Nekromanti Skräckspel och måleri för gymnasielever. Upplägg?

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag fick precis veta att jag ska hålla i skräckrollspel för gymnasieungdomar på halloween. Detta ska dessutom kombineras med en målerikurs. Så en dag rollspel och en dag målerikurs. Jag gillar upplägget.

Nåja, målerikurs har jag koll på.

Att spelleda 16-19-åringar? Hmm.. Det ger sig nog av sig självt.

Men vad ska man spela? Bör jag hålla det trad med Call of Cthulhu, som jag kan utan och innan, eller borde jag vidga mina vyer? Jag håller mig gärna till Lovecraft-inspirerat mythos eftersom det finns så mycket härlig inspiration att dra av till måleriet.

Jag tar gärna emot alla tips och tankar! Jag behöver det.

Mina spontana tankar är:

Färdiga karaktärer, scenario som kan avrundas inom 5-6 timmar, titta närmre på Trail of Cthulhu.

Finns det några scenarion som är klockrena för detta?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Spela nutid, i en miljö ungdomatna lan känna igen från sin vardage eller film (amrikansk highschool tex). Allt kulturspelande är ett onödigt hinder första gånger man ska testa rollspel,
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Smrtihara said:
titta närmre på Trail of Cthulhu.
Det kan du gärna göra. Att hitta när man letar är ett helt underbart koncept.

Ta det hursomhelst enkelt med regler. Friform är inte nödvändigt, för slump är rätt härligt. Men ett helt rollformulär, CoC eller ToC, är rätt kaosartat första gången man spelar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det finska zombiefilmsrollspelet Zombie Cinema är lätt att lära ut, lätt att lära sig, och har en ovanligt begriplig mekanik för att vara ett tärningsbaserat rollspel.

Det går att spela i grupper om fyra till sex pers, och det blir IMO bättre på sex än fyra.

--

Also, det var visst min 3500e post. Hoppas du tyckte den var intressant och givande. :)
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Spelat en hel del med den åldern (då jag själv bara är 17) och måste säga att det mesta går bra. Har du några frågor så fråga på.

Se bara till som vid alla gånger du spelar med oerfarna att inte begära att de ska behöva förbereda något och undvik att de ska göra en utförlig bakgrund. Är det bara 5timmar så tycker jag att färdigskrivna karaktärer går rätt bra men även rätt platta egenskapade karaktärer med max 5stats går bra.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Hmm.. Zombie Cinema verkar intressant (säger jag som zombie-fantast). Jag hittar lite olika recensioner där ett par säger att det inte är för nybörjaren, medans ett par påstår att det nog är ett bra lir för nybörjaren.

Å andra sidan så är det skräck som efterfrågas. Jag har ju noll och ingen vana med att skapa skräckstämning i ett spel som Zombie Cinema, går det?
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Rollformulären är ett virrvarr, det är helt sant. Inte alls strömlinjeformat som jag skulle föredra till nybörjare. Trails rollformulär är ju iofs långt bättre än CoC, men inte heller särskilt välkomnande.

Det finns en del att banta bort så det är ett alternativ.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag skulle minimera reglerna till:

Varje roll har 3 saker de är bra på.

Varje gång man tar en chans har man en 50% att lyckas. Förutom när man gör något man är bra på. Då har man en lite högre chans att lyckas.

Varje gång man misslyckas händer de något negativt med rollpersonen, men den gör inte.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Finns det några scenarion som är klockrena för detta?
Ja! Friformsäventyret "Döden är bara början" (hittades i vart fall tidigare på sveroks scenariobank är fruktansvärt bra, jag har spellett det för allt från rollspelsnördar till frikyrkliga ungomdar utan rollspelserfarenhet.

Jag skulle kunna gå in på varför det är bra, men inte utan att spoila, men om så önskas kan jag väl skriva lite i en spoilertag när jag kommit hem från jobbet, eller så kollar du bara in det.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Umm.. Dread verkar ju störtskönt! Det verkar vara helt i mitt tycke. Jag, öh, tar nog och köper det. Tack så himmlarns mycket för tipset.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Den enda skräck jag egentligen spelat är väl World Of Darkness. Därmed tänker jag inte uttala mig om tradspel på den fronten.

Jag fastnade dock för det här (Än dansar älvor, PDF finns längst ned) scenariot en gång - trots att jag inte hunnit spela det. Är sugen på att göra något av det någon gång. Kanske kan vara intressant?

... Det är typ helt färdigt och verkar inte ta någon längre tid att spela.

Edit: Finns ytterligare några rekommendationer i den här tråden.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag har använt Dread för att introducera nya spelare till hobbyn (iofs inte så unga). Det fungerar bättre än vad man vågar hoppas! Just visualiseringen av hotet genom tornet! Det är så smart! Dessutom får nybörjaren bygga en rollperson, helt själv, men måste ändå hålla sig inom de ramar som du ger eftersom de svarar på frågor.

Ett bra tips Han! Synd bara att jenga-spelen är så dyra! Jag har själv tre stycken (inkompletta) som jag köpt på loppisar.

Tips bara innan du leder: kolla hur lång tid det tar att få spelarna att rasera tornet. Rasar det för fort dör spänningen, men är spelarna alltför återhållsamma med att dra i början blir det nästan inflation mot slutet och istället för spänning blir det en jakt efter att få dra så många gånger som möjligt. Rent story-mässigt är det mördande eftersom det leder rollpersonerna att ta en massa onödiga risker som inte alls passar till skräck, där man ju ska vara rädd, inte söka faran.

Faktum är att man kan skapa sådan spänning med det lutande tornet - den annalkande döden och misslyckandet - att mycket subtila hot som "normalt" inte skapar spänning eller "en svart skugga av doom", nästan får spelarna att skita i byxan av upphetsning. Det räcker med tornet som dramatik, storyn kan vara ganska enkel med ett sånt hjälpmedel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tycker att det är ett bra nybörjarspel, men de flesta "nybörjarna" jag spelat det med har varit folk som spelat en massa trad innan.

Med det sagt så får jag väl hålla med Han om att Jenga Dread är ett bättre skräckspel.
 
Top