Nekromanti Skräckspelsmusik

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Tjena.
Jag brukar aldrig använda ljud under mina sessioner, men jag vet att det är många som gör det. Har sett en del inlägg om detta när folk har velat ha tips om bra musik.

För de som är intreserade så kan jag rekomendera :
Soundtracket till Silent Hill.
Mycket bakgrundsljud på den. Det finns tydligen flera plattor i serien men jag har bara hört lite av ettan.
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Jag kan rekommendera Kerovnian - From the depths of Haron. Inte direkt vanlig musik, mest ljud och atmosfär med lite skumt prat och growl. Jag hade den på i bakgrunden när vi hade vår Cthulhu-premiär häromkvällen. En spelare utbrast en bit in i spelet: "Åh, vilken passande musik!". Så den funkar verkligen. Kan tänka mig att den skulle passa ännu bättre till Kult, då den är väldigt mörk och dyster.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Häftigt...

Tack för tipset! Underbar tolkning av Lovecrafts verk! Bara att lyssna på den där skivan fick mig att vilja spela Call of Cthulhu igen. Synd bara att Kerovnian-projektetet är nedlagt...

Silent Hill 2 har ett väldigt trevligt sound track. Annars brukar jag mest använda enskilda låtar som jag får tag i.

Några låtar som är allmänt trevliga:
Resident Evil 2 - Sanctuary
Resident Evil - Moonlight Sonata
The Thing - Theme
Castlevania (ingen aning om vilket) - Path of the Departed
The Excorcist - Theme
Max Payne 2 - Theme
Rosemary's Baby - Theme
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Re: Häftigt...

Ja, det är synd att det gick i graven.

Jag har hört talas om en grupp som heter Endura. Skall visst vara väldigt mörkt, ondskefullt och experimentiellt. Handlar väldigt mycket om just Cthulhu-mythosen. Jag har letat på nätet och frågat i min lokala skivbutik om de skulle kunna beställa hem något, men de har tydligen gått ur tryck här i Sverige. :gremconfused:

Har du kanske något hum om dem? :gremsmile:
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
lite hjälp kanske...

lite hjälp på traven.

Silenthill spelen. ( alla )
Carnivale
Max Payne ( båda spelen )´
Requiem for a dream
se7en
28 days later
lost highway
the usual suspects
the ninth gate
bram stokers dracula
twin peaks


med mera.
 

Saladin

Veteran
Joined
27 Sep 2005
Messages
7
Re: lite hjälp kanske...

Lägg till "The sixth sense".
Vissa låtar är helt underbara att ha i bakgrunden - speciellt "Run to the church", eller vad den nu hette.

Conan-soundtracket har någon bra också, likaså Jurassic Park. Men det rör sig om fragment.
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: lite fler band

för er som inte gillar soundtracks så ska jag försöka lista lite band som jag tycker passar till lite olika settings

först ut är cyberpunkiga band, med en mörk underton, givetvis :gremwink:

Först ut blir Cat Rapes Dog, tunga, politiska, lite sjuka och väldigt elektroniska.

Tätföljda av Deathstars, Ännu mörkare, med dessa på stereon målar man utan problem upp scen efter scen av facistiska förtryckar stater. Av någon anledning tänker jag alltid på star wars när jag lyssnar på dem :gremwink: Men jag skulle tro att Neotech och liknande spel är mer passande.

Vill man komma åt den lite mindre röjjiga och lite mer ruttna och hopplösa känslan får det ju bli musik from the succubus club, den skivan är med några undantag väldigt skön.

Över till Fantasy, Här kommer jag bara lista lite band jag föredrar. Otyg, Finntroll, Saltatio Mortis, Corvus Corax. De två första är hårdare och de två senare är ren folkmusik.

Skräck musik är lite knivigare, här försöker jag alltid skippa musik med för mkt text, och satsar istället på musikstycken som bygger upp oro så här får soundtracken duga :gremsmile:

Och det var vad jag pallade skriva nu..
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Jaha...?

Eh... inte för att komma här och gnälla och vara jobbig, men... Varför har du listat en massa stämningsmusik till allt utom skräckrollspel, när ämnet heter Skräckspelsmusik och ligger i forumet Skräckrollspel?
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Jaha...?

För att bevisa att man inte bara behöver använda soundtracks, men eftersom jag inte kom på något band just den sekunden som passade till skräck så dumpade jag av några andra för att iaf ge lite inspiration. Vad du har med det att göra övergår mitt förstånd om jag inte plötsligt blivit blind och du är admin?

Skaffa dig ett liv
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Du behöver inte vara otrevlig...

Vad du har med det att göra övergår mitt förstånd om jag inte plötsligt blivit blind och du är admin?
Skaffa dig ett liv
I så fall är nog ditt förstånd ganska klent. Sedan när behöver man vara admin för att ställa en fråga om hur ett inlägg anknyter till ett ämne? Jag ställde en fråga, och du gav mig svar. Men du behöver inte vara otrevlig bara för det...

(Notera att kommentaren om "klent förstånd" inte är menad som skällsord eller påhopp, utan bara syftar på det du skrev...)
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Du behöver inte vara otrevlig... [OT]

nu är vi väldigt off topic, sry för att jag var lite bitchig igårkväll.
Men vi lägger ner nu innan vi får tråden låst också
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Saker skulle tipsa om är följande:

Diamanda Galas - Hennes skivor är fyllda av ångest.

SPK - Riktigt skum sak, Passar nog bättre för mer modern skräck.

Mycket av sakerna från skivförlaget Cold Meat Industries. Främst då Arcana och Coph Nia.

:tekopp:

/Ulfgeir
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Re: lite hjälp kanske...

Håller med.

Sjätte sinnet är konungen bland rollspels-skräckmusik.

Clannad fungerar ibland också, fast det ska vara lite speciella låtar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ibland önskar jag...

... att det fanns en stor ftp server dit alla rollspelare kunde logga in sig och ladda hem andra rollspelares förslag på bra rollspelsmusik. Tyvärr verkar ju detta vara förenligt med olaglig verksamhet nu för tiden. Men det skulle kanske främja vår hobby en del?
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
En skiva som jag funnit passar hur bra som helst till skräckrollspel (den lite morbidare sorten, åtminstone) är soundtracket till filmen Ravenous. Låtarna varierar från läskiga bakgrundsljud till cirkusmusik och ända bort till muntra visor med en illavarslande underton.
 
Top