Nekromanti Skräckvälde.

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Det var något år sedan sist. Men det är trevligt att komma tillbaka och se forumet lika livligt som fordom.

Men varifrån kommer detta snack om skräckvälde? Moderatorerna tycks lida en hel del spott och spe för sitt arbete.

Kan någon länka till eventuella orättvist låsta trådar där användare behandlas föraktfullt? Då hade det varit lättare att bilda sig en uppfattning om situationen.

Er tillgivne, Lycan
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Förtydligande.

Alltså, det var efter att ha läst Nicoles tråd (den som fusk länkar till) som jag kom att undra varifrån dessa "skräckväldes"-ideér kommer ifrån.

Och kära Funkus, tror du verkligen att alla trådar där moderatorerna eventuellt beter sig respektlöst innehåller termen "skräckvälde"?

Egentligen hade jag ju kunnat leta upp alla låsta trådar (till att börja med). Men ni producerar ju hur mycket text som helst, så jag hade helt enkelt hoppats att någon av er hade en exemplifierende tråd eller två färskt i minnet.

- Lycan
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Några ord från en moderator

"Men varifrån kommer detta snack om skräckvälde? Moderatorerna tycks lida en hel del spott och spe för sitt arbete."

Ymir, som har varit den enda aktiva moderatorn innan jag kom in (nu verkar han ha tagit en välförtjänt semester på en liten stund), var tvungen att tampas med ett överaktivt forum, som visade lågt intresse till att bete sig.
Det kommer en strid ström av nybörjare till Eonforumet som

1) Inte läser FAQ:n och därmed ställer frågor som alla hört tusen och en gånger förut. "T.ex. hur stiger man i grad?"
2) Verkar tro att Eonforumet är det enda forumet på hela rollspel.nu, och således pratar om alla saker som har att göra med rollspel i Eonforumet.

Kombinera detta med att Eonforumet är tämligen överaktivt. Res bort för en helg och logga in. Det är liksom minst 250 nya inlägg och minst 20 nya trådar. Varav 10% bör modereras, 80% är ointressant (typ frågor som "vilket svärd gör mest skada?" eller "vilken ras är starkast?") och endast 10% är intresse-eggande frågor.

Då är det rätt jobbigt som enda moderator, och det är klart att blir lite stressigt då. Det kan förstöra vilket gott humör som helst! :gremtongue:

Det är därför man ser moderatorerna så ofta på Eonforumet. Det sägs mycket skräp, det är många nya trådar varje dag, och mängden nybörjare är väldigt stor (nybörjare behöver lite vägvisning i början).
Så det är därför man kan få för sig att Eonforumet är ett skräckvälde, just för att moderatorerna gör väldigt mycket.

Sån tur är så har Ymir mig nu, som kan lyfta av lite av bördan från hans axlar, och det planeras inom kort ytterligare en moderator till Eonforumet. Det finns givetvis två till (Sereg och RipperDoc) men dom är långt ifrån aktiva. Dom kanske låser något inlägg en gång i månaden på sin höjd, vilket inte räcker för ett så överaktivt forum som Eonforumet.

Så, vad försöker jag säga?
Att vara moderator är faktiskt jobbigt och det blir aldrig klart. Det kommer jämnt nya personer till forumet som fortfarande inte bryr sig om att läsa FAQ:n eller förhållningsreglerna.
Men jag har lite idéer som jag ska diskutera med ledningen om hur vi ska göra med Eonforumet. Men vi kommer troligtvis inte göra någonting förrän den sista moderatorn blir utvald.

Allt det bästa
/Naug, lite nyvaken (och hungrig)
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Förtydligande.

allstå, jag skulle gärna hjälpa dig men jag vet faktist inte vilka trådar det är som folk tycker ha blivit felaktigt låsta, själv tycker jag att alla låsningar är motiverade...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
I den här tråden diskuteras förfarandet, och jag tror det länkas till den del inlägg. jag tror du måste söka dig tillbaka längre än sida 6-7 för att hitta trådarna som blev 'orättvist låsta' för här på Eon-forumet händer det grejer FORT. Den första tråden jag hittar innan tråden jag länkade till ovan som låsts handlade om ankor .. inlägget HADE kunnat bli seriöst men blev tämligen urflippat och tämligen låst. Ett par trådar får hugg av moderatorerna men låses aldrig.. Well. vad kan man säga - helt ärligt tycker jag att Eonforumet är ganska nerlusat med värdelösa diskussioner (jag läser Eonforumet för att jag är intresserad av Eon, men jag spelar det väääldigt sällan) ur både mitt och Eonforumiternas perspektiv. Att det dessutom verkar vara här alla 'vanliga' frågor som besvaras i FAQ:en tas upp (man kunde tänka sig att de som underlåter läsa FAQ:en tog det på forumforumet eller nåt istället) gör antagligen moderatorerna minst sagt frustrerade.

Den genomsnittslige Eonforumiten har dessutom oftast inte en livslängd på så mycket mer än sisådär 14 inlägg och snabbt ersätts med en ny med samma/liknande frågor och samma forumsovana. Självklart måste alla vara välkomna till wrnu, men man förväntas läsa regler och FAQ INNAN man ställer 'dumma' frågor. Jag minns när jag var ung och grön, jag drog igång en debatt om cybertech och automateld på Neotechforumet det första jag gjorde, och klagade på regler.. att man kunde stryka eller göra om regler var såklart inget jag tänkte på, även om jag påpekade att vi gjort en husregel.. ah. those where the days.

Way förresten - när jag satte mig och skulle vara hjälpsam och leta trådar för att jag också är nyfiken och inte 100% insatt - kom jag på en funktion Gardener inte har tid att bygga in, men ändå. Sökning efter låsta trådar. Skulle vara pratktiskt vid... såna här tillfällen. :gremwink:

Hoppas jag har hjälpt till att kasta ljus på saken. jag har iallafall fått en bättre koll på läget, som annars var färgat av personliga åsikter och folks gnäll i kanalen. Moderaterna har ett svårt balansjobb att göra, vilket jag tycker de har klarat av. Efter den rensande debatten i tråden jag länkade till längst upp verkar tonen ha förbättrats dock, antagligen efter en skärpning från båda parter.

PS. när jag började skriva detta inlägget fanns det inga svar. undrar om nån hunnit före? :gremlaugh:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Några ord från en moderator

du slog mig med ungefär sex minuter och vi fick sagt ungefär samma sak, men du koncentrerade dig på just säga det, jag koncentrerade mig på att hitta trådar i 50 minuter och dessutom göra lite egna undersökningar, kombinerat med chattande på irkket emellan varven.

måste såklart fråga, hur tycker moderatorerna det har blivit efter Denmark-tråden?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Mitt moderatorskap är ännu ungt.

"måste såklart fråga, hur tycker moderatorerna det har blivit efter Denmark-tråden? "

Med tanke på att jag inte var moderator när Denmark tråden skrevs så vet jag inte hur dom reagerade på den :gremwink:

Jag blev moderator för fyra dagar sedan den 13:e Maj och den där tråden skrevs den 10:e Maj, så jag kan faktiskt inte förtälja moderatorernas reaktion på tråden i fråga. Men Ymir svarar säkert.

Det är fascinerande hur mycket ett moderatorskap kan göra för ens syn på forumet. Innan jag var moderator så tyckte jag att forumet var drägligt, nu när jag är moderator så går jag omkring och grämer mig över att folk inte kan läsa FAQ:n. Jag eftersom jag inte tänkte på det så mycket varken, före, under och efter Denmark-tråden så måste mitt svar bli:

Jag vet inte.


Däremot så diskuteras det intressanta åtgärder i Denmark-tråden, som jag redan hade liknande idéer till. Dom kommer förhoppningsvis implementeras snart. Vi väntar bara på en tredje moderator innan vi mejslar ut vår strategi.


/Naug, nybörjarmoderator

PS
Om denna tredje moderator tar sin tid på sig att komma så kan ni lite på att jag struntar i honom/henne och börjar ändå.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Skräcken för bäcken

Det enda som stör mig är att man inte är verkar vara tillåten att skriva Eon-realterad OT i en tråd. Förutom att detta direkt avslutar en del intressanta och kreativa diskussioner genom att de blir låsta så hindrar det till viss grad folk att överhuvudet taget spinna vidare på någon intressant fråga/oklarhet/whatever som tas upp en tråd just eftersom att det skulle bli OT (konstruktiv OT dock) och därmed rädslan för att tråden kan bli låst.

Nu är det väldigt sällan sådant verkligen händer men det har åtminstone satt spår i mig. Och andra. Det är inte allt för sällan ser man folk skriva: men nu är det nog bäst att vi sluta OT:a... trots att det som diskuterades var i allra högsta grad Eon-relaterat och ibland även intressant, men OT. Om man sedan betänker att det bara borde vara en bråkdel som ändå tar till sig modet att över huvudet taget skriva denna bra OT jag talar om så kan åtminstone jag tänka mig att vi gått miste om en hel del intressanta men malplacerade diskussioner.

Spela roll var det skrivs säger jag, bara det är intressant och åtminstone på rätt forum.

För övrigt finns det i princip redan en sådan funktion som du efterlyser. Sök bara efter "tråden låses" eller bara "låses" så får du listat rätt många låsningar.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Mitt moderatorskap är ännu ungt.

Ymir hade ju som sagt semester.. men om du nu blev uttagen att bli moderator här kan man anta att du frekvent besöker forumet? du kanske känt av en atmosfärsändring iallafall... nåväl. jag tycker iallafall det blivit ett litet snäpp bättre.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Skräcken för bäcken

hur nitiska moderatorerna är med OT låter jag var osagt, men jag har nog bara sett moderatorsstoppade OT-trådar en eller ett par gånger (iofs besökte jag inte Eonforumet mycket förr), men jag personligen har inget emot dem så länge de markeras med OT och har en egen liten deltråd. så länge det är spinoff-diskussioner från första inlägget är det ju skitbra, imho.

ang. sökningen har du såklart en poäng, men det är inte 100%-igt.. :gremtongue: :gremgrin:
 

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
Re: Några ord från en moderator

jag minns för några år sen. då var det aldrig så himla mycket dumma trådar. det var samma personer som skrev och alla hade mycket erfarenhet av eon så det blev inte så många onödiga trådar
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Tackar och bockar.

Jag uppskattar att ni anstränger er för att erbjuda mig en objektiv (nåja) uppfattning om "problemet". Citationstecken eftersom det inte verkar finnas något riktigt problem (det skulle vara den blotta mängden inlägg). Särskilt talande tycker jag det är att ingen av de som uttalat sig kritiskt har tillhört skaran som fått sina inlägg låsta och blivit föraktfullt bemötta.

Ska jag vara ärlig så framstår Eon-forumet som bättre modererat än för ca. två år sedan. Antagligen efter införandet av de 'ämnesspecifika' moderatorerna så att säga.

Stenhårt Naug, du har min respekt. Och Ymir känner jag ju sedan tidigare.

- Lycan, konspirationsteoretiker
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Re: Några ord från en moderator

Några år sedan? Du reggade förra året.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Några ord från en moderator[OT]

tänkte på samma sak... men det är inte omöjligt, han kanske gör som jag och byter inloggning lite då och då! :C) jag gör typ bara några hundra inlägg med varje inloggnings namn och sedan byter jag...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det var ju trevligt att du tagit till dig denna grundläggande tes för Eonforumet. Nu behöver du bara jobba på att lära dig när den ska, och inte ska appliceras.

/Joel
 
Top