Nekromanti Skräckvärld

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
För några månader fick jag en idé om en bakgrundsvärld till ett skräckrollspel. Jag lär knappast ha möjlighet att "göra något" av det, men jag slänger upp det på forumet för att se vad folk tycker.

Världen är vår värld, i nutid, och bygger i första hand på motsättningen mellan Verkligheten och Drömmen. Verkligheten är vad det låter som, den fysiska värld där människor lever sina vanliga liv. Drömmen, däremot, är främmande, en halvt overklig värld som skapats ur mänsklighetens kollektiva fantasi. När vi drömmer kanaliserar vi omedvetet psykisk energi till Drömmen, som på så sätt får substans och blir verklig.

I Drömmen finns de Slumrande. Vilka de är, varifrån de kom och vad de vill mänskligheten känner ingen till (=jag har inte kommit på någon bra förklaring/images/icons/smile.gif). De är okroppsliga väsen som kan kommunicera med drömmande människor och besitter stora krafter i Drömmen, och de verkar arbeta för något okänt mål.

På senare tid har dock något börjat hända. Barriären mellan Verkligheten och Drömmen har försvagats. Vissa människor kan utöva magi genom att omvandla Dröm till Verklighet. Varelser skapade ur människornas mardrömmar kan, om man ger dem möjlighet, komma ut i Verkligheten. Ryktena florerar bland ockultisterna: vissa säger att de Slumrande har förlorat kontrollen över Drömmen och att en katastrof kommer att inträffa när den blir Verklighet. Andra säger att uppdelningen i Dröm och Verklighet är artificiell, att när de två blir ett så öppnas vägen till paradiset. Åter andra menar att det är de Slumrande som håller på att vakna för att göra sig till gudar över människorna...

Jag erkänner att jag hämtat lite idéer både från Kult och Call of Ctulhu, men samtidigt försökt att undvika att plagiera. Stämningen i denna värld är väl tänkt att imitera en madröm: man vet inte vad som egentligen är verkligt och vad som helst kan vända sig emot en. Kanske existerar verkligen det övernaturliga, kanske är det jag som är galen?

Hursomhelst, jag tycker idén är ganska kul.

Ridijeck
som måste resa hem snart och då har han inte längre fast uppkoppling till internet /images/icons/frown.gif
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Märkningar

Kolla på "märkningar i dina inlägg"

/Anders som vet /images/icons/cool.gif

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Kanske inte helt jätte orginellt men låter ändå helt okej i mina öron. Drömmar/mardrömmar är alltid kul i rollspel. Speciellt när dom glider över till "verkligheten", sånt kan få spelare att bli riktigt rädda.


"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Skräckvärld (tips)

Inte helt originellt men väl adekvat som grundidé. Inspiration finns ju i så fall att hämta i H P Lovecrafts Dreamlands-noveller, samt de eminenta serierna Sandman (av Neil Gaiman) och Promethea (av Alan Moore).

mvh
Örnie
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Skräckvärld (tips)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inte helt originellt men väl adekvat som grundidé. Inspiration finns ju i så fall att hämta i H P Lovecrafts dreamlands-noveller, samt de eminenta serierna Sandman (av Neil Gaiman) och Promethea (av Alan Moore).<p><hr></blockquote><p>Jo, jag är fullt medveten om att man kunde göra något mer orginellt, men samtidigt var också det traditionella en av poängerna med det hela. Om sedan spelarna inte känner till så mycket om världen från början (då det inte är någon officiell värld) utan tvingas upptäcka sanningen allt eftersom gör det nog inte så mycket att den kunde ha varit orginellare.

Jag har inte hört talas om Sandman och Promethea. Vad är det för några serier?

Ridijeck
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Sandman & Promethea

Wow! Du har alltså fortfarande den underbara upplevelsen att läsa Sandman framför dig!
Serien Sandman skapades av britten Neil Gaiman och publicerades av DC Comics 1991-1998. Sammanlagt kom det ut 75 nummer, som bildar en sammanhängande historia. De första sex numren publicerades översatta till svenska i tidningen Inferno 1992-93 (tror jag). Gamla lösnummer kan vara svåra att få tag på (även om DC nu börjat återutge hela serien från början), men lyckligtvis finns hela serien samlad i album som går att köpa hos varje välsorterad seriehandlare eller låna på välsorterade bibliotek.
Serien handlar om Drömmarnas Kung (kallad Morpheus), härskare över Drömmarnas Värld, som i seriens inledning befrias från det fängelse där en dödlig magiker hållit honom i 70 år. Därefter följer en otroligt fantasieggande och välskriven (och vältecknad) historia om Drömkungens vidare öden och äventyr. Ofta är Drömkungen inte den egentliga huvudpersonen - ett myller av bifigurer från både Drömmarnas rike och Den Vakna Världen (d vs verkligheten) spelar också viktiga roller i historien.
Albumen bör läsas i ordning för optimal njutning. De album som har kommit ut är:
• Preludes and Nocturnes - Efter att ha befriats från sin fångenskap försöker Drömmarnas Kung återta sitt fallna rike.
• The Doll's House - Den unga kvinnan Rose Walker får en ovanlig gåva som hotar hela Drömriket. Samtidigt letar Morpheus efter ett par förrymda drömmar...
• Dream Country - En samling korta, avslutade berättelser från Drömmarnas Rike.
• Seasons of Mist - Morpheus blir tvungen attbege sig till Helvetet och får där ett par obehagliga överraskningar.
• A Game of You - Några dödliga hamnar av en slump i en konstig del av Drömmarnas Rike. Eller är det inte en slump trots allt?
• Fables and Reflections - Ytterligare en samling korta berättelser från Drömmarnas Rike - bl a den viktiga historien om Morpheus son...
• Brief Lives - Morpheus och hans syster Delirium letar efter en försvunnen släkting.
• World's End - en samling bortkomna resenärer på ett värdshus bortom tid och rum underhåller varandra med historier.
• The Kindly Ones - en besatt kvinna bestämmer sig för att hämnas på Morpheus...boken som avslutar hela den långa serien.
• The Wake - en kort epilog till serien.

Neil Gaiman har även skrivit en massa andra bra serier - av omedlebart intresse för Sandmandiggare märks särskilt en miniserie om Morpheus storasyster Döden (Death: The High Cost of Living - finns också i album).

Promethea är en relativt ny serie, skapad av serielegenden Alan Moore. I ett futuristiskt samhälle med superhjältar och ett enormt medieflöde får collegestudenten Sophie Bangs upp spåret på en mytologisk figur, Promethea...och upptäcker att Promethea är en slags varelse från Drömmarnas Värld (i den här serien heter Drömvärlden Immateria), och att Sophie kan anta hennes skepnad...hon lärs upp andarna från alla de som tidigare varit Promethea och fajtas mot demoner, trollkarlar, psykotiska skurkar och andra drömvarelser! De första sex numren av Promethea har nyligen samlats i ett album, som finns att köpa i välsorterade seriebutiker.

mvh
Örnie
(seriefantast)
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Skräckvärld (tips)

Ytterligare inspiration kan fås från vissa av Cronenbergs filmer, till exempel Videodrome och eXistenZ (eller hur det nu stavas), där fantasi och verklighet flyter ihop på bizarra sätt.

A discordian is anyone willing to look at the windmills and concede that they might be giants.
 
Top