Nekromanti Skräcktyper?

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Ska vi ta och spåna lite på vilka "sorters" skräck man kan uppleva i ett äventyr?
Tänkte att vi skulle kunna ta och lista så mycket som möjligt (skit i om det låter likadant, eller "överlappar" vartannat) och sedan försöka destillera fram lite grupperingar...
En mycket öppen syn till vad som kan ingå här behövs om det ska bli lite fart på det hela...
Ett annat debattämne vore vad som är "bäst" och "sämst" att ha med i ett skräckäventyr.
Ytterligare ett vore på vilka sätt man lättast skapar en situation där en viss typ av skräck kommer fram.

Några förslag:
Paranoia - Någon vet vem du är, vad du gör och bevakar vartenda steg du tar.
Oro - Vad kommer att hända? Kommer vi hitta fram? Har det lilla barnet blivit taget av monstret eller inte?
Livsfara - Argh! (ganska självförklarande... /images/icons/wink.gif)
Brist av kontroll - Vad kan jag göra? Hur ska jag klara av det här? Vad händer!?
Manipulation - Allt jag gjort är en enda stor lögn! Jag har blivit lurad!
Beslutsångest - Vad ska jag göra; rädda prinsessan och glömma skatten, eller skita i prinsessan och rädda skatten? (/images/icons/wink.gif)
Äckel - Eww! Tarmar, blod, glasbitar i foten, en benlös människa som jagar rollpersonerna.
Vidrighet - Umm.. Super 8.
Våld - Få ansiktet inslaget. Bli misshandlad. Bryta armen.
Skada - Kommer jag få kallbrand? Håller jag på att dö? Det forsar blod ur såret!
Ångest - Vad har jag gjort? Måste jag göra det här? Finns det inga andra sätt?
Fobi - Argh! Ett badkar med maskar, maggot och ormar som krälar om vartannat!
Stress - Måste slå ner vakten och trycka på knappen. Två sekunder kvar!!
Osäkerhet - Har ett skott kvar och varulven jagar oss!
Obetydligheten - Människan är en flugskit i rymden och något mycket mer kraftfullt är den dominerande kraften i universum (CoC, egentligen).
Jagad - Det finns därute i skogen, flåsar oss i nacken - var är det!?

Sätt igång och skriv! /images/icons/wink.gif
Det är viss skillnad på hur man definierar "skräcken" ('stort', som obetydligheten, eller 'litet' som stress), men det spelar i nuläget ingen roll.

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }

Shop smart. Shop S-Mart.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Hmm intressant ämne, även om det är lite svårt att formulera sig /images/icons/wink.gif
Nåväl...
Personlig Kris - När allt man gör bara går rakt åt helvete och man duger inte till någonting. (kan bli läskigt i vissa situationer)

Oväntad vänding - När saker och ting inte alls går som man hade tänkt sig, snarare tvärtom och man måste hitta på ett sätt att överleva/ta sig ur fällan/hitta ut osv... /images/icons/thinks.gif
 

cthulhu-fan

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
3
Location
Borås
En mycket öppen syn till vad som kan ingå här behövs om det ska bli lite fart på det hela...

Det viktigaste med äventyret är inte vilken typ av skräck det är så länge man får till stämmning, mörklägg rummet och spela med stearinljus som enda belysning, spela lite stilfull musik, gärna klassisk å mörk. och vill man vara dödsseriös kan man se till att ingenting annat diskuteras.


Ett annat debattämne vore vad som är "bäst" och "sämst" att ha med i ett skräckäventyr.

svaras delvis på ovan


Ytterligare ett vore på vilka sätt man lättast skapar en situation där en viss typ av skräck kommer fram.

En variant är väl att bygga på Kult-Nackdelen : Mardröm där drömmen blir verklighet och ens värsta dröm kommer ut och jagar en.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ojsan vilken massa olika sorters skräck! Men när jag läste det upptäckte jag att jag brukar få mina spelare att uppleva alla sorters skräck på din lista samtidigt och nästan hela tiden. Är mina äventyr då jättebra eller bara överdrivna? Hmm?
 
Top