Nekromanti Skräckstämning....

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Hallå alla hjältar i skräckforumet. Som en ödmjuk och ytterst underlägsen gäst så skulle jag vilja ha lite tips om hur jag kan få in skräckstämning i mina DoD-äventyr. Gärna med anknytning till det sagolika och trollska som passar den nya utgåvan.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Har du testat med lite bakgrundsmusik och lite levande ljus, vet inte om det funkar till DoD men det brukar funka helt kanon i KULT.

Mvh Palle
"Har spelat Counter-Strike i snart ett dygn"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Mjoo, det har jag gjort, senast ikväll faktiskt. Det har jag alltid när jag spelleder. Men det var inte riktigt det jag menade. Jag menade mer upplägget på äventyret, ingridienser osv.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Om det är till dod du vill ha det passar det bättre i dodforumet. /images/icons/wink.gif

Annars håller jag med Wolfmaster. Det är så långt du kan komma. Resten får du spelleda dig fram. Att sätta skräck i spelarna är svårt om man inte är en duktig spelledare. Och så måste spelarna ha ganska mycket inlevelse också.

Mac - bhuuU!!!!
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Har ju inte spelat DoD 6:ed men lägg ner arbete på rekvisita, tex. rp hittat ett brev med blodstänk på, skaffa rött bläch och stänk på gjört papprt brunare genomatt lägga det i kaffe och liknande saker, vi använder en massa sånns saker i vår DoD-91 kampanj och det funkar kanon tycker jag. Till äventyrsuppläggen har jag inga idéer.

Mvh Palle
"Okej dvärgen, halva längden, halva priset"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lägg in ruggig musik, ett mörkt rum med bara ljus.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Jag tror jag vet lite vad du är ute efter. Eftersom jag är sjukligt skräck-frälst var det elementet något som präglade mina kampanjer när vi brukade spela DoD också. Med den trollska stämningen i nya DoD lär det vara ännu lättare att skapa en läskig stämning.

Även om detta inte har något _direkt_ med just trollsk skräck i skogen att göra, så är detta något alla spelledare där ute borde kasta ett par ögon på: <A HREF="http://www.johntynes.com/rl_mofo.html" target="_new">http://www.johntynes.com/rl_mofo.html</A> "Five GM Techniques to Drop-Kick Player Complacency in Horror Gaming" En kort essä av gurun John Tynes beträffande allmän skräck i rollspel, och mer eller mindre min bibel som (enligt mina spelare) en mycket lyckad skräck-SL.

Nu, beträffande skräck under DoD-villkor...
Vad har vi som är läskigt i den givna miljön? En stor mörk skog och sakerna i den. Som bekannt är ingenting så kraftigt som rädslan för det okända, och detta är verkligen något man kan utnyttja i den Stora Mörka Skogen. Ett par tankar:

Se till att verkligen få fram hur _gammal_ skogen är, hur främmande den är, hur... KUSLIG den är. Enorma mosstäckta rötter som slingrar sig i ormlika nät och bildar mörka skrymslen där vadsomhelst kan gömma sig. Träd så massiva att solen nätt och jämt når ner med ett par bortkommna strålar, som när de väl dyker upp bara visar suggestiva glimtar av ogästvänlig undervegetation. Oroväckande prasslande ljud, gestalter som tycks skymta precis utanför ögonvrån, viskningar i trädens sus, konstiga fotspår som slutar på märkliga platser, svampcirklar, "ansikten" i stenhällar och gamla träd... har du någonsin gått länge i våran härliga svenska urskog vet du vad jag talar om. Och TÄNK bara när det blir mörkt! Det är förvånande lätt att övertyga spelarna om att _något_ finns där ute, precis utanför den lilla radie av ljus som deras ynkliga lägereld skänker dem. Det gör ingenting om det faktiskt inte är något där; ge bara små signaler med allvarlig röst och du kommer snart att ha spelarna på helspänn. Om rollpersonerna ger sig in i skogen utan någon som kan området eller har bra lokalsinne/orienteringsteknik, så låt dom ta konsekvenserna och gå vilse! Ju längre de är vilse och ju senare det blir på dygnet, öka antalet oroväckande fenomen. I takt med att rollpersonerna blir trötta, beskriv omgivningen med allt mer hopplöst tonfall. Få dem att hata skogen och leran och kylan och fukten.

Även om man inte gillar Blair Witch Project så visar den här filmen på ett utmärkt sätt hur man kan bygga upp en obehaglig stämning med bara en skog. Det finns även en bok av Stephen King (som jag dessvärre inte minns namnet på) om en liten flicka som går vilse i en skog... och snart inser att _något_ finns i skogen med henne. Två små tips. Den första Predator-filmen är inte heller så dumm, stämingsmässigt sätt...

Känslor att spela på, för att sammanfatta:
Isolering och ensamhet
Rädslan för _något_ därute
Hopplöshet

Då jag inte har läst vansinnigt mycket i nya DoD kan jag inte komma med några konkreta äverntyrsförslag, men jag tror att ovanstående tips går att knöka in i de flesta äventyr.

Tjo!

-Gaxar, som gör sitt första inlägg på mycket länge
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Varulvar...

...är ju lite skräckiga, så de kan man ju göra nått med i skräckväg.

Company of Wolves är en bra film för inspiration om det (tror det var den som var satt i sagomiljö...? annars får någon gärna rätta mig).

Bra inlägg förresten (från Gaxar alltså).

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varulvar på minner om Tonåren

*hmm* generande hårväxt fick skägg som var ivägen och man började yla så fort som man såg en tjej *hmm* tja åtminstonde så vart man inte kanibal..

I vilket fall som helst varulvar är en rolig grej bra i skräck spel men man måste fråga sig ÄR de onda eller är dom sjuka ?
Om de är sjuka kan man bota dom och vill dom bli botade ?
Är de onda i sådana fall så förklara ?

OM varulvarna kan äta annat än mäniskor så kanske det finns gott om dom och kanske enda orsaken att några få bland dom är mördare och dödar människor och tänk om en sådan vänder sig mot resten av Varulvarna ?..
Och i sådana fall har man ett härligt äventyr framför sig föreställ er en grupp varulvar som är sura någon har börjat döda varulvar på löpande band rollspels gruppen är mistänkt som ansvariga..
Uj jobbigt "Öppna inte dörren det står 30 Varulvar och ylar" "Aaa måste vara måndag dom är jobbiga"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Lykantropi...

...eller varulvssjuka, behöver i min värld inte nödvändigtvis vara samma sak som onda monster. Men det är samma sak som sinnessjukdom, och eftersom varulvar blir jagade och utstötta blir de ofta bittra, paranoida och hämndlystna. Karaktärsdrag som ofta förknippas med onda varelser. Särskilt tillsammans med varulvars tendens till bärsärkargång.

Så varulvar är inte onda från början, det är samhället som gör dem onda.

Så ska jag ha det i min kampanj.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Lykantropi...

Perfekt äntligen en som har fattat fördelar med "goda" varulvar..
Onda varelser har en svaghet de är dåliga på att sammarbeta...

Ett gäng varulvar som samarbetar är mycket mycket farligare.
Tänk er spelarnas min när de inser att det är inte EN varulv de har efter sig *Phuu glad att du sa så jag vart orolig* Det är en flock på tio varulvar *Hej du sa att vi inte jagades av EN varu.. Ååå jag fattar vi är döda*.

Okej vi säger att
1 Varulvar behöver inte äta mänskligt kött
2 Men i vissa riter och/eller det kan vara en nödvändighet av medicinsk eller annat skäl
3 När de jagar så jagar de ofta i flock...
 

doset

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
17
ruggig musik

tänkte bara tipsa om att ruggig musik är exempelvis soundtrack till "Rosens Namn","the Omen" mm.
Har för mig att det finns musik rescenserad i Rollspelssmedjans gamla lokaler...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: ruggig musik

Det låter spännande !!

Ska ta en titt där !

[color:white]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=white>
 
Top