös djuren medans vakten ser på, han ser bara hur repen losnar och hur djuren flyr i väg.
Du kan låta en henéa alv klänga sig fast på något djur och "varna" rpna på deras eget språk, och då kanske de får för sig att djuret pratar och om du har paranoida spelare så kan du få dem att tro att de är i skugglandet.
Du kan låta någon få skymt på ett par ögon (använd dig av alviska blicken) i buskarna och när han kommer ditt för att undersöka saken så står en stor björn där, henéa alven har själv försvunnit.
Använd dig av henéas områdeskännedom och deras förmåga att gömma sig i skog och låt djuren bli deras verktyg som du jagar spelarna med. Om spelarna låter djuren leva och använder sig av list för att bli av med djuren så kanske henéa ser på rpna med lite respekt och låter de passera, men om de dödar så kommer de aldrig att låta rpna komma ut ur skogen med livet i behåll.

Använd dig av henéa schamaner och på så sätt kan de styra djuren bättre. De kanske har kontakt med ulvar som du kan sända till rpna mitt i natten och tala förstånd med dem från betrygande avstånd.

Vicotnik som inte har tid att skriva mer utan måste skynad sig iväg.

Lycka till.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
ska även nämnas att detta är i "DFSH" och att om någon har nåt tips om (ALLA spelare: läs ej detta)

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> "tempelbesöket" </font></td></tr></table>

så kan väl någon "hjälpa" mej lite med det? Jag ska ha helt svart i rummet sånär som på ett par ljus för att skapa stämning...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skrämmande Henéabesök

Låt de lokala heneórna vara lite...ehm...annorlunda, och ha en skum Chtulhu-religion där de dyrkar en demonisk grottbjörn från en svunnen eon som ligger i dvala i en djup grotta, och överallt i skogen har henéorna gjort skumma, och skrämmande, offer till grottbjörnen. Mystiska figurer av pinnar är upphänga i träden, avhuggna hjorthuvuden med utslitna ögon sitter uppspikade på pålar, människokranier är uppstaplade längst djurstigarna, och dödfödda henéafoster ligger och ruttnar i solen. (Typ en ohelig korsning av Blair Witch Project och Flugornas Herre). På vägen till grottbjörnens boning finns skumma målningar på stenar, träd och klipphällar - blodiga handavtryck och skelettlika, bisarra figurer.

Henéorna själva visar sig givetvis inte förrän i finalen. De håller koll på rollpersonerna från skogens djup, försöker lura dem närmare och närmare demon-grottbjörnens boning, för att tillslut anfalla i en krigsmålad, bestialisk hord a'la kannibalerna i King Kong.

Om rollpersonerna väl kommer ner i grottan, är den såklart oerhört djup och trång och läskig, och där nere hänger några henéaalver som offrats till grottbjörnen för sekler sedan och blinda och galna, och hungriga på människokött, smyger runt i mörkret. Typ grottmonstren i 'The Descent' eller neanderthalarna i 'Den trettonde krigaren'. Längst ner i grottan där grottbjörnen sover sin tusenårssömn, tar Underjorden vid, och den fysiska världen börjar avta mer och mer och ersättas av en nekrotropisk och spöklik labyrint. Ja, och där väntar förstås slutbossen, Ursus Spaleaus Horribilis...om vi då för en stund glömmer bort det faktum att grottbjörnar var vegetarianer, förstås.

- Ymir, spontanspånar vilt
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Skrämmande Henéabesök

Oh! Och jag vet, jag vet!

...de är inavlade och deformerade, och när rollpersonerna paddlar genom skogen stöter de på en av alverna som spelar på ett märkligt stränginstrument med rned rund kropp och metalliskt sound.

Senare kanske någon av dem har på sig en träddräkt av gummi och uppmannar rollpersonerna att låta som grisar i en förskräcklig hillbillysodomiscen...
 
Top